مرادخانی: عظمت کار حاج حسین آقا ملک، با گذشت روزگار بیش‌تر نمایان می‌شود

تاکید معاون هنری وزیر ارشاده به افق روشن پیش روی هنر ایران «مرادخانی»: عظمت کار حاج حسین آقا ملک، با گذشت روزگار بیش‌تر نمایان می‌شود معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت میلاد پیامبر اسلام (ص) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک عنوان کرد: هرچه روزگار بیش‌تر می‌گذرد انسان بیش‌تر عظمت کار حاج حسین آقا ملک را درمی‌یابد. ایشان برای ماندگاری و پایایی این مجموعه بزرگ زحمت بسیاری کشیده‌اند و یک چنین مجموعه‌ای برای فرهنگ و هنر کشور مایه مباهات و برای ایشان باقیات و صالحات خواهد بود». به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، «علی مراد‌خانی» در این آیین که در روز شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ خورشیدی بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک در این موقوفه ۷۷ ساله آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: «اعجاز دو وجه و دو رکن اصلی دارد که همه پیامبران از جمله حضرت رسول (ص) که پایان‌بخش رسالت و رحمت بر کل عالم است نیز بر این اصل معتقد بوده‌‌اند و آن موضوع ارتباط کلام و قلم است. آنچه در حوزه فرهنگ و هنر همیشه رخ نموده، حاصل ارتباط کلام و قلم است».

مرادخانی: عظمت کار حاج حسین آقا ملک، با گذشت روزگار بیش‌تر نمایان می‌شود

​وی یادآور شد: «برای ما که در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنیم این جلوه بیش‌تر نمایان است زیرا بسیاری از جلوه‌های هنری، منزلتی متعالی دارند، از این‌رو که از مظهر جمال خداوند سرچشمه می‌گیرند. همین مساله موجب می‌شود روزبه‌روز بر رونق و زیبایی آن‌ها افزوده شود».

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تجلیل شایسته از فعالان عرصه هنر افزود: «هنرمندان با نوعی کمال در ارتباط‌اند که آن را به اجتماع منتقل می‌کنند بنابر این باید از همه کسانی که در این زمینه فعال‌اند به شیوه شایسته‌ای تجلیل کرد و به گونه‌ای دیگر با ‌آن‌ها همراه شد».
مرادخانی با بیان این که امروزه امکانات کاملی نداریم اما افق پیش روی فرهنگ و هنر کشور روشن است، افزود: «دولت معتقد است که نباید متصدی امور فرهنگی و هنری باشد و خود مراکز و موسسات فرهنگی و هنری و اهالی هنر باید دست به کار شوند. دولت هم در کنار هنرمندان این فعالیت‌ها را پیگیری و حمایت خواهد کرد».
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: «در سال‌های گذشته کار‌هایی انجام شده اما بدون گرفتن نتیجه به حال خود رها و فراموش شده‌اند. باید برنامه‌ای منسجم و اصولی تدوین شود تا اینگونه فعالیت‌ها به یک هدف منجر شوند و به تعالی برسند زیرا فعالیت‌هایی از این دست ارزشمند و ماندگارند.
استاد امیرخانی: یک اثر فرهنگی هنری باید شناسنامه ملت خود باشداستاد «غلامحسین امیرخانی» از بزرگان و پیش‌کسوتان هنر خوش‌نویسی ایران، در ادامه این آیین با بیان این که گنجینه‌های هنری بسیاری در کشور ما وجود دارد، افزود: «ما از بابت داشتن این گنجینه‌های ارزشمند مدیون کسانی هستیم که بدون کمک هیچ سازمانی و به تنهایی با همت، عشق و مدیریت خود، آن‌ها را گرد‌آورده‌اند».
وی ادامه داد: «وقتی به ارزش این‌گونه کارها پی می‌بریم که ببینیم در دیگر نقاط دنیا برای یک سند کوچک که ارزش هنری نیز ندارد، افراد تا چه اندازه احساس شگفتی و خوشحالی می‌کنند».
استاد امیرخانی در ادامه درباره اهمیت کار بزرگ حاج حسین آقا ملک عنوان کرد: «بخش بزرگی از کتابخانه و موزه ملی ملک به تابلو‌ها و دست‌خط‌های نفیس استادان ایرانی از روزگار قدیم تاکنون اختصاص دارد. اهمیت گردآوری این همه آثار ارزشمند در جایی که همه‌گونه امکانات مساعد را در دسترس دارند، زمانی بیش‌تر نمایان می‌شود که می‌بینیم بسیاری از آثار هنری ارزشمند ما به صورت حساب شده، سازمان یافته و پشتیبانی شده، از کشور خارج می‌شوند و بدین‌ترتیب، بسیاری از آثار ایرانی امروزه در موزه‌های خارجی به نمایش گذاشته شده می‌شوند».
این استاد بزرگ خوش‌نویسی کشور افزود: «این مجموعه نفیس، حاصل ارزش، اعتبار، جدیت، زحمت، مدیریت و لیاقت فردی است که توانسته با وضعیت موجود چنین کار بزرگی را انجام دهد. هنگامی که دقیق‌تر بنگریم، در مجموعه حاج حسین آقا ملک همه آثار ممتاز و گلچین شده‌اند».
وی با بیان این که حاج حسین آقا ملک باید به عنوان یک الگو بیش‌تر در کشور معرفی شود، افزود: «ما نمونه‌های درخشانی در کشور برای الگوگرفتن داریم که در زمینه معرفی این افراد رسانه‌های جمعی در چهار یا پنج دهه اخیر نقش کم‌رنگی داشته‌ند، به این دلیل ما درباره جایگاه تاریخی خود اطلاعات دقیقی نداریم».
استاد امیرخانی خاطرنشان کرد: «ما در خیلی از زمینه‌ها سابقه درخشان تاریخی داریم اما به دلیل دخالت دولت، دستاوردها در خلاف جهت حرکت کرده است. یک اثر فرهنگی و هنری باید در جهتی حرکت کند که شناسنامه ملت خود باشد. اگر سررشته یک زمینه هنری به دست خود اهالی آن هنر باشد، به سمت تعالی، رشد و شکوفایی پیش خواهد رفت. یک حرکت هنری باید دارای خودانتقالی دقیق باشد تا جریان فرهنگ به سمت اعتلا حرکت کند».
نمایشگاه «طلوعی دیگر» مجموعه‌ای از آثار شگفت‌انگیز خوش‌نویسی استدر آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت محمد (ص) که با حضور «علی مراد‌خانی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاد «غلامحسین امیرخانی» استاد «مجتبی ملک‌زاده» خوش‌نویسان برجسته ایرانی و گروهی از اهالی هنر و دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در این موقوفه 77 ساله برگزار شد، «سیدمحمدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «به قاعده‌ای که حاج حسین آقا ملک، واقف این مجموعه، فرموده است هر ساله هفت عید بزرگ مذهبی و پنج روز سوگواری برای حضرت السید‌شهدا (ع) در این مکان برگزار می‌شود».
وی افزود: «این بازرگان فرهیخته، سنت برگزاری آیین‌ها و رسوم یادشده را در روزگاری بنا نهاد که این‌گونه کارها مرسوم نبود و این مساله از ایمان قلبی و نیت انسانی این واقف بزرگوار نشان دارد. اقدام نیکوی وی موجب شده است که برای تاریخی بلند، خود را صدرنشین فرهنگ قرار دهد».
«حسینی» خاطرنشان کرد: «در این روز بزرگ به عنوان یک دانشجوی ادبیات در پی بیتی شعر در وصف پیامبر اعظم و جایگاه والای ایشان بودم و با وجود جست‌وجوهای فراوان، باز هم به این بیت از غزلی از شیخ اجل، سعدی شیرازی برخوردم که سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد».
مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در پایان سخنان‌اش با اشاره به دیگر برنامه‌های این آیین گرامی‌داشت افزود: «برپایی نمایشگاهی از آثار خوش‌نویسان خط شکسته با عنوان «طلوعی دیگر» از دیگر برنامه‌های این آیین است که مجموعه‌ای از آثار هنرجویان استاد ملک‌زاده را دربرمی‌گیرد؛ کسانی که هرکدام در خوش‌نویسی دارای مهارتی شگفت‌انگیزند. این نمایشگاه از امروز در نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد».
به گفته وی، رونمایی از تور مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک و رونمایی و بهره‌برداری از نسخه موبایل کتابخانه ملی ملک از جمله برنامه‌هایی است که در این روز بزرگ انجام خواهد شد.
رونمایی از نرuم‌افزار موبایل و تور مجازی کتابخانه و موزه ملی ملکدر ادامه آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت محمد (ص)، از دو محصول تازه فرهنگی این موقوفه، یکی نرم‌افزار موبایل و دیگری تور مجازی 360 درجه کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد.
«علی صداقت‌بین» مسوول بخش فناوری اطلاعات کتابخانه و موزه ملی ملک در مراسم رونمایی از این محصولات عنوان کرد: «مطابق با سند فناوری اطلاعات این موسسه، برای جذب مخاطب مجازی سعی شده است فعالیت‌های موسسه هرچه بیش‌تر به سمت دیجیتال شدن پیش برود زیرا هدف ما دسترسی بهتر مخاطبان و افزایش بهره‌وری در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی است».
وی ادامه داد: «با راه‌اندازی نرم‌افزار موبایل و تور مجازی 360 درجه کتابخانه و موزه ملی ملک، در آینده نزدیک از پورتال جامع موسسه نیز رونمایی خواهد شد».
مسوول بخش فناوری اطلاعات کتابخانه و موزه ملی ملک درتشریح کارکرد این فناوری‌های تازه بیان کرد: در تور مجازی ملک با انتخاب فضا‌های مختلف موسسه، این امکان وجود دارد که حسی مجازی از دیدار سالن‌های موزه‌ای و آثار نفیس گنجینه ملک به مخاطب القا شود. این نرم‌افزار با همکاری شرکت جهان‌نمای ایرانیان طراحی و اجرا شده است».
صداقت‌بین درباره نرم‌افزار موبایل کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «فاز نخست این نرم‌افزار به کتابخانه، نسخه‌های خطی و کتاب‎شناختی این کتاب‌ها و منابع اختصاص دارد. از قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به جست‌وجو در منابع، معرفی و فهرست آثار، به روزرسانی، تقویم مناسبت‌ها و فهرست علاقه‌مندی‌ها اشاره کرد. این نرم‌افزار روی تبلت‌ها و گوشی‌هایی که سیستم عامل android و ios دارند قابل اجرا است».
وی در پایان بیان کرد: «همه 19 هزار عنوان کتاب خطی موجود در گنجینه ملی ملک تا پایان سال دیجیتال شده و از طریق نسخه موبایل در دسترس همه علاقه‌مندان به فرهنگ ایران زمین قرار خواهد گرفت».
در پایان آین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اسلام (ص)، نمایشگاه «طلوعی دیگر» مجموعه‌ای از آثار هنرمندان خوش‌نویسی شکسته، گشایش یافت. این نمایشگاه تا 15 بهمن 1392 خورشیدی پابرجا است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 8:30 تا 16:30 به کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» آمده و به تماشای گوشه‌ای از هنر خوش‌نویسان ایرانی بنشینند.

برچسب‌ها:

نظر شما: