نمایشگاه تصویرهای مرقع نفیس «صلوات» به خط احمد نیریزی در فرهنگسرای گلستان تهران برپا شد

نمایشگاهی دربرگیرنده تابلوهایی از مجموعه کلمات قصار حضرت علی علیه‌السلام از مرقع نفیس «صلوات» به شماره ۶۰۲۱ در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک، در فرهنگسرای گلستان تهران به نمایش درآمد.

نمایشگاه تصویرهای مرقع نفیس «صلوات» به خط احمد نیریزی در فرهنگسرای گلستان تهران برپا شد

با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با فرارسیدن اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان

نمایشگاه تصویرهای مرقع نفیس «صلوات» به خط احمد نیریزی در فرهنگسرای گلستان تهران برپا شد

نمایشگاهی دربرگیرنده تابلوهایی از مجموعه کلمات قصار حضرت علی علیه‌السلام از مرقع نفیس «صلوات» به شماره 6021 در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک، در فرهنگسرای گلستان تهران به نمایش درآمد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه مرقع نفیس «صلوات» که با همکاری بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران و فرهنگسرای گلستان تهران از روز دوشنبه دهم اردیبهشت 1397 خورشیدی در این مرکز فرهنگی برپا شده است، تصویری جذاب از هنر خوش‌نویسی در تاریخ و فرهنگ اسلامی- ایرانی به نمایش می‌گذارد.

احمد نیریزی، خوش‌نویس بزرگ سده‌های 11 و 12 هجری این مرقع زیبا را کتابت کرده است. این نمایشگاه با هدف گرامی‌داشت اعیاد شعبانیه به ویژه فرارسیدن نیمه شعبان، همچنین با انگیزه گسترش فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در مکان‌های همگانی و افزایش سطح ذوق و سلیقه و آشنایی بخش‌های گوناگون جامعه با گنجینه سه هزار ساله تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برپا شده است. فرهنگسرای گلستان تهران تاکنون چندین نمایشگاه‌ از نفایس این موقوفه یادگار حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک برپا کرده که همواره با استقبال مخاطبان روبه‌رو بوده است. نمایشگاه‌های «جاده عشق» و «برده بوصیری» به خط علاءالدین تبریزی از آن دسته نمایشگاه‌ها به شمار می‌آیند.

نمایشگاه تصویرهای مرقع نفیس «صلوات» در نگارخانه بوستان فرهنگسرای گلستان تهران به نشانی «نارمک، خیابان گلستان، پایین‌تر از میدان هلال احمر» از دهم اردیبهشت تا دهم خرداد 1397 خورشیدی برپا است و مشتاقانه میزبانی از دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایران را انتظار می‌کشد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است. ساختمان این گنجینه تاریخی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جای دارد. برپایه سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه، بیرون‌بردن آثار و اشیای آن از ساختمان ممنوع است، از این‌رو کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف گسترش و تبلیغ آموزه‌های فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، بسته‌هایی نمایشگاهی از تصویر آثار گوناگون خود فراهم آورده است که در همکاری‌های فرهنگی با نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی، برای نمایش در آن‌ها ارایه می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما: