نخستین جشنواره و نمایشگاه دوخت‌های سنتی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام و مراسم گشایش نخستین جشنواره و نمایشگاه دوخت‌های سنتی، دوشنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۶ خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی برگزار شد.

نخستین جشنواره و نمایشگاه دوخت‌های سنتی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران

نخستین جشنواره و نمایشگاه دوخت‌های سنتی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام و مراسم گشایش نخستین جشنواره و نمایشگاه دوخت‌های سنتی، دوشنبه 21 فروردین‌ماه 1396 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی برگزار شد.

سیدمحمدمجتبی حسینی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این آیین عنوان کرد: حاج حسین آقا ملک، واقف و بنیان‌گذار این گنجینه در پی آن نبود این مجموعه صرفا محل نگهداری ذخایر و گنج‌های ارزشمند فرهنگ و هنر و تمدن ایران باشد، که، اندیشه وی بر این نیت استوار بود چنین گنجینه‌ای دریچه‌ای برای معرفی، عرضه و بازشناخت تاریخ کهن ایرانی- اسلامی باشد.

وی ادامه داد: کتابخانه و موزه نه تنها مکان نگهداری آثارند، که، می‌توانند مکان‌هایی برای نگهداری میراث شفاهی یک ملت و فرهنگ به شمار آیند.

حسینی در ادامه با اشاره به برپایی نخستین جشنواره دوخت‌های سنتی در کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: اکنون با کمک گروهی از استادان دوخت‌های سنتی و معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نخستین جشنواره دوخت‌های سنتی در راستای بازشناخت و معرفی هنر قوم‌های ایرانی، هم‌زمان با شب میلاد حضرت علی علیه‌السلام در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران گشایش می‌یابد. این جشنواره و نمایشگاهِ برآمده از آن می‌توانند دریچه‌ای زیبا و دلپذیر برای شناخت مواریث فرهنگی باشند و ما می‌توانیم خود تاریخی‌مان را از این دریچه بهتر بنگریم.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک خاطرنشان کرد: این رویکرد و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند پاره‌ای از چالش‌های امروز جامعه ما را برطرف ساخته، نسل امروز را به داشته‌هایش سرافراز کند. کتابخانه و موزه ملی ملک با پشتیبانی از برگزاری این جشنواره کوشیده است بخشی از نیت والای حاج حسین ملک را در زمینه گسترش فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی- اسلامی تحقق بخشد.

علی علیه‌السلام در آینه آثار ماندگار تاریخ

حجت‌الاسلام والمسلمین عمادی، استاد اخلاق نیز در این آیین در سخنانی کوتاه با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام یادآور شد: کلام نورانی امیرالمومنین علیه‌السلام که در قالب کتاب گران‌سنگ نهج‌البلاغه گردآوری شده است، شاید تنها اندکی از آن چیزی باشد که از حضرت علی علیه‌السلام می‌توانسته است به ما برسد. بسیاری همچون سیدرضی و ابن ابی‌الحدید که از علمای اهل سنت به شمار می‌آیند، آثاری ارزشمند با محوریت این گنجینه ارزشمند خلق کرده‌اند.

وی تاکید کرد: حضرت علی علیه‌السلام با همه فضیلت‌ها و کرامت‌هایی که داشت، خود را چیزی نمی‌دید و این می‌تواند برای ما درسی آموزنده باشد. بیش از صدها سال با امیرالمومنین علیه‌السلام و یاران، فرزندان و خاندان‌اش جنگیدند و هر کس را که قرابت و انتساب به علی علیه‌السلام داشته یا مهر او را را بر دل می‌نهاد، آزرده و کشتند ولی امیرالمومنین علیه‌السلام و خاندان ایشان در سرزمین متمدن، دین‌مدار، اخلاق‌مدار و بافرهنگ ایران همواره مورد احترام بوده، با آغوش باز پذیرفته شدند. میان ایرانیان و اهل بیت همواره پیوندی استوار برپا بوده است. سلمان فارسی از این سرزمین وارد جزیره‌العرب شد؛ کسی که به رسم ادب و احترام برای بوسیدن پای پیامبر (ص) به خاک افتاد.

شناخت و به‌سازی دوخت‌های فراموش‌شده سنتی

علی حاجی شیزری، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به عنوان سخنران در این آیین، درباره گشایش نخستین جشنواره دوخت‌های سنتی گفت: جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی با تاکید بر مفاهیم، اصالت در طرح و نقش و مواد مصرفی، با رویکرد شناخت و به‌سازی دوخت‌های فراموش‌شده سنتی برگزار می‌شود.

وی درباره هدف‌های برگزاری این جشنواره تصریح کرد: گسترش، حفظ، احیا، فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به هنر مهجور دوخت‌های سنتی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت دوخت‌های سنتی در توسعه کسب‌وکار، اشتغال و کارآفرینی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مهم‌ترین هدف‌های برگزاری این جشنواره به شمار می‌آیند.

حاجی شیزری افزود: قشری بزرگ از جامعه هنرمندان کشور به این هنر و حرفه اشتغال دارند. تاکنون نام و ویژگی‌های 30 هزار هنرمند در استان‌های گوناگون کشور در سامانه جامع صنایع دستی کشور ثبت شده است که به هنر دوخت‌های سنتی مشغول‌اند. 6 هزار نفر از این هنرمندان در سال گذشته در این سامانه ثبت و سامان‌دهی شده‌اند. انشاءالله با رخدادهایی مثبت که در سال جاری روی خواهد داد، شاهد رشد و شکوفایی این هنر خواهیم بود.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی کشور افزود: توسعه و ارتقای هنر دوخت‌های سنتی و فراهم‌آوردن فرصت مناسب برای بهره‌گیری از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در این حوزه، از دغدغه‌های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی به شمار می‌آید. صنایع دستی کشور سال‌ها در یک دور تسلسل افتاده و مفهوم زیبایی‌شناسی قدیمی در حال تکرار بود که موجب شد از سلیقه امروز بازار فاصله بگیریم. فروش صنایع دستی بدین‌ترتیب به نقطه ضعف ما تبدیل شده بود. اکنون در زمینه‌های تولید و آموزش چندان مشکل نداریم و تنها در سال‌های اخیر پی تحریم‌های ظالمانه، بیش‌تر در زمینه فروش به مشکل برخوردیم؛ هرچند صنایع دستی کشور در همین سال‌ها با 36 درصد از سهم صادرات، با رشدی فزاینده روبه‌رو بوده است.

وی عنوان کرد: ایران با 350 رشته، نخستین کشور دنیا در تنوع صنایع دستی، در زمینه تولید جزو سه کشور نخست دنیا و در حوزه فروش و صادرات جزو 30 کشور نخست دنیا به شمار می‌آید. رویدادهایی همچون نخستین جشنواره و نمایشگاه دوخت‌های سنتی که هنرهای 15 استان کشور در آن به نمایش گذاشته شده است، می‌تواند در معرفی و گسترش این صنعت بسیار به ما یاری رساند. نمایشگاه این جشنواره، گونه‌ای گفتمان میان هنرهای گوناگون پدید آورده است. امیدواریم بتوانیم با طراحی‌های جدید و استفاده کاربردی از دوخت‌های سنتی همچون سوزن‌دوزی و قلاب‌دوزی، شاهد رشد و شکوفایی این عرصه باشیم.

حاجی شیزری درباره اهمیت آموزش در این عرصه نیز گفت: آموزش دوخت‌های سنتی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در سال گذشته به گونه پایلوت در استان‌های گیلان و سیستان و بلوچستان اجرا شد. این آموزش‌ها نه تنها همگانی، که، آموزش شاغلان و شغل‌محور نیز بوده است. تجربه‌ای موفق در این دو استان داشتیم و امیدواریم بتوانیم در سال جاری در 15 استان کشور این آموزش‌ها را اجرا کنیم. از دیگر برنامه‌های مورد نظر می‌توان به برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی و کارگاه‌های تخصصی سوزن‌دوزی و قلاب‌دوزی اصفهان و قلاب‌دوزی رشت و صدور گواهی‌نامه‌های معتبر اشاره کرد.

اجرای آیین زیبای پهلوانی و زورخانه و نقالی در منقبت امام علی علیه‌السلام از دیگر برنامه‌های آیین گرامی‌داشت میلاد مولای متقیان علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک بود. گشایش نخستین جشنواره و نمایشگاه دوخت‌های سنتی و بازدید از آثار هنرمندان، پایانی جذاب و زیبا به این برنامه بخشید.

نظر شما: