نمایشگاه‌های «گردش ایام» و «آثار نگارگری» در تبریز و گرمسار

کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با فرارسیدن سال ۱۳۹۶ خورشیدی، دو نمایشگاه جذاب در حوزه فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی- اسلامی در شهرهای تبریز و گرمسار برگزار کرد.

نمایشگاه‌های «گردش ایام» و «آثار نگارگری» در تبریز و گرمسار

کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با فرارسیدن سال 1396 با همکاری دو موزه کشور برگزار کرد

نمایشگاه‌های «گردش ایام» و «آثار نگارگری» در تبریز و گرمسار

کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با فرارسیدن سال 1396 خورشیدی، دو نمایشگاه جذاب در حوزه فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی- اسلامی در شهرهای تبریز و گرمسار برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «گردش ایام» به مناسبت فرارسیدن نوروز، در بخش اسلامی موزه آذربایجان تبریز و نمایشگاه آثار «نگارگری» در موزه اقوام گرمسار، با بهره‌گیری از تصویرهای مجموعه نسخه‌های خطی و قطعات و مرقعات نگارگری موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، گوشه‌هایی جذاب از هنر و تمدن ایرانی- اسلامی را با رویکرد پژوهشی در حوزه‌های تقویم و نگارگری به نمایش می‌گذارند.

نمایشگاه «گردش ایام»، که در بخش اسلامی موزه آذربایجان تبریز برگزار شده است، نمایشگاه تقویم‌های رقومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که به معرفی تقویم‌های تاریخی، بررسی پیشینه، کاربرد و گونه‌های تقویم در ایران، محاسبه نوروز، اعتدالین، خسوف و کسوف، تقویم کشاورزی، تقویم صیادی، تقویم‌های محلی، تبدیل‌ها و محاسبه‌های تقویمی می‌پردازد. این نمایشگاه، چهارمین نمایشگاه مشترک موزه‌های آذربایجان شرقی با موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در دو سال گذشته بوده است. نمایشگاه «آثار نگارگری» در موزه اقوام گرمسار نیز گزیده‌ای از تصویرهای نگارگری نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران را در قالب تابلوهایی جذاب ارایه کرده است.

نمایشگاه‌های «گردش ایام» و «آثار نگارگری» از مجموعه نمایشگاه‌های بیرونی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آیند. آنگونه که حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه این گنجینه تصریح کرده است، بیرون‌بردن آثار و کتاب‌های این مجموعه از ساختمان آن ممنوع است، از این‌رو مجموعه بسته‌های نمایشگاهی با بهره‌گیری از تصویر آثار موزه‌ای و نسخه‌های خطی فراهم آمده است که بر آن اساس نمایشگاه‌هایی با همکاری نهادهای فرهنگی و آموزشی در تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار می‌شود.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف شده است. این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای دارد.

نظر شما: