مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه «گنج نظامی» در کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کرد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی از نمایشگاه «گنج نظامی» در کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه «گنج نظامی» در کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کرد

در آستانه 21 اسفند، روز بزرگداشت حکیم نظامی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه «گنج نظامی» در کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کرد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی از نمایشگاه «گنج نظامی» در کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، دکتر محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دکتر امیر عبدالحسینی دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در دیدار نمایشگاه «گنج نظامی» (گزیده آثار نفیس حکیم نظامی در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک) که نخستین برنامه از مجموعه برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی در ایران به شمار می‌آید، از موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک خواست با توجه به پیوستگی برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بزرگداشت حکیم نظامی در سال‌های پیش رو، در زمینه برگزاری و برپایی برنامه‌‌ها و رویدادهای تخصصی، همچون نمایشگاه «گنج نظامی»، همکاری داشته باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد که برنامه‌های مربوط به حکیم نظامی به این سال و مناسبت‌های ویژه آن محدود نخواهد بود و جریانی گسترده بوده و برای دست‌کم چندسال فعالیت در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.

دکتر امیر عبدالحسینی دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی نیز با سپاس‌گزاری از برپایی این نمایشگاه در کتابخانه و موزه ملی ملک و اشاره به پاره‌ای فعالیت‌های بین‌المللی برای بزرگداشت حکیم نظامی همچون نمایشگاه بولونیا یادآور شد: «برنامه‌هایی جدی برای معرفی در این زمینه به ویژه خمسه‌نگاری‌ها در جهان داریم. ما برنامه‌ای با چشم‌انداز بیست ساله در این زمینه طراحی کرده‌ایم که به بزرگ‌داشت ۹۰۰ سالگی نظامی می‌پیوندد و امیدواریم با این کوشش‌ها، جهان را تا اندازه‌ای زیاد با پیوستگی و یگانگی حکیم نظامی و فرهنگ و سرزمین ایران آشنا و آگاه کنیم».

محسن حقگو معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این دیدار که با همراهی نوشاد رکنی رییس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی و رضا دبیری‌نژاد رییس اداره موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک انجام گرفت، درباره کهن‌ترین نسخه خطی خمسه نظامی در مجموعه آستان قدس رضوی و ویژگی‌های دیگر آثار این شاعر در نمایشگاه «گنج نظامی» در کتابخانه و موزه ملی ملک، همچنین درباره گزینش آثار از میان ۲۴ نسخه خطی و مرحله‌های آماده‌سازی نمایشگاه و فرآیند کارها توضیح‌هایی ارایه کرد.

رییس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این دیدار درباره شیوه نگه‌داری و مرمت آثار در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به ممنوعیت بیرون‌بردن آثار مجموعه (برپایه وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک) توضیح‌هایی ارایه دادند. رییس اداره موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز با ارایه پیشنهادهایی یادآور شد ایجاد بانک نسخه‌های موجود نظامی در همه مجموعه‌های فرهنگی و کتابخانه‌های کشور و انتشار مشترک در پایگاه‌های اینترنتی همه آن‌ها به زبان‌های گوناگون، تهیه مجموعه مستند و کتاب‌هایی چندزبانه از گزیده تصویرهای آثار نظامی و مجموعه‌های مرتبط با آن در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز فرهنگی دیگر در یک مجموعه و اهدا به کتابخانه‌ها و موزه‌های جهان در مناسبت‌های بین‌المللی همچون روز جهانی موزه و روز جهانی گردشگری و برگزاری نمایشگاه‌هایی از محتواها و تابلوهای آماده‌شده از آثار مرتبط با حکیم نظامی برای نمایش در کشورهای دیگر می‌تواند کوشش‌هایی خوب در این زمینه باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی همچنین از نمایشگاه نوروزنامه (برگزیده گنجینه نسخه‌های خطی و گزیده کتاب‌های پژوهشی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع نوروز) و شماری از تالارهای موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند.

نمایشگاه «گنج نظامی»، گزیده آثار نفیس حکیم نظامی در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک را به نمایش درآورده است. این نمایشگاه جذاب که هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین علیه‌السلام در روز یک‌شنبه 15 اسفند 1400 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شد، نخستین برنامه از ویژه‌برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی به شمار می‌آید که به گونه فراگیر در سراسر کشور از 15 اسفند تا 21 اسفند 1400 برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما: