تور ویژه بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برگزار می‌شود

کتابخانه و موزه ملی ملک، تور بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران ویژه «هشتاد و یکمین سال‌روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک» را هم‌زمان با ششم آبان ۱۳۹۷ خورشیدی برگزار می‌کند.

تور ویژه بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برگزار می‌شود

هم‌زمان با هشتاد و یکمین سال‌روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک

تور ویژه بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برگزار می‌شود

کتابخانه و موزه ملی ملک، تور بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران ویژه «هشتاد و یکمین سال‌روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک» را هم‌زمان با ششم آبان 1397 خورشیدی برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، تور ویژه بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران، هم‌زمان هشتاد و یکمین سال روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک، با هدف آشنایی دوستداران تاریخ و فرهنگ اسلامی- ایرانی با بزرگ ترین موقوفه فرهنگی ایران، بناهای تاریخی و آیین دیرینه وقف و ارج‌نهادن به این سنت نیکو، شهروندان را در روز یک‌شنبه ششم آبان 1397 خورشیدی از ساعت 9 تا 12 به خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران (خانه پدری حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک و نخستین مکان این گنجینه در تهران) می‌برد.

این خانه زیبای تاریخی با پیشینه‌ای بیش از 150 سال، تا دو دهه پیش مکان بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران (نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه کشور در گستره نسخه‌های خطی) به شمار می‌آمد. خانه ملک پس از پایه‌گذاری و بهره‌برداری ساختمان تازه کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران در سال 1376 خورشیدی و جابه‌جایی آثار تاریخی و نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپی، از آن زمان تاکنون به عنوان یک بنای تاریخی نگهداری شده است.

حاج حسین ملک در زندگی‌نامه خودنوشت یادآور شده در سال 1250 خورشیدی در همین خانه به دنیا آمده است، از این‌رو می‌توان دریافت این خانه تاریخی بیش از 150 سال پیشینه دارد و بنای آن به نخستین سال‌های حکمرانی قاجارها در ایران بازمی‌گردد. این خانه با 2 هزار و 500 متر مربع بزرگی، نخست، دو بخش اندرونی (شرق بنا) و بیرونی (غرب بنا) بوده است اما حاج حسین آقا ملک در روزگار پهلوی با تخریب بخش اندرونی، ساختمان کتابخانه ملک را در سه طبقه پایه گذاشت. این بازرگان فرهیخته و واقف بزرگ، در زندگی‌نامه خودنوشت از زورخانه‌ای پیوسته به خانه یاد کرده که به پدرش حاج محمدکاظم ملک‌التجار تعلق داشته، احتمالا هم‌زمان با ساخت بنای کتابخانه تخریب شده است. مکان‌های بیرونی و اندرونی در خانه ملک، پس از این دگرگونی جابه‌جا شد؛ اندرونی پیشین (بخش شرقی) به کتابخانه و مکان مراجعه پژوهشگران اختصاص یافت و بیرونی پیشین (بخش غربی) مکان زندگی خصوصی حاج حسین آقا ملک و خانواده شد. خانه تاریخی ملک، نمونه‌ای جذاب از آمیزش سبک معماری سنتی ایران با شیوه معماری اروپایی در قلب بازار تهران به شمار می‌آید. این بنای گسترده با بهره‌گیری از تزیینات گوناگون معماری در زمینه‌های چوب، سنگ‌تراشی، کاشی‌کاری، گچ‌بری، با اتاق‌ها و فضاهای گسترده و بزرگ و کوچک خصوصی، پذیرایی، آب‌انبار و سرداب، زیرزمین‌ها، آشپزخانه، تالار مطالعه و پژوهش و مخازن قدیم کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، بنایی جذاب به شمار می‌آید.

حاج حسین آقا ملک، این خانه تاریخی را به همراه همه اسباب و اثاثیه درون آن، که گنجینه آثار گوناگون تاریخی و نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپی کتابخانه و موزه ملی ملک را نیز دربرمی‌گرفت، در ششم آبان 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرد تا همگان از آن بهره گیرند. کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال 1375 خورشیدی در این خانه تاریخی برپا بود و از آن سال با ساخت بنای تازه در محوطه تاریخی باغ ملی تهران بدانجا جابه‌جا شد.

گردشگران در این تور ویژه یک روزه در کنار بازدید از خانه تاریخی ملک، با راه‌پیمایی در محور تاریخی بین‌الحرمین در بازار تهران، قصه وقف و موقوفات در بازار را خواهند شنید. آن‌ها با زندگی و زمانه واقفی بزرگ آشنا خواهند شد که روزگاری در دل این پهنه بزرگ اقتصادی جای داشت و گنجینه‌اش فخر بازار به شمار می‌آمد.

تور بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران ویژه «هشتاد و یکمین سال‌روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک» در روز یک‌شنبه ششم آبان 1397 خورشیدی از ساعت 9 تا ساعت 12 برگزار می‌شود. دوستداران حضور در این تور می‌توانند در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، یکم و دوم آبان 1397 از ساعت 10 تا 12 با شماره تلفن همراه 09355090181 تماس گرفته و نام خود را به عنوان میهمان تور بنویسند. با توجه به محدودیت ظرفیت، اولویت با آن دسته از دوستدارانی خواهد بود که زودتر تماس بگیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما: