آیین بزرگ‌داشت استاد حسین زمرشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

آیین یادبود و بزرگ‌داشت استاد حسین زمرشیدی پژوهشگر، نویسنده و استادبرجسته معماری سنتی ایرانی- اسلامی و اهداکننده کتابخانه شخصی و مجموعه آثار هنری به کتابخانه و موزه ملی ملک در روز شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

آیین بزرگ‌داشت استاد حسین زمرشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

هم‌زمان با برپایی مراسم گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه (س) در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران

آیین بزرگ‌داشت استاد حسین زمرشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

آیین یادبود و بزرگ‌داشت استاد حسین زمرشیدی پژوهشگر، نویسنده و استادبرجسته معماری سنتی ایرانی- اسلامی و اهداکننده کتابخانه شخصی و مجموعه آثار هنری به کتابخانه و موزه ملی ملک در روز شنبه 26 بهمن 1398 خورشیدی هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها یکی از هفت جشن وقف‌نامه‌ای بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران به شمار می‌آید که برپایه سفارش حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک هر سال با شکوه و جلال در این موقوفه آستان قدس رضوی برپا می‌شود. یادبود و بزرگ‌داشت استاد حسین زمرشیدی پژوهشگر، نویسنده و استاد برجسته معماری سنتی ایرانی- اسلامی و اهداکننده کتابخانه شخصی و مجموعه آثار هنری به کتابخانه و موزه ملی ملک، یکی از برنامه‌های محوری این آیین گرامی‌داشت در سال 1398 خورشیدی به شمار می‌آید. نمایشگاه «گوهر گره» گزیده آثار اهدایی استاد زمرشیدی به کتابخانه و موزه ملی ملک نیز هم‌زمان با برپایی این آیین گشایش می‌یابد.

خانواده زنده‌یاد استاد زمرشیدی اندکی پس از درگذشت این پژوهشگر و استاد برجسته معماری ایرانی- اسلامی، کتابخانه نفیس و مجموعه‌ای گسترده از آثار هنری این عضو فرهنگستان هنر را به نمایندگی از او در سال 1398 خورشیدی به کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا کردند.

استاد حسین زمرشیدی زاده پنجم فروردین 1318 خورشیدی در مشهد است. این معمار چیره‌دست، پژوهشگر، نویسنده و استاد برجسته‌ی معماری سنتی ایرانی- اسلامی، از همان روزگار، که در پیشگاه پدر- حاج محمد معمار از استادان پرآوازه معماری سنتی در خراسان- پیشه او را در کارهای گوناگون همچون بنای خواجه ربیع فراگرفت تا زمانه‌ای که برای تکمیل آموز‌ها و دریافت‌ها به تهران بار سفر بربست و سپس به سودای دست‌یابی به دانش‌های نوین روزآمد در آن زمانه به آلمان ره سپرد، هماره اندیشه‌ای نیک در سر و عشقی لبریز، در دل داشت، تا بر سنگ بنای معماری و هنر این سرزمین و فرهنگ دیرینه آن نقش‌هایی نو درافکند. استاد زمرشیدی با گذر از روزگار نوجوانی و فراگیری آموزش‌های گوناگون در معماری اسلامی از سرآمدان روزگار شد. آثاری گسترده از معماری و کاشی‌کاری در بناهای گوناگون بقعه خواجه ربیع و گنبد سبز مشهد، بقعه امام‌زاده محمد محروق و شیخ عطار در نیشابور و بقعه‌ی شیخ احمد جامی در تربت جام از یادگارهای استاد نشان‌هایی بس هنرمندانه دارند. او در مسیر دانش‌اندوزی در گستره‌ی معماری سنتی اسلامی- ایرانی به بنایی روی آورد و در زمانی کوتاه در زمینه ساختمان‌سازی به استادی و کارکشتگی رسید. استاد زمرشیدی پس از گذراندن دوره متوسطه در مشهد به تهران بار سفر بربست و با گذراندن آزمون رشته استادکاری از سوی گروه آلمانی در هنرستان صنعتی تهران در جایگاه استادکار آموزشی به استخدام آن هنرستان پرآوازه درآمد. او هم‌زمان در رشته ساختمان تحصیل را پی گرفت و پس از دانش‌آموختگی در سال 1350 خورشیدی، به آلمان رفت و در رشته‌های عمومی ساختمان و تربیت دبیر فنی رشته ساختمان در دانشگاه برلین آموزش‌های نوین دانشگاهی آموخت. استاد زمرشیدی پس از بازگشت به ایران در جایگاه هنرآموز رشته ساختمان در هنرستان تهران به کار پرداخت و کتاب‌های گوناگون درسی در رشته‌های ساختمان و عمران برای هنرستان‌های کشور نگاشت. ره‌پوییِ استاد در عرصه معماری ایران، دستاوردهایی بزرگ به همراه داشت. ستاد بنیاد چهره‌های ماندگار در سال 1381 این استاد معماری ایران را به عنوان «چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور» برگزید. استاد زمرشیدی همچنین در سال ۱۳۸۳ از ریاست جمهوری اسلامی ایران نشان درجه سه دانش گرفت. ریاست جمهوری همچنین در سال ۱۳۸۷ از این استاد و پژوهشگر برجسته معماری در جایگاه پدیدآورنده هنرهای قدسی و الهی معماری اسلامی برای قرآن کریم به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل و تقدیر کرد.

عضویت در هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، عضویت ثابت در گروه معماری فرهنگستان هنر، منتخب چهره‌های ماندگار ایران در عرصه معماری سنتی به سال 1381، پیشکسوت و منتخب در حوزه معماری اسلامی ایران از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری به سال 1380، عضویت در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، دریافت درجه یک هنری در رشته معماری به سال 1373، برگزیده‌ی معلم ماندگار ایران از سوی وزارت آموزش و پرورش به سال 1388، عضویت کمیته نخبگان هنرهای صناعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دریافت همای هنر رشته معماری از سوی این سازمان به سال 1392، برگزیده ویژه جشنواره خوارزمی در گروه تخصصی معماری و شهرسازی به سال 1396 و تالیف بیش از 40 عنوان کتاب و پژوهش در زمینه رشته‌های عمران، معماری و هنرهای قدسی، تنها گوشه‌هایی از کوشش پایان‌ناپذیر علمی، فرهنگی و هنری این استاد برجسته معماری بوده است. دستاوردهای این نگاشته‌ها و پژوهش‌ها در پاره‌ای کشورهای مسلمان نیز برای کاربرد در آثار معماری اسلامی به کار آمده است.

این هنرمند، پژوهشگر و استاد برجسته معماری، در پانزده بهمن ۱۳۹۷ در ۷۹ سالگی در تهران درگذشت و پیکرش پس از تشییع در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. پویندگی، کوشش و راه پربار استاد، اما اینگونه به فرجام نرسید؛ آنگونه خود وصیت و تاکید کرده بود، خانواده‌اش، ثمره دل‌بسته او را- که کتابخانه‌ای نفیس و مجموعه‌ای از آثار هنری به ویژه تابلوهای کاشی بود- پس از درگذشت استاد، نیک‌اندیشانه به دَجله‌ی نکویی سپردند و با اهدا به کتابخانه و موزه ملی ملک به سال 1398 خورشیدی، مسیری نو و جاودانه در پویش همای‌گونه‌ی استاد در گستره علم و فرهنگ و دانش معماری گشودند.

آیین گرامی‌داشت میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در روز شنبه 26 بهمن 1398 خورشیدی از ساعت 15 در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» برگزار می‌شود. کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی را به حضور در این آیین فرامی‌خواند.

برچسب‌ها:

نظر شما: