استانداردهای جهانیِ نگهداری نسخه‌های خطی در کتابخانه ملی ملک، مایه خوش‌وقتی ما است

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد دانشگاه، ادیب و نویسنده در دیدار کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره ستودنی به کوشش حاج حسین آقا ملک در گردآوری نسخه‌های خطی و آثار تاریخی و بنیان‌گذاری گنجینه بزرگ کتابخانه و موزه ملی ملک و وقف بر آستان قدس رضوی و برجای‌نهادن آن برای آیندگان یادآور شد: «نیاکان ما متاسفانه نسبت به حفظ میراث ملی ایران بسیار بی‌اعتنا و تقریبا بی‌رحم بودند اما امروز دریافتم شیوه نگهداری نسخه‌های خطی در کتابخانه ملی ملک با استاندارد جهانی مطابقت می‌کند و این مایه خوش‌وقتی ما است».

استانداردهای جهانیِ نگهداری نسخه‌های خطی در کتابخانه ملی ملک، مایه خوش‌وقتی ما است

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در دیدار اخیر از موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک:

استانداردهای جهانیِ نگهداری نسخه‌های خطی در کتابخانه ملی ملک، مایه خوش‌وقتی ما است

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد دانشگاه، ادیب و نویسنده در دیدار کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به کوشش ستودنی حاج حسین آقا ملک در گردآوری نسخه‌های خطی و آثار تاریخی و بنیان‌گذاری گنجینه بزرگ کتابخانه و موزه ملی ملک و وقف بر آستان قدس رضوی و برجای‌نهادن آن برای آیندگان یادآور شد: «نیاکان ما متاسفانه نسبت به حفظ میراث ملی ایران بسیار بی‌اعتنا و تقریبا بی‌رحم بودند اما امروز دریافتم شیوه نگهداری نسخه‌های خطی در کتابخانه ملی ملک با استاندارد جهانی مطابقت می‌کند و این مایه خوش‌وقتی ما است».

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در دیدار اخیر از تالارها و گنجینه آثار تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک که گنجی بزرگ از میراث فرهنگی و تاریخی ایران و اسلام را در خود دارد، گفت: «شاید در میان مللی که صاحب تاریخ و فرهنگ‌اند، ما ایرانی‌ها اگر مدعی شویم که قدیم‌ترین و گسترده‌ترین فرهنگ را در تاریخ بشر داریم، اغراق و خودخواهی نخواهد بود؛ این یک واقعیت است».

او افزود: « نیاکان ما متاسفانه نسبت به میراث ملی ایران بسیار بی‌اعتنا و تقریبا بی‌رحم بودند به همین دلیل نیز از عصر صفوی، شاید هم تیموری به غارت‌رفتن این شاهکارهای فرهنگ ملی ما سابقه دارد. پیش از این دوران‌ها را خود ما قدردانی نکردیم اما از اواخر دوره تیموری، همچنین از دوره صفوی به ویژه افشاری و قاجاری، شاهکارهای فرهنگ ملی به وسیله دلال‌ها و کسانی که منافع مادی داشتند از ایران برده شد. جاهایی نیز که باقی ماند متاسفانه به حد کافی در حفظ و پاسداری از این‌ها کوشیده نشد».

شفیعی کدکنی یادآور شد: «هم‌اکنون که در این دیدار، شیوه نگهداری نسخه‌های خطی کتابخانه ملک را دیدم بسیار خوشحال شدم زیرا دریافتم می‌توانیم ادعا کنیم تقریبا با استاندارد جهانی محافظت از نسخه‌های خطی در دنیا رقابت می‌کنیم. من بعضی از مخازن کتابخانه‌های امریکا یا انگلستان را دیده‌ام و می‌توانم بگویم شیوه کتابخانه ملی ملک در نگهداری نسخه‌های خطی با استاندارد جهانی مطابقت می‌کند و این مایه خوش‌وقتی ما است».

این استاد برجسته دانشگاه و نویسنده بزرگ یادآور شد: «امیدوارم همه کتابخانه‌هایی که در ایران داریم، چه شخصی چه عمومی، از بابت محافظت نسخه‌های خطی‌شان، همین شیوه و رسم را در پیش بگیرند که کتابخانه ملی ملک اتخاذ کرده است. بدین‌گونه می‌توانیم امیدوار باشیم میراث فرهنگی ملی ما برای همیشه در زیر آسمان ایران از همه بلاها محفوظ بماند».

برچسب‌ها:

نظر شما: