نمایشگاه یک هزار سال قرآن‌نگاری در فرهنگ اسلامی- ایران

نمایشگاه «مصحف نور» دربرگیرنده ۱۵ نسخه نفیس خطی قرآن کریم از گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، به مناسبت ماه مبارک رمضان، هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین مجتبی علیه‌السلام و در آستانه شب‌های قدر در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران گشایش یافت.

نمایشگاه یک هزار سال قرآن‌نگاری در فرهنگ اسلامی- ایران

«مصحف نور» در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران گشایش یافت

نمایشگاه یک هزار سال قرآن‌نگاری در فرهنگ اسلامی- ایرانی

نمایشگاه «مصحف نور» دربرگیرنده 15 نسخه نفیس خطی قرآن کریم از گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، به مناسبت ماه مبارک رمضان، هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین مجتبی علیه‌السلام و در آستانه شب‌های قدر در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «مصحف نور» 15 قرآن نفیس خطی از دوره‌های گوناگون تاریخ اسلام و ایران، موجود در گنجینه تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک را به نمایش درآورده است. این نمایشگاه همچنین سیر تاریخی قرآن‌نگاری را در دوره‌های گوناگون اسلامی می‌نمایاند.

تابلوهای گرافیکی از جلد و برگ‌های نمونه‌هایی از قرآن‌ها در کنار توضیح‌هایی درباره این آثار فاخر، در کنار این قرآن‌ها در آستانه دید دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی جای گرفته است. دوستداران فرهنگ و هنر در این نمایشگاه با منظومه‌ای هنری از سیر تاریخی پیدایش و گسترش تکنیک‌های قرآن‌نگاری از دوره کاتبان وحی تا روزگار قاجار، همچنین با دگرگونی‌های خوش‌نویسی، کتاب‌آرایی، کاغذسازی و جلدسازی در آثار قرآنی روبه‌رو خواهند بود.

قرآن مجید به خط کوفی روی پوست آهو، منسوب به امام حسن مجتبی علیه‌السلام، بازگشته به سده سوم هجری، در کنار قرآن مجید به خط نسخ و ریحان «یاقوت بن عبدالله مستعصمی»، قرآن مجید به خط ثلث «علاءالدین تبریزی» و قرآن مجید به خط نستعلیق «علی بن سلطان‌محمد هروی قاری» که به ترتیب در سال‌های 635، 980 و 995 قمری کتابت شده‌اند، از نمونه‌های برجسته نسخه‌های ارایه‌شده در این نمایشگاه به شمار می‌آیند.

نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به بازدید از این نمایشگاه فرامی‌خواند. ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما: