۱۲۰۰ متر مربع به فضای موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک افزوده می‌شود

آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله عصر یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ خورشیدی، با سخنرانی «سیدمحمد بهشتی» رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس ایکوم ایران و گشایش نمایشگاه براعت استهلال (آغازنامه) و با حضور گروهی از دوستداران ایرانی و خارجی فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

۱۲۰۰ متر مربع به فضای موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک افزوده می‌شود

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت رسول (ص) و گشایش نمایشگاه براعت استهلال اعلام شد

۱۲۰۰ متر مربع به فضای موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک افزوده می‌شود

آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله عصر یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ خورشیدی، با سخنرانی «سیدمحمد بهشتی» رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس ایکوم ایران و گشایش نمایشگاه براعت استهلال (آغازنامه) و با حضور گروهی از دوستداران ایرانی و خارجی فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

نقش مهم ایرانی‌ها در پدید آمدن فرهنگ و تمدن اسلامی

«سیدمحمد بهشتی» رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آغاز این آیین با تبریک عید بزرگ مبعث حضرت رسول اکرم (ص) اظهار کرد: «درباره مبعث و اهمیت آن نکاتی وجود دارد. چرا حضرت رسول خلق اول به شمار می‌آید ولی خاتم‌النبیین است؟ گویی همه مقدمات برای پاگذاشتن حضرت محمد (ص) به این عالم باید فراهم می‌شده است. بعثت رسول خدا، در حقیقت آن مقصود و وعده‌ای بود که صورت بسته بود».

وی افزود: «نکته قابل توجه دیگر، نسبت ما ایرانی‌ها با بعثت حضرت رسول است. هانری کُربَن در این‌باره گفته که قرآن در شبه جزیره عربستان نازل شده، ولی در ایران فهمیده می‌شود. اگر ما به حقیقت، تاریخ تمدن اسلامی را مرور کنیم، می‌بینیم که این حرف گزافه نیست. ایرانی‌ها مهم‌ترین نقش را در پدید آمدن فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا کردند.

سرزمین ایران، پناهگاه معنویت ادیان

رییس کمیته موزه‌های ایران (ایکوم ایران) ادامه داد: «خصوصیت ایرانی‌ها در طول تاریخ این بوده که برای باطن دین اهمیت قائل بودند و تنها به ظاهر آن توجه نمی‌کردند. سرزمین ایران همیشه پناهگاه معنویت ادیان بوده است».

«بهشتی» در ادامه بیان کرد: «سیر تحولات تاریخی نشان می‌دهد اگر ایرانی‌های مسلمان شدند، به اختیار خودشان بود. محل رشد تمام مذاهب اسلامی در ایران است. ایرانی‌ها با معنویت اسلام اُنس پیدا کردند و اسلام از همه شاخه‌های هنر ایرانی سر درآورد. ایرانی‌ها در پدید آمدن معماری اسلامی هم نقشی انکارناپذیر داشتند».

بعثت رسول اکرم (ص) کوکب هدایتی برای شکوفایی ما بود

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: «بعثت رسول اکرم (ص) و آشکار شدن اسلام برای ایرانی‌ها مانند کوکب هدایتی برای شکوفایی بود. ما باید به طور مضاعف از بعثت رسول خدا خوشحال باشیم و جشن بگیریم. امیدوارم که پیروانی شایسته برای حضرت رسول اکرم و حقیقتا جزو کسانی باشیم که زینت امت او به شمار می‌آیند. در برابر، افرادی را می‌بینیم که در جهان اسلام، مایه شرمساری حضرت‌اند؛ کسانی که وحشی‌گری و ددمنشی را تحت عنوان اسلام معرفی می‌کنند».

وی در پایان با اشاره به ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی موزه گفت: «متاسفانه امسال در روز جهانی موزه، کام‌مان از رفتارهای کسانی که خودشان را امت رسول خدا معرفی می‌کنند ولی نماد وحشی‌گری‌اند، تلخ است. کارهایی که در عراق و موصل و دیگر شهرهای تاریخی عراق صورت گرفته، واقعا مایه ننگ و نکبت است، آن هم در روزگاری که توقع می‌رود بی‌پرده‌تر و آشکارتر حقیقت دین اسلام را بتوانیم معرفی کنیم. امیدوارم که دیگر شاهد چنین تلخی‌ها و تلخ‌کامی‌ها برای جامعه اسلامی نباشیم».

در ادامه آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله، «سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به این که گرامی‌داشت عید مبعث از تاکیدات واقف این گنجینه به شمار می‌آید، افزود: «فردا از حُسن قضا روز جهانی موزه‌ها است و موزه ملک بر خود می‌داند که این روز را به همه دست‌اندرکاران موزه‌ها تهنیت بگوید».

وی افزود: «امروز شش سال و هفت ماه از آغاز خدمت من در کتابخانه و موزه ملی ملک می‌گذرد. موزه ملی ملک در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در آیین انتخاب موزه‌های برتر شرکت کرد و مورد توجه واقع شد. سپس برای این که نشان دهد تلاش دارد یار شاطری برای همه موزه‌ها باشد و برای توسعه و تعالی همه موزه‌ها هر آنچه دارد را در طبق اخلاص بگذارد، برای رسیدن به این هدف در کنار ایکوم قرار گرفت و از شرکت در رقابت داوطلبانه کناره‌گیری کرد».

«حسینی» در ادامه عنوان کرد: «در این مدت توفیقی فراهم شد که عملیات بخش‌های ساختمانی و سخت‌افزاری به فرجام برسد و بخش‌های تاسیساتی و تجهیزاتی نیز تا پایان امسال قرار است به پایان برسد. امیدواریم تا پایان سال جاری بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ متر به فضای موزه‌ای این مجموعه افزوده شود».

الهام از ۶ نسخه خطی در نمایشگاه «براعت استهلال»

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ادامه داد: «بنا به رسم همه اعیاد مذهبی در این گنجینه که نمایشگاه و رویداد فرهنگی در کنار آن برپا می‌شد، امروز هم‌زمان با عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص)، نمایشگاه «براعت استهلال» با الهام و برداشت از ۶ نسخه خطی موجود در گنجینه کتابخانه ملی ملک از جمله «قسطاس الشعرا»، «مثنوی» و «زیج الغ‌بیگ» گشایش می‌یابد که فرصت مغتنمی است برای توجه به بخش‌هایی از آثاری که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته‌اند».

وی در پایان سخنانش گفت: «همچنین در پایان این هفته و در روز پنج‌شنبه، جشن میلاد حضرت امام حسین (ع) برقرار خواهد شد. از همه بزرگواران برای شرکت در این آیین دعوت می‌کنم. در آن مراسم، نمایشگاه «سراچه تن» در سرسرای نمایشگاهی و نیز نمایشگاه تعویذ «بازوبند پهلوانی» در تالار تک‌اثر گشایش خواهد یافت. در طول چند روز میان این دو جشن، تور ویژه «تجربه در قصه‌ها» و «باغ قصه‌ها» در موزه ملی ملک برقرار است.

پخش فیلم مستند «آقای کتابخانه» به کارگردانی داوود اشرفی در ارتباط با مرحوم حاج حسین ملک و کار بزرگ ایشان در زمینه وقف آثار و گنجینه تاریخی به آستان قدس رضوی، کلیپ «باغ قصه‌ها»، منقبت‌خوانی و بازدید از نمایشگاه «آغازنامه؛ براعت استهلال در نسخ خطی» از دیگر برنامه‌هایی بود که در جشن مبعث حضرت رسول اکرم (ص) اجرا شد.

گشتی در نمایشگاه براعت استهلال در نسخ خطی

از شیوه‌های مالوف مولفان در تالیف رسائل، تنظیم دیباچه فنی آراسته به الفاظ و مضامین متناسب با مقصود گوینده بود که خواننده را با محتوای اثر آشنا و ذهن وی را آماده بسط آن مفاهیم می‌کرد.

در متن و بطن اوراق کهن نسخ‌های خطی کتابخانه ملی ملک، منظومات و منثورات پُرشماری محفوظ‌اند که مبنای تصنیف و قاعده تالیف‌شان بر این صنعت بدیع استوار بوده و دل و دیده خواننده را به سرلوحی مُذهَب و سرآغازی مُهذَب نوازش می‌دهند. از این‌روو به دلیل مهجور ماندن صنعت بدیع «براعت استهلال (آغازنامه)» در این روزگار، ادب‌دوستان اهل ذوق به این بزم معنوی دعوت شده‌اند.

در این نمایشگاه آثاری نفیس همچون قطعه «الحمد» به قلم نستعلیق میرعماد الحسنی، مثنوی «اقبال‌نامه» از خمسه حکیم نظامی گنجوی، «گلشن راز» اثر شیخ سعدالدین محمود شبستری، بخش «طیبات» از کلیات سعدی، «دوازده بند» اثر شمس‌الشعراء علی بن احمد محتشم کاشانی، «تحفه‌المومنین» اثر حکیم محمد مومن بن محمد زمان تنکابنی دیلمی و «اشرف‌التواریخ» تالیف میرزا محمدتقی بن علی وحید طبری نوری دیده می‌شود.

آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت رسول (ص) و گشایش نمایشگاه براعت استهلال/ گزارش تصویری

برچسب‌ها:

نظر شما: