​نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» را به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی برپا کرد. این نمایشگاه در روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ خورشیدی هم‌زمان با برگزاری نشست علمی «شناخت‌نامه سفرنامه‌های عتبات عالیات از دوره صفوی تا روزگار معاصر» گشایش یافت.

​نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» را به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی برپا کرد. این نمایشگاه در روز چهارشنبه 23 شهریور 1401 خورشیدی هم‌زمان با برگزاری نشست علمی «شناخت‌نامه سفرنامه‌های عتبات عالیات از دوره صفوی تا روزگار معاصر» گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، نمایشگاه «ایرانیان و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک» با هدف احیای یاد و خاطره سفری چهل ‌روزه که مسافران آن با سفر خود، تاریخ اسلام را جاودان کردند و سفرنامه‌هایشان را در طول تاریخ نوشتند، برگزار شده است.

این نمایشگاه با نمایش میراث مشترک ایران و عراق به ویژه عتبات عالیات، همچون نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ سنگی، سکه‌ها و نقشه‌های تاریخی موجود در گنجینه ملک، در نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده است و تا یک هفته پذیرای دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی است.

نسخه‌های خطی «سفرنامه مکه و عتبات» اثر ابراهیم حسام الشعرا، «سفرنامه عتبات» اثر ناصرالدین شاه قاجار و «داستان رفتن ناصرالدین شاه به عتبات» اثر ناصرالاسلام مازندرانی، از آثار این نمایشگاه به شمار می‌آیند. از دیگر آثار نمایش‌داده‌شده در این نمایشگاه می‌توان به روزنامه چاپ سنگی «سفر از طهران الی کربلا و نجف و سایر اماکن فیض مواطن و مراقد مطهره ائمه هدا و اولیا و شهدا علیهم‌السلام» به سال 1261 قمری و کتاب چاپ سنگی «تفضیل سیاحت مسیو طلزن در ملاحظه اراضی حُله و کوفه و آثار شهر بابل» تألیف دکتر طولوزان نام برد. تصویرهایی از سکه‌های دو کشور ایران و عراق در دوران پیش و پس از ظهور اسلام، همچون سکه ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام (ضرب‌شده به سال 203 قمری)، سکه دینار هلاکو خان مغول (ضرب‌شده به سال 656 قمری در بغداد) و سکه عرب‌ساسانی نیز در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

تصویر شماری از نقشه‌های تاریخی مبادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بناهای تاریخی همچون ایوان مدائن و عتبات عالیات نیز در نمایشگاه ایران و عتبات عالیات به روایت آثار گنجینه ملک به نمایش درآمده است.

برچسب‌ها:

نظر شما: