نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

یک نمایشگاه جذاب و متفاوت موزه‌ای با موضوعی ویژه، هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد. به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک»،‌ با گشایش در روز دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ خورشیدی، تصویری تازه از یک جلوه سبک زندگی ایرانی را به نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه، شیوه‌ها و سبک‌های نشستن ایرانیان در سده‌های گذشته، به شیوه‌ای جذاب، از دریچه آثار کتابخانه و موزه به نمایش درمی‌آید.

نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

گشایش نمایشگاهی که از یک جلوه جذاب سبک زندگی ایرانی پرده برمی‌دارد

نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

یک نمایشگاه جذاب و متفاوت موزه‌ای با موضوعی ویژه، هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک»،‌ با گشایش در روز دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ خورشیدی، تصویری تازه از یک جلوه سبک زندگی ایرانی را به نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه، شیوه‌ها و سبک‌های نشستن ایرانیان در سده‌های گذشته، به شیوه‌ای جذاب، از دریچه آثار کتابخانه و موزه به نمایش درمی‌آید.

نقش آدمی بر آثار هنری و تاریخی که در آثارخانه‌های فرهنگی مانند کتابخانه‌ها و موزه‌ها جای گرفته‌اند تنها ثبت حضور انسان‌ها و نام‌هایشان نیست، که، از نگاهی دیگر نمایش‌گر رفتارها و شمایل‌هایی از حضور فیزیکی آدمی است که به دلیل تکرار در بستر اجتماعی، قومی و فرهنگی معناهایی گوناگون به خود گرفته است. این ژست‌ها و شمایل بدنی آدمی در حالت‌های مختلف وجهی نمادین در سنت‌های فرهنگی یافته و به بخشی از خصلت فرهنگی تبدیل شده است؛ خصلت‌هایی که خودآگاه یا ناخودآگاه از راه ارزش‌گذاری یا تقلید، تکرار شده و تداوم یافته‌اند. یکی از این حالت‌ها و خصلت‌ها، نشستن است. نشستن در فرهنگ ایرانی اصطلاحات ویژه خود را دارد، با متل‌ها، مثل‌ها و اشعار ایرانی پیوند خورده و نام‌های ویژه برای انواع نشستن رایج شده است. نشستن ازاین‌رو با رفتارهای فرهنگی و اجتماعی در درازای تاریخ ایرانی پیوند می‌خورد. این‌گونه است که آثار برجای‌مانده در آثارخانه‌های تاریخی- فرهنگی می‌توانند روایت‌گر بخشی از فرهنگ و سبک زندگی ایرانی باشند. با تماشای «نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک» می‌توان بخشی از سبک زندگی ایرانی را مشاهده و کندوکاو کرد.

نمایشگاه «نشستن به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک»،‌ در روز دوشنبه ۷دی ۱۳۹۴ خورشیدی ساعت ۱۵ هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» گشایش می‌یابد.

کتابخانه و موزه ملی ملک از همه دوستداران فرهنگ و تاریخ ایرانی- اسلامی دعوت می‌کند در مراسم گشایش این نمایشگاه حضور یابند.

نظر شما:

مژده شاکری
۱۴:۴۸:۵۸ ۰۶ دی ۱۳۹۴
با سلام و تبریک فرا رسیدن میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) ، باید بگویم فعالیت های شما درموزه با ایده های ناب بسیار ارزشمند است و جا دارد از شما تشکر فراوان به عمل آورم. توفیق روزافزون شما را درادامه راهتان ازخداوند منان خواستارم.
با احترام ، مژده شاکری - کارشناس هنری موزه ملی ایران