بازدید فارسی‌آموزان 44 کشور جهان از نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران

فارسی‌آموزان ۴۴ کشور جهان که برای هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در بنیاد سعدی به ایران آمده‌اند، برای تماشای گنجینه کهن فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، از نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران بازدید کردند.

بازدید فارسی‌آموزان 44 کشور جهان از نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران

با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و بنیاد سعدی انجام پذیرفت

بازدید فارسی‌آموزان 44 کشور جهان از نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران

فارسی‌آموزان 44 کشور جهان که برای هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در بنیاد سعدی به ایران آمده‌اند، برای تماشای گنجینه کهن فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، از نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، فارسی‌آموزان بنیاد سعدی، از کشورهایی چون لبنان، هندوستان، تاجیکستان، روسیه، لهستان، امریکا، مالزی، بلژیک، پرتقال، فرانسه، رومانی، اسپانیا، فرانسه، مجارستان، ازبکستان و گرجستان، عصر دوشنبه 26 تیر 1396 خورشیدی به کتابخانه و موزه ملی ملک آمدند تا از دریچه آشنایی با آیین دیرینه وقف در ایران و اسلام، به تماشای گنجینه‌ای سه هزار ساله بنشینند که به کوشش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف آن فراهم آمده و با اندیشه مترقی آستان قدس رضوی در گسترش فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، به یکی از نمادهای زرین فرهنگی ایران در پایتخت بدل شده است. این پژوهشگران و فارسی‌آموزان که از سراسر جهان به ایران آمده‌اند، ساعت‌هایی در گنجینه آثار و اشیای تاریخی همچون سکه، نقاشی، خوش‌نویسی، نگارگری، سندها و فرمان‌ها، نسخه‌های خطی، قلمدان‌های و دیگر آثار لاکی، کاوش‌گرانه، با جلوه‌ای از تاریخ ایران رویاروی شدند که به کوشش یک بازرگان نیک‌اندیش و فرهنگ‌ور گرد آمده است. آنان همچنین از دریچه نمایشگاه «النکاح سنتی؛ ازدواج به روایت آثار تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک» با آیین‌های سنتی ایرانیان در گستره زندگی فردی و اجتماعی در تاریخ آشنایی یافتند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که در سال 1316 خورشیدی به آستان قدس رضوی وقف شده است. این گنجینه بزرگ اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای گرفته و بازتابنده درخشش آیین وقف و پیوند آن با فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی است.

نظر شما: