دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک شد

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در حکمی دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی را به عنوان مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک منصوب کرد.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک شد

با حضور رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در آیین تکریم مدیرعامل پیشین و معارفه مدیرعامل جدید موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک شد

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در حکمی دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی را به عنوان مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در آیین تکریم مدیرعامل پیشین و معارفه مدیرعامل جدید موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک که با حضور مدیران آستان قدس رضوی و فعالان فرهنگی کشور روز شنبه 26 اسفند 1396 خورشیدی در ساختمان این گنجینه بزرگ در محوطه تاریخی باغ ملی تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به خدمات حاج حسین آقا ملک، واقف نیک‌اندیش این گنجینه و نگرش آستان قدس رضوی به توسعه و پیشرفت این موقوفه تاریخی یادآور شد: واقف بزرگوار، با وقف کتابخانه و موزه ملی ملک و تقدیم آن به بارگاه حضرت رضا علیه‌السلام، بر بهره‌گیری کافه و عامه مردم از این گنجینه بزرگ تاکید کرده است که این مساله نگرش بزرگ و فوق‌العاده وی را به گسترش فرهنگ در این سرزمین می‌رساند.

وی افزود: موقوفات در ایران، در دوره اسلامی گسترشی چشم‌گیر داشتند. هیچ پدیده‌ای در تاریخ ایران و اسلام به اندازه وقف نتوانسته است خدمات اجتماعی و فرهنگی را به جامعه و مردم تضمین بخشد؛ این مساله‌ای به شمار می‌آید که حتی شگفتی غیر ایرانیان و غیر مسلمانان را نیز برانگیخته است. آستان قدس رضوی افتخار دارد موقوفاتی گسترده از دوره‌های گوناگون تاریخی را در سراسر کشور مدیریت کرده، خدماتی بزرگ و فراگیر به زائران و مردم می‌رساند. 52 کتابخانه در سراسر کشور به جز کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مشهد، به همراه بیش از 30 میلیون نسخه کتاب در ایران، خدماتی گسترده در زمینه‌های کتاب و کتاب‌خوانی به جامعه علمی و فرهنگی کشور می‌رسانند.

او با اشاره به قدردانی آستان قدس رضوی از واقف نیک‌اندیش، مدیران و کارکنان پیشین و کارکنان کنونی این موقوفه، ابراز امیدواری کرد خدمات فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک به مردم همواره با پیشرفت همراه باشد: از جناب آقای حسینی، مدیرعامل پیشین و همچنین اعضای پیشین هیات مدیره سپاسگزاری و قدردانی می‌کنم که با اهتمام و علاقه توسعه خدمات فرهنگی را در این موقوفه پیگیری کردند، به ویژه مدیرعامل پیشین که خود، عرصه‌ای دیگر را برای خدمت‌رسانی برگزیدند. برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون دارم. این سنگر اکنون برای دیگر خادم امام رضا علیه‌السلام مهیا و فراهم آمده است. امیدواریم خواست‌های پیشین پیوستگی یافته و انتظارات جدید نیز برای برداشتن گام‌های تازه برآورده شود.

گنابادی‌نژاد یادآور شد: بند 4 حکم مقام معظم رهبری به تولیت معزز آستان قدس رضوی در بهره‌گیری از ظرفیت عظیم فرهنگی کشور، تکلیف مدیران آستان قدس رضوی در این بخش به شمار می‌آید. 8 بند از سیاست‌های سی‌گانه آستان قدس رضوی در حوزه وقف تعریف شده است؛ بدینگونه که خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی در سراسر کشور باید الگو و نمونه باشد و در زمینه کتاب و کتاب خوانی به ترویج گسترده آن بینجامد.

به گفته وی، اهمیت ابتکارها در گذر از موانع و آسیب‌ها ضرورتی برای بهره‌گیری از روحیه و مدیریت جهادی را پدید می‌آورد؛ مدیریتی که در برابر موانع و سختی‌ها زمین‌گیر نشده، راه‌های برون‌رفت از آن‌ها را بشناسد و به ابزارهای لازم را در این مسیر به کار گیرد.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: کار بزرگ تولیت معزز آستان قدس رضوی در سیاست توسعه «خدمت، خادم، مخدوم» عرصه‌ای نو در مسیر فعالیت‌ها و خدمات آستان قدس رضوی در دو سال گذشته گشوده است که این مساله در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی اهمیتی فراوان دارد. بدین‌ترتیب می‌توانیم در عرصه خدمت و خادم‌یاری، بر زخم و آسیب بر پیکره جامعه به ویژه در زمینه پژوهش و مطالعه مرهم بگذاریم و باری از آن برداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد با اشاره به پیشینه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی مدیرعامل جدید موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: روحیه جهادی و انقلابی آقای دکتر خواجه‌سروی در این زمینه‌ها بسیار راه‌گشا است. ایشان از خدمت‌گزاران عرصه فرهنگ و علم و از مدیران دانشگاهی به شمار می‌آیند که پیش‌تر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خدماتی گوناگون به این عرصه ارایه کرده‌اند. برای ایشان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم این خادم عرصه فرهنگی در سایه امام رضا علیه‌السلام کارنامه‌ای درخشان بر جای بگذارند.

امیدوارم این مجموعه بسیار خوش‌نام را در زمینه‌های ملی و بین‌المللی توسعه بخشیم

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل جدید کتابخانه و موزه ملی ملک با تبریک فرارسیدن سال نو و حلول ماه رجب افزود: از حسن اعتماد آستان قدس رضوی به ویژه تولیت معزز و رییس محترم سازمان فرهنگی به اینجانب سپاسگزاری می‌کنم. امیدوارم بتوانیم در سایه امام رضا علیه‌السلام گام‌هایی در عرصه فرهنگ بر مبنای سیاست‌های آستان قدس رضوی برداریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های پیشین خود در عرصه‌های فرهنگی و علمی ابراز امیدواری کرد با بهره‌گیری از توان همکاران در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، گام‌هایی نو در این زمینه برداشته شود و یادآور شد: به یاری پروردگار متعال، در سایه امام رضا علیه‌السلام و با یاری از توان تخصصی همکاران امیدوارم بتوانیم این مجموعه بسیار خوش‌نام را در زمینه‌های گوناگون ملی و بین‌المللی مطرح کنیم.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی تاکید کرد: من به عنوان یک معلم در دانشگاه آگاهی دارم همه همواره نام این کتابخانه و موزه را شنیده‌اند؛ به ویژه هر روز از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خبرهایی درباره این موقوفه و فعالیت‌های آن شنیده می‌شود و نام این موسسه در سراسر کشور بر زبان می‌رود اما در سطح میدانی و مشاهده‌ای این گستردگی وجود ندارد. امیدوارم با علاقه‌ای که به موزه و کتابخانه دارم، با یاری همه دگرگونی‌های سودمند در این زمینه پدید آوریم.

در این مراسم همچنین اردشیر صالح‌پور به نمایندگی از کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران) با سپاس‌گزاری از خدمات مدیرعامل پیشین موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: درخشش این گنجینه بزرگ در میان دیگر موزه‌های ایران به ویژه برگزیده‌شدن دو بار پیاپی به عنوان موزه برتر ایران در سال‌های 1390 و 1391 خورشیدی، زمینه‌ای مناسب برای توجه به این جنبه از کارکرد موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در گستره فرهنگی کشور پدید آورده است. او همچنین آرزو کرد کوشش‌های مدیرعامل جدید این موسسه نیز بیش از پیش به گسترش تاثیرگذاری این موقوفه آستان قدس رضوی در منظومه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی بینجامد.

آیین تکریم مدیرعامل پیشین و معارفه مدیرعامل جدید موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با اهدای لوح سپاس به دکتر سیدمجتبی حسینی، مدیرعامل پیشین و اعطای حکم انتصاب به دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل جدید کتابخانه و موزه ملی ملک پایان یافت.

کارنامه‌ای علمی و دانشگاهی

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است. او همچنین تاکنون مسوولیت‌های گوناگون علمی و اجرایی برعهده داشته است. قائم‌مقام پیشین معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیرکل پیشین دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، عضو شورای ترجمه، رییس کمیسیون دایمی هیات امنای موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عضو هیات امنای موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات، عضو هیات ممیزه مرکزی علوم انسانی، عضو شورای ستاد تاسیس و حمایت از کرسی‌های اسلام‌شناسی در موسسات آموزش علمی و دانشگاه‌های خارج از کشور، رییس شورای عالی سیاست‌گذاری هفتمین جشنواره سراسری نشریات دانشگاهی، عضو هیات امنای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضو هیات امنای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضو شورای سیاست‌گذاری همایش نیماشناسی، عضو هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عضو کمیته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی، عضو کمیته تخصصی معارف و علوم اسلامی صندوق حمایت از پژوهشگران کشور، سرپرست کمیته انقلاب اسلامی شورای برنامه ریزی آموزش عالی، نایب‌رییس هیات مرکزی نظارت بر کرسی‌های آزاداندیشی، دبیر هیات مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، رییس کمیسیون دایمی هیات امنای موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رییس کمیسیون دایمی هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیات امنای انجمن خدمات فرهنگی ایرانی خارج از کشور و عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات کشور، از جمله مسوولیت‌های او به شمار می‌آید.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، پژوهشگر و نویسنده‌ای فعال در گستره علوم سیاسی به ویژه انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. از کتاب‌های تالیفی این استاد دانشگاه و نویسنده، به «تاریخ تحولات سیاسی مجلس شورای اسلامی (1358-1394)»، «سی گفتار پیرامون امام خمینی، انقلاب و جمهوری اسلامی»،‌ «فصل نهم (دانشگاه اسلامی به مثابه راهبرد جمهوری اسلامی ایران) از کتاب ارزش و دانش»، «فصل شش (انقلاب اسلامی و روایت هویت ملی) گفتارهایی درباره انقلاب اسلامی ایران» «فصل دوم (خدمات انقلاب اسلامی ایران به فرهنگ و تمدن اسلامی) از کتاب آفاق تمدنی انقلاب اسلامی (20 فصل)»، «تاریخ سیاسی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران» و «فصل پنجم (تجربه رقابت سیاسی و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران) از کتاب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران (شش فصل)» می‌توان اشاره کرد. دکتر خواجه‌سروی همچنین کتاب‌هایی گوناگون به فارسی ترجمه کرده است؛ از آن جمله از «گذر جامعه سنتی نوسازی خاورمیانه»، «شکوفایی علم در جهان اسلام موانع و راهبردها»، «فرهنگ و سیاست»، «فقه حکومت اسلامی»، «بحران‌ها و توالی‌ها در توسعه سیاسی با موضوع توسعه ‌سیاسی»، «نوزایش علوم در کشورهای اسلامی با موضوع تنواره علوم در کشورهای اسلامی» و «گذار جامعه سنتی با موضوع توسعه جهان سوم» می‌توان نام برد. این پژوهشگر، نویسنده و استاد دانشگاه همچین مقاله‌های گوناگون در حوزه علوم سیاسی به ویژه در گستره انقلاب اسلامی نگاشته است.

دکتر سیدمجتبی حسینی، مدیرعامل پیشین موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، از سال 1387 تا سال 1396 خورشیدی مدیریت این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی را برعهده داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما:

غلامرضا برزیگر
۱۲:۱۲:۴۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
سلام علیکم
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و عرض تبریک , سلامت و مزید توفیقات جناب آقای دکتر خواجه سروی مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک را در خدمت به آستان مقدس رضوی ازخداوند منان مسالت داریم.