تماشای رنگین‌کمان دوخت‌های سنتی ایران را از دست ندهید

کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی را به بازدید از نمایشگاه جذاب و دلنشین نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی فرامی‌خواند.

تماشای رنگین‌کمان دوخت‌های سنتی ایران را از دست ندهید

5 روز تا پایان دیدار هنر دیرینه دوخت‌های سنتی هنرمندان سراسر ایران در کتابخانه و موزه ملی ملک

تماشای رنگین‌کمان دوخت‌های سنتی ایران را از دست ندهید

کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی را به بازدید از نمایشگاه جذاب و دلنشین نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی فرامی‌خواند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی، در دو بخش معاصر و تاریخی در قالب رشته‌های «سوزن‌دوزی، قلاب‌دوزی و پوشاک محلی»، تصویری جذاب و دلنشین از هنر و آثار هنرمندان ایرانی در حوزه گسترده دوخت‌های سنتی ارایه کرده است. در این نماشگاه جذاب که در سه تالار کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده، آثاری رنگارنگ و گوناگون در رشته‌ها و شاخه‌های ده‌یک‌دوزی اصفهان، مرصع‌دوزی، نقده‌دوزی و زردوزی کاشان و تهران، قلاب‌دوزی اصفهان و رشت، گلابتون‌دوزی مشهد، قلاب‌دوزی و شبکه‌دوزی اصفهان، قلاب‌دوزی بندرعباس، قلاب‌دوزی مشهد، پولک‌دوزی، ململ‌دوزی قزوین، پته‌دوزی کرمان، خامه‌دوزی سیستان و بلوچ‌دوزی، گلابتون‌دوزی کاشان، ابریشم‌دوزی مناطق گوناگون کشور، چهل‌تکه‌دوزی، سرمه‌دوزی مشهد و اصفهان و پوشاک تزیین‌شده با دوخت‌های گوناگون تزیینی کشور، پیش روی دیدگان بازدیدکنندگان، گردشگران و دیگر دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی جای گرفته است. در کنار نمایشگاه همچنین هر روز کارگاه‌های آموزشی برپا شده است که در آن‌ها شش استاد و مدرس برجسته حوزه دوخت‌های سنتی، نسرین کاردانی، شهین ابراهیم‌زاده پزشکی، مریم فامیل‌سماک جلالی، زهرا کوشای‌فرد، صدیقه پهلوان‌زاده و عالیه صادقی در گرایش‌ها و شاخه‌های ده‌یک‌دوزی، سیاه‌دوزی، مرصع‌دوزی زیورآلات، نقده‌دوزی، قلاب‌دوزی اصفهان و قلاب‌دوزی رشت، پاره‌ای مسایل و آموزه‌های تخصصی را به شرکت‌کنندگان ارایه می‌کنند.

نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی از 21 تا 30 فروردین 1396، هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافته است که نمایشگاه آن در قالب آثار برگزیده از میان بیش از 500 اثر ملی از سراسر کشور، نمایی دل‌انگیز از هنر سنتی و دیرینه دوخت‌های سنتی عرضه کرده است. این نمایشگاه تا روز پنج‌شنبه 31 فروردین 1396 خورشیدی برپا است.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ نسخه‌های نفیس خطی در کشور است که حاج حسین آقا ملک، بازرگان فرهیخته، 80 سال پیش بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای دارد و از روز شنبه تا روز پنج‌شنبه از ساعت 8:30 تا 16:45 (پنج‌شنبه‌ها تا 15:45) به دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی خدمات گوناگون فرهنگی می‌رساند. 

نظر شما: