زمینه گسترش خدمات فرهنگی و هنری در خانه تاریخی ملک فراهم می‌آید

با امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان کتابخانه و موزه ملی ملک و هیات امنای بازار تهران، کوشش‌های فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران در گستره بازار تهران با تمرکز بر فعال‌سازی خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران گسترش می‌یابد.

زمینه گسترش خدمات فرهنگی و هنری در خانه تاریخی ملک فراهم می‌آید

با تفاهم‌نامه همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و هیات امنای بازار تهران

زمینه گسترش خدمات فرهنگی و هنری در خانه تاریخی ملک فراهم می‌آید

با امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان کتابخانه و موزه ملی ملک و هیات امنای بازار تهران، کوشش‌های فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران در گستره بازار تهران با تمرکز بر فعال‌سازی خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران گسترش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان کتابخانه و موزه ملی ملک و هیات امنای بازار تهران در روز دوشنبه 21 بهمن 1398 خورشیدی با حضور مدیرعامل و دیگر مدیران موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و اعضای هیات امنای بازار تهران، در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برگزار شد. دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این با اشاره به رفت‌وآمد روزانه بیش از یک میلیون نفر در بازار بزرگ تهران و فعالیت بیش از 70 هزار واحد صنفی در این پهنه اقتصادی، هدف از تدوین و امضای این تفاهم‌نامه را همکاری‌های مشترک فرهنگی، هنری، اقتصادی، آیینی، رفاهی، اجتماعی و مذهبی برای ارایه خدمات به شهروندان در بازار تهران بیان داشت.

وی در این‌باره گفت: «ترویج آموزه‌های فرهنگی و تمدنی ایرانی- اسلامی از جمله وقف، نذر و اهدا، سبک زندگی اسلامی، تبیین نقش بازار در تاریخ معاصر به ویژه انقلاب اسلامی، نمایاندن جلوه و تاریخ تجارت اسلامی، فقه و اخلاق‌التجاره و ارتباط بازار با فرهنگ اسلامی، تحقق ارزش‌های حاکم بر بازار اسلامی و ارائه خدمات مورد نیاز بازاریان و شهروندان، از موضوع‌های اصلی همکاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و هیات امنای بازار تهران به شمار می‌آید».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: «اختصاص مکانی مشخص از سوی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برای انجام فعالیت‌ها و جلسات فرهنگی، هنری، اقتصادی، آیینی، رفاهی، اجتماعی و مذهبی هیات امنای بازار تهران در خانه ملک، همچنین سالنی مشخص برای راه‌اندازی موزه اصناف در این خانه تاریخی و داشتن همکاری لازم در این زمینه‌ها با آنان، از محورهای این تفاهم‌نامه خواهد بود».

خواجه‌سروی افزود: «این موسسه همچنین متعهد خواهد شد با برگزاری برنامه‌ها و آیین‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی، آیینی، رفاهی، اجتماعی و مذهبی در ارایه خدمات فرهنگی به بازار و اهالی آن بکوشد».

هیات امنای بازار تهران با امضای این تفاهم‌نامه متعهد شده است همکاری‌های لازم در اجرا و برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی، آیینی، رفاهی، اجتماعی و مذهبی مشترک در این خانه به ویژه در زمینه پشتیبانی‌های مادی و معنوی را داشته باشد. همچنین می‌کوشد بازاریان و اصناف و تشکل‌های صنفی، فرهنگی و اقتصادی بازار را به پشتیبانی‌های مادی و معنوی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک فرهنگی، هنری، اقتصادی، آیینی، رفاهی، اجتماعی و مذهبی در خانه تاریخی ملک برانگیزد و کمک‌های مادی و معنوی اهالی بازار و نهادهای یادشده را به خانه تاریخی ملک در مسیر اجرای برنامه‌های موضوع تفاهم‌نامه سوق دهد.

بازار تهران، کلان‌پهنه اقتصادی تهران و ایران به شمار می‌آید که بخشی از توان و بار کنش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کشور را در خود متمرکز ساخته است. این پهنه بزرگ اقتصادی در یک سده گذشته با گذر از رویه و کارکرد یک‌جانبه اقتصادی، به نهادی فرهنگی، اجتماعی و آیینی بدل شده به گونه‌ای که امروزه کارکردهایی فزون‌تر از کنش‌های اقتصادی در گستره فرهنگ و جامعه پایتخت یافته است. بازار تهران بدین‌ترتیب با برخورداری از ویژگی‌هایی فرهنگی و اجتماعی، بر شهر و مردمان آن در این زمینه‌ها تاثیر می‌گذارد و به طور متقابل از حضور و بهره‌مندی آنان از این پهنه تأثیر می‌پذیرد. کوشش در این زمینه‌ها در بازار تهران از این‌رو دستاوردهای مهم فرهنگی، اجتماعی و آیینی به همراه خواهد داشت و شهروندان را نیز از این دستاوردها بهره‌مند می‌کند.

وجود خانه تاریخی ملک (مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک) در بازار بین‌الحرمین تهران، زمینه‌ای جذاب و مناسب برای ارایه و گسترش خدمات فرهنگی و هنری به ویژه با رویکرد گردشگری به شمار می‌آید. امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند بستری شایسته برای همکاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و هیات امنای بازار تهران به نمایندگی بازاریان در ارایه خدمات یادشده فراهم آورد. 

برچسب‌ها:

نظر شما: