آیین رونمایی از دو مجموعه کتاب اهدایی به کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد

آیین رونمایی از دو مجموعه کتاب اهدایی به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار شد.

آیین رونمایی از دو مجموعه کتاب اهدایی به کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد

با هدف قدردانی و تجلیل از واقفان و اهداکنندگان فرهنگی

آیین رونمایی از دو مجموعه کتاب اهدایی به کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد

آیین رونمایی از دو مجموعه کتاب اهدایی به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، آیین رونمایی از دو مجموعه کتاب اهدایی «خانواده چیت‌چیان» و «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف پاس‌داشت کوشش‌های فرهنگ‌دوستانه، همچنین با رویکرد گسترش فرهنگ وقف، نذر و اهدای کتاب با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور حداقلی مهمانان در روز چهارشنبه 13 اسفند 1399 برگزار شد.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در جایگاه میزبان این مراسم به همراه خانم چیت‌چیان، فرزند زنده‌یاد حجت‌الاسلام شیخ بیوک چیت‌چیان مدیر انتشارات «المکتبه المرتضویه لاحیاء الآثار الجعفریه» و «کتاب‌فروشی مرتضوی» به نمایندگی از خانواده چیت‌چیان و دکتر عباس طارمی، استاد دانشگاه در این آیین با محوریت وقف و اهدای آثار فرهنگی و تجربه خود در این زمینه سخنرانی کردند.

این دو مجموعه کتاب چاپی در نیمه دوم سال 1399 به کتابخانه ملی ملک اهدا شده و اکنون در سرسرای نخست ساختمان این موقوفه در نمایش است. این کتاب‌ها به زودی با فهرست‌نویسی و آماده‌سازی در دسترس اهل علم و پژوهش گذاشته خواهد شد.

نگهداری بیش از 123 هزار جلد کتاب چاپی

نجمه مشهدی تفرشی رییس اداره کتابخانه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در حاشیه این مراسم گفت: «مجموعه‌ای مشتمل بر حدود 200 نسخه کتاب چاپی با موضوعات مذهبی و ادبی از کتاب‌های انتشارات و کتاب‌فروشی مرتضوی توسط حمید چیت‌چیان وزیر پیشین نیرو به نمایندگی از خانواده چیت‌چیان به این موقوفه اهدا شده است».

وی افزود: «نزدیک به 200 عنوان کتاب چاپی منتشر شده در سال‌های 1398 و 1399 در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، تاریخی و ادبی نیز با توجه به اهداف مجموعه‌سازی کتاب موسسه زیر نظر کارشناسان این کتابخانه با مبلغ اهدایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بیست و هشتمین هفته کتاب کشور در پاییز سال جاری انتخاب و خریده شد».

مشهدی تفرشی درباره مراحل دریافت مجموعه‌ کتاب‌های اهدایی و وقفی از سوی کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «ابتدا از فرد متقاضی اهدای کتاب درخواست می‌شود فهرست و تصویر یا مشخصات منابع خود را برای کتابخانه ارسال کند تا با مجموعه‌های موجود در کتابخانه بررسی و اعلام نظر شود».

وی با اشاره به این که اهداکنندگان مجموعه‌های غیر مرتبط با منابع کتابخانه و موزه ملی ملک به دیگر مراکز مرتبط راهنمایی می‌شوند، ادامه داد: «اگر فهرست منابع موجود نباشد و مجموعه بزرگ باشد، کارشناسان مؤسسه برای بازدید به مکان نگهداری منابع فرستاده می‌شود».

رییس اداره کتابخانه ملی ملک افزود: «پس از بررسی و تصمیم درباره دریافت این مجموعه کتاب، مستندسازی مجموعه با اعزام عکاس و تصویربردار به منزل اهداکننده انجام می‌گیرد. سپس کارشناس کتابخانه منابع را پاک‌سازی و شمارش کرده و در کارتن بسته‌بندی می‌کند تا به این مؤسسه فرستاده شود».

مشهدی‌تفرشی با اشاره به وجود منابع مطالعاتی متنوع خطی، چاپ سنگی، چاپ سربی قدیمی و چاپی در کتابخانه ملی ملک یادآور شد :«اکنون افزون بر 123 هزار جلد کتاب چاپی در موضوع‌های گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی به زبان‌های گوناگون به ویژه فارسی و عربی در این کتابخانه در دسترس علاقه‌مندان جای دارد».

برچسب‌ها:

نظر شما: