​برگزاری شکوه‌مند آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد (ص) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم، در جایگاه یکی از آیین‌های وقف‌نامه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با شکوه بسیار در حضور گروه‌هایی علاقه‌مند به فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در گستره نسخه‌های خطی برگزار شد.

​برگزاری شکوه‌مند آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد (ص) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

برگزاری شکوه‌مند آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد (ص) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

پیام‌های بعثت برای مردم و جهانیان

آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم، در جایگاه یکی از آیین‌های وقف‌نامه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با شکوه بسیار در حضور گروه‌هایی علاقه‌مند به فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در گستره نسخه‌های خطی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این آیین گرامی‌داشت با تبریک فرارسیدن سال‌روز فرخنده مبعث حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم، از همه دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی برای حضور در این آیین باشکوه در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران سپاس‌گزاری کرد.

وی با اشاره به نگاه ویژه آستان قدس رضوی به این موقوفه تاریخی، از کوشش موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برای برگزاری شکوه‌مند آیین‌های وقف‌نامه‌ایِ مورد تاکید واقف در وقف‌نامه یاد کرد و افزود: «امیدوارم با حضور دوستداران این گنجینه و برگزاری برنامه‌های گوناگون آیینی و فرهنگی، جلوه‌هایی نو از فعالیت‌های کتابخانه و موزه ملی ملک در گستره فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی نمایان شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدصدرالدین شریعتی در جایگاه سخنران آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم، با سپاس از متولیان این موقوفه و میهمانان برای حضور در این آیین باشکوه، به کوشش بزرگ حاج حسین آقا ملک، واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک در این زمینه اشاره کرد و افزود: «ضرورت دارد توجه‌ای ویژه به نکوداشت این بازرگان و زمین‌دار بزرگ تاریخ معاصر ایران داشته باشیم که ثروت و دارایی خویش را در مسیر فرهنگ برای بهره‌گیری همگان وقف کرد».

او سپس با اشاره به جذابیت برگزاری چنین آیین‌های وقف‌نامه‌ای در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: «بعثت حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم، بزرگ‌ترین عید و جشن مسلمانان به شمار می‌آید که پیام‌هایی ویژه برای پیروان این دین بزرگ دارد».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدصدرالدین شریعتی در این‌باره گفت: «رخداد مبعث و حضرت محمد (ص) این پیام را می‌رسانند که پیامبر گرامی اسلام برای یاددادن و آگاه‌کردن انسان‌ها برانگیخته شده است. ایشان برانگیخته شده‌اند تا مکارم اخلاق را به اوج برسانند. می‌فرمایند معلم برگزیده شدم تا جایگاه والای آن را به اوج برسانم».

این استاد دانشگاه سپس با اشاره به نشانه‌های آیه‌های سوره علق در قرآن برای انسان، از آن به عنوان اساس‌نامه‌ای برای اسلام و بعثت حضرت رسول (ص) یاد کرد: «پروردگار در اینجا می‌فرماید "بخوان به نام پروردگارت که انسان را از علق، یعنی کم‌ترین چیز آفرید". سپس یادآور می‌شود من همین انسان را از مرتبه پست به آنجا می‌برم که در وهم نمی‌آید. این همان حکایت "پله‌پله تا ملاقات خدا" است».

به باور این دین‌پژوه، خدا کرامتی اینچنین را در سایه آموختن با قلم به انسان می‌دهد و به انسان آنچه را نمی‌داند، می‌آموزد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدصدرالدین شریعتی افزود: «این آموزه‌ها را شاید مکاتب انسانی نیز می‌گویند اما با این تفاوت که آن‌ها انسان را مدار هستی و انجام‌دهنده این حالت‌ها و دگرگونی‌ها می‌پندارند اما خدا می‌گوید ای انسان، تو را به جایی می‌رسانم که ملایک بر تو سجده کنند و تو را خلیفه خود می‌کنم، تو از منی و به سویم بازمی‌گردی».

این استاد دانشگاه با اشاره به مرتبه‌های دین‌داری در میان انسان‌ها تصریح کرد: «گاه دینداری و دین مداری برای منافع دنیا است که بسیار بد و بی‌آبرویی است در حالی که بنیان دین‌داری و دین‌مداری برای خدا است. قرآن در این میانه بهترین راه‌کار است که انسان را از ظلمت به نور می‌برد و او را به ایستگاه پایانی یعنی دیدار و لقای خدا می‌رساند».

او سپس به سجایای اخلاقی حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم اشاره کرد و افزود: «پیامبر اکرم (ص) دلسوز همه است. خدا می‌گوید ای مردم پیامبر از خود شما است و خود را از شما جدا نمی‌داند، درد شما بر او سخت است و دلسوز شما به شمار می‌آید، می‌خواهد زندگی شما را سامان دهد و نسبت به مومنان رافت و رحمت ویژه دارد. پیام انقلاب اسلامی ما چنین اینچنین بوده است. از همین‌رو است که پیام انقلاب اسلامی ایران برپایه همین نگرش بر دل مستضعفان جهان نشسته است و مستکبران بر ما ستیز دارند، زیرا امام راحل (ره) این پیام رحمت و رافت را به جهانیان رساندند».

آیین گرامی‌داشت مبعث حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با برگزاری آیین‌های پهلوانی و منقبت‌خوانی و نقالی همراه بود. گروه زورخانه‌ای عیاران در این آیین شکوه‌مند با اجرای این آیین‌ها جلوه‌ای جذاب به این مراسم بخشیدند. همچنین علی اناری و محسن میرزاعلی، با نقالی و منقبت‌خوانی به گوشه‌هایی از جایگاه حضرت محمد (ص) و دیگر پیشوایان دینی و مذهبی در میان ایرانیان مسلمانان اشاره کردند. 

برچسب‌ها:

نظر شما: