دفتر یکم کتاب «روزگار ملک» (هشتاد خاطره و روایت از حاج حسین آقا ملک) منتشر شد

کتاب «روزگار ملک» (هشتاد خاطره و روایت از حاج حسین آقا ملک «دفتر یکم») به کوشش و نگارش مهدی یساولی روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ با مقدمه سیدعبدالله انوار منتشر شد.

دفتر یکم کتاب «روزگار ملک» (هشتاد خاطره و روایت از حاج حسین آقا ملک) منتشر شد

برگرفته از خاطره‌های تاریخ شفاهی و یادداشت‌های بزرگان فرهنگ و ادب، اندیشمندان، پژوهشگران

دفتر یکم کتاب «روزگار ملک» (هشتاد خاطره و روایت از حاج حسین آقا ملک) منتشر شد

کتاب «روزگار ملک» (هشتاد خاطره و روایت از حاج حسین آقا ملک «دفتر یکم») به کوشش و نگارش مهدی یساولی روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ با مقدمه سیدعبدالله انوار منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، کتاب «روزگار ملک» (هشتاد خاطره و روایت از حاج حسین آقا ملک «دفتر یکم») بخشی از پژوهش بزرگ «تاریخ شفاهی زندگی حاج حسین آقا ملک» بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. این پژوهش که از سال 1391 خورشیدی آغاز شده است و همچنان پیوستگی دارد، گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی با بزرگان فرهنگ و ادب، اندیشمندان، پژوهشگران و شماری از بازماندگان خاندان ملک را دربرمی‌گیرد که یا با حاج حسین آقا ملک همنشین و آشنا بوده، یا در دوره‌ای از زندگی و زیست این نیک‌اندیش و نیکوکاری بزرگ تاریخ معاصر با او همراه بوده و خاطره‌هایی از او به یاد داشته‌اند.

کتاب «روزگار ملک» در دو دفتر هشتاد خاطره تاریخ شفاهی و روایت تاریخی را درباره حاج حسین آقا ملک دربرمی‌گیرد. دفتر یکم چهل خاطره را دربرگرفته و اکنون منتشر شده است است و چهل خاطره دیگر در دفتر دوم به زودی منتشر خواهد شد. نویسنده در دفتر یکم کتاب «روزگار ملک»، خاطره‌های تاریخ شفاهی این دفتر را از زبان و بیان بزرگان، استادان و اندیشمندانی همچون ژاله آموزگار، منصوره اتحادیه، سیدعبدالله انوار، مهدی محقق، محمدعلی اسلامی ندوشن، جلال ستاری، فریدون جنیدی، علی رواقی، علی بیگدلی، سیدعلی آل داوود و حسین بنی‌آدم و زنده‌یادان منوچهر ستوده، صادق آیینه‌وند، احمد اقتداری، محمد گلبن، رضا سجادی و خلیل مستوفی نگاشته است. خاطره‌هایی از بازماندگان و وابستگان خاندان ملک، کسانی همچون زنده‌یاد صدیقه ملک (دختر حاج حسین آقا ملک) و ابوالعلا سودآور و آسیه ضیایی (نوه‌های حاج حسین آقا ملک) در بخش دوم کتاب آمده است. دیگر بخش کتاب «روزگار ملک» مجموعه‌ای از یادداشت‌های تاریخی به قلم کسانی است که در دهه‌های گذشته درگذشته‌اند و نوشته‌هایی از آنان درباره حاج حسین آقا ملک در کتاب‌ها یا مجله‌های قدیم منتشر شده است. این یادداشت‌ها به قلم ­احمد سهیلی خوانساری، حسین مکی، علامه محمدحسین کاشف‌الغطاء، ایرج افشار، جواد اقبال، سیدحسن تقی‌زاده و حبیب یغمایی در کنار خاطره‌های تاریخ شفاهی در این کتاب آمده است تا نمایی روشن‌تر از زندگی بزرگ‌ترین واقف تاریخ معاصر ایران به دست آید.

مهدی یساولی در دیباچه کتاب «روزگار ملک» درباره آن نوشته است «این دفتر، بازگویی داستان یک انسان نیست؛ روایت راه و رسم نکویی است که تنها انسان‌هایی ویژه در آن قلمرو راه دارند. ایران از گذشته‌های دور تا امروز، مال‌داران و ثروتمندانی فراوان به خود دیده است که البته همه نیک نمی‌اندیشیده‌اند؛ نیز نیک‌اندیشانی بسیار داشته است که مال به فراوانی نداشته‌اند. ستارگانی از میان آنان درخشیده‌اند که هر دو دارایی «مال» و «نیک‌اندیشی» را با هم یکجا آورده‌اند. نوشته‌های پیش رو گوشه‌ای از روایت‌های تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری‌ها درباره زندگی بزرگ‌مردی به شمار می‌آید که همچون ستاره‌ای درخشنده در تاریخ نکویی و نکوکاری این سرزمین آمد و اثری شگرف بر جای گذاشت؛ فردی که همه دارایی بی‌پایان خویش را در دوره قاجار از پدر به ارث برد اما راهی دگرگونه از دیگران در پیش گرفت. روایت این دفتر، خاطره‌های تاریخ شفاهی درباره حاج حسین آقا ملک است».

انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک چاپ یکم کتاب «روزگار ملک» را تابستان ۱۳۹۹ خورشیدی در ۱۳۹ صفحه به بهای بیست و پنج هزار تومان منتشر کرده است. دوستداران فرهنگ و تمدن و علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی، کتاب «روزگار ملک» را به سه روش مستقیم می‌توانند تهیه کنند؛

یک، مراجعه حضوری به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی (تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد)

دو، مراجعه حضوری به خانه تاریخی ملک (مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک) به نشانی (تهران، خیابان پانزده خرداد «بازار بزرگ تهران»، پله نوروز خان، بازار بین‌الحرمین تهران)

سه، تماس تلفنی با روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شماره تلفن (۶۶۷۵۱۲۹۱-۰۲۱)

برچسب‌ها:

نظر شما: