تشکیل نهاد منطقه‌ای موزه‌داری اکو با محوریت ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک

رییس موسسه فرهنگی اکو در آیین امضای تفاهم‌نامه با کتابخانه و موزه ملی ملک از برنامه بخش فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) برای پایه‌گذاری نهاد منطقه‌ای موزه‌داری اکو با محوریت ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک خبر داد.

تشکیل نهاد منطقه‌ای موزه‌داری اکو با محوریت ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک

رییس موسسه فرهنگی اکو در آیین امضای تفاهم‌نامه با بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران پیشنهاد داد

تشکیل نهاد منطقه‌ای موزه‌داری اکو با محوریت ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک

رییس موسسه فرهنگی اکو در آیین امضای تفاهم‌نامه با کتابخانه و موزه ملی ملک از برنامه موسسه فرهنگی اکو برای پایه‌گذاری نهاد منطقه‌ای موزه‌داری اکو با محوریت ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک خبر داد.

دکتر محمدمهدی مظاهری، رییس موسسه فرهنگی اکو در آیین امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به دستاوردهای این همکاری مشترک میان کتابخانه و موزه ملی ملک و موسسه فرهنگی اکو یادآور شد: «اجرای این تفاهم‌نامه، آغاز کنش‌ها و کارهای سودمند به ویژه با رویکرد موزه و موزه‌داری و کتاب‌داری خواهد بود».

وی افزود: «موزه‌ها و کتابخانه‌ها که جایگاهی ویژه در اساس‌نامه موسسه فرهنگی اکو برای همکاری‌های مشترک میان کشورهای عضو اکو دارند، امروزه دو مولفه مهم در دیپلماسی عمومی به شمار می‌آیند. این تفاهم‌نامه می‌تواند آغازی برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در دو گستره موزه‌داری و کتاب‌داری به ویژه با محوریت ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک باشد».

رییس موسسه فرهنگی اکو تصریح کرد: «برآن‌ایم با گردهم‌آوردن موزه‌داران 10 کشور عضو اکو، یک نهاد فرهنگی منطقه‌ای پایه بگذاریم که دبیرخانه آن می‌تواند در ایران با محوریت کتابخانه و موزه ملی ملک باشد. موزه‌های ایران به ویژه کتابخانه و موزه ملی ملک توانمندی‌های گسترده دارند و در این زمینه پیشگام می‌توانند باشند».

دکتر محمدمهدی مظاهری همچنین افزود: «موسسه فرهنگی اکو برپایه این تفاهم‌نامه و گسترش همکاری‌ها با کتابخانه و موزه ملی ملک تمایل دارد در زمینه‌های گوناگون به ویژه نشست‌های هم‌اندیشی، کارگاه‌های آموزشی و رفت‌وآمدها و بازدیدهای سفیران کشورهای عضو اکو، گام‌های مشترک و بلند با کتابخانه و موزه ملی ملک در زمینه‌های گسترش همکاری‌های موزه‌ای و کتابخانه‌ای بردارد».

دکتر غلامرضا خواجه سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در این آیین با اشاره به اهمیت اجرایی‌کردن این تفاهم‌نامه افزود: «امیدواریم کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان پایگاه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، با یاری موسسه فرهنگی اکو، جایگاه ویژه منطقه‌ای و جهانی یابد و هماهنگونه که حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه تصریح کرده است همگان بتوانند از این گنجینه بزرگ فرهنگی- تاریخی بهره بگیرند».

وی افزود: «نخستین گام اجرایی این تفاهم‌نامه می‌تواند برپایی نشست‌ها، کارگاه‌ها و تورهای ویژه بازدید پژوهشگران، سفیران و اندیشمندان کشورهای عضو اکو با بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران باشد».

تفاهم‌نامه همکاری میان کتابخانه و موزه ملی ملک و موسسه فرهنگی اکو (ECI) برای گسترش همکاری‌های فرهنگی، دانشگاهی و پژوهشی میان نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور با با کشورهای منطقه اکو به محوریت موسسه فرهنگی اکو روز دوشنبه 12 شهریور 1397 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک امضا شد.

برچسب‌ها:

نظر شما: