میان روح هنر ایرانی و خط کوفی چه پیوندی در تاریخ پدید آمد

کتابخانه و موزه ملی ملک نشست تخصصی «پژوهشی در نسخه‌های قرآن به خط کوفی گنجینه ملک» را با سخنرانی مرتضی کریمی‌نیا، نویسنده و قرآن‌پژوه، عصر دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ در این موقوفه برگزار کرد.

میان روح هنر ایرانی و خط کوفی چه پیوندی در تاریخ پدید آمد

نشست تخصصی «پژوهشی در نسخه‌های قرآن به خط کوفی گنجینه ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد

میان روح هنر ایرانی و خط کوفی چه پیوندی در تاریخ پدید آمد

کتابخانه و موزه ملی ملک نشست تخصصی «پژوهشی در نسخه‌های قرآن به خط کوفی گنجینه ملک» را با سخنرانی مرتضی کریمی‌نیا، نویسنده و قرآن‌پژوه، عصر دوشنبه 30 مهر 1397 در این موقوفه برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، او در این نشست، گزارشی از پژوهش‌ بر نسخه‌های قرآن کریم به خط کوفی ارایه کرد که به سده‌های یکم تا پنجم هجری بازمی‌گردند.

این پژوهشگر و نسخه‌شناس گفت: «کهن‌ترین قرآن‌ها در سده نخست و آغاز سده دوم هجری با خط حجازی بیش‌تر در منطقه شام کتابت شده‌اند. گونه‌های خط‌های کوفی قدیم در سده‌های دوم تا چهارم کتابت شده است و سبک کوفی جدید به به سده‌های سوم تا هفتم هجری بازمی‌گردد. خط‌های نسخ،‌ ثلث،‌ ریحان و محقق نیز در میانه سده‌های چهارم تا چهاردهم هجری رواج داشتند. خط نسخ- کوفی نیز در سده سوم رایج بوده که به خط امروزی بسیار نزدیک است. خط کوفی از آغاز سده دوم تا سده چهارم هجری اوج می‌گیرد که بر سطر راست نگارش می‌شد. بی‌نظمی‌هایی در سطربندی در خط حجازی وجود داشته است که این پدیده در خط کوفی کم‌تر به چشم می‌آید».

ادامه سخنرانی مرتضی کریمی‌نیا، نویسنده و قرآن‌پژوه را در نشست تخصصی «پژوهشی در نسخه‌های قرآن به خط کوفی گنجینه ملک» در لینک زیر در خبرگزاری ایبنا می‌توانید بخوانید؛

تبلور روح هنر ایرانی در قرآن‌هایی به خط کوفی مشرقی

برچسب‌ها:

نظر شما: