«برونو فوشه» سفیر فرانسه در ایران: گنجینه نسخه‌های خطی و سکه‌های تاریخی ملک شگفت‌انگیز است

سفیر فرانسه در ایران در روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ خورشیدی با حضور در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، به تماشای هنر و فرهنگ ایرانی- اسلامی نشست و آثار نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و گنجینه خطی یکی از ۶ کتابخانه نفیس خطی کشور را شگفت‌آور خواند.

«برونو فوشه» سفیر فرانسه در ایران: گنجینه نسخه‌های خطی و سکه‌های تاریخی ملک شگفت‌انگیز است

​به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، «برونو فوشه» سفیر فرانسه در ایران در این بازدید که به همراه «آسیه ضیایی» نوه مرحوم حاج حسین آقا ملک صورت گرفت از بخش‌های گوناگون این نهاد فرهنگی بازدید کرد و با حضور در تالارهای موزه‌ای به ویژه در بخش آثار لاکی، هنر ایرانیان در حوزه کتاب، نسخه‌ خطی و دیگر آثار هنری را تحسین‌برانگیز قلمداد کرد. 

یکی از حوزه‌هایی که توجه «برونو فوشه» سفیر فرانسه در ایران را هنگام بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک بیش‌تر به خود جلب کرد، آثار لاکی به ویژه جلدها و قلمدان‌هایی بود که به تعبیر وی، در فرهنگ فرانسه، «پاپیه‌ماشه» نامیده می‌شوند. او در این بازدید، آنجا که توجهش بیش‌تر جلب می‌شد، ناخودآگاه به زبان فارسی، نام شیء مورد نظر را بر زبان می‌آورد؛ یکی از این موقعیت‌ها زمانی بود که سفیر در برابر جلدهای لاکی با طرح «گل و مرغ» قرار گرفت و به تعبیر خودش از آن‌ها با عنوان «گل و بلبل» یاد کرد.
«سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در جریان بازدید سفیر فرانسه از گنجینه حاج حسین آقا ملک با اشاره به همگانی و ملی بودن این کتابخانه و موزه، به «برونو فوشه» گفت: «آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد مذهبی در ایران، نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی در سطح ملی دارد، به ویژه می‌کوشد نهادهای فرهنگی موقوفه را به شیوه شایسته‌ای پشتیبانی کند تا همواره با رونق و شکوفایی همراه باشند و مورد توجه مردم و علاقه‌مندان قرار گیرند».
سفیر فرانسه در ایران با ابراز علاقه به آشنایی بیش‌تر با کارکرد نهادهای وقفی در ایران و تاثیری که در جاودانگی آثار تاریخی و فرهنگی یک کشور دارند، تاکید کرد: «برای من جالب است که یک نهاد مذهبی همچون آستان قدس رضوی، در این سطح گسترده از آثار تاریخی و فرهنگی که وقف شده‌اند حمایت می‌کند، به گونه‌ای که مجموعه‌ای مانند کتابخانه و موزه ملی ملک، در قامت یک گنجینه ملی و با ساختاری مستحکم می‌تواند بدرخشد و تصویری جذاب از تاریخ و پیشینه فرهنگی سرزمین کهن ایران به نمایش بگذارد. همچنین شگفت‌زده می‌شوم هنگامی که می‌بینم یک فرد به تنهایی توانسته است چنین گنجی را گردآورد؛ سرمایه‌ای که تشکیل آن شاید به اراده یک دولت نیاز داشته باشد».
«برونو فوشه» سفیر فرانسه در ایران، از فرهنگ‌دوستان فرانسوی است که مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های خطی فرانسوی را در اختیار دارد و در زمره کلکسیونرهای نسخه خطی در کشور فرانسه به شمار می‌آید. 

برچسب‌ها:

نظر شما: