​استقبال گسترده گردشگران نوروزی از «خانه تاریخی ملک» در بازار بین‌الحرمین تهران

«خانه تاریخی ملک» (ساختمان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک) در بازار بین‌الحرمین تهران، برای نخستین بار در نوروزی ۱۳۹۸ خورشیدی به میزبانی از گردشگران و دوستداران اهل تاریخ و معماری نشست.

​استقبال گسترده گردشگران نوروزی از «خانه تاریخی ملک» در بازار بین‌الحرمین تهران

استقبال گسترده گردشگران نوروزی از «خانه تاریخی ملک» در بازار بین‌الحرمین تهران

«خانه تاریخی ملک» (ساختمان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک) در بازار بین‌الحرمین تهران، برای نخستین بار در نوروزی 1398 خورشیدی به میزبانی از گردشگران و دوستداران اهل تاریخ و معماری نشست.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، خانه تاریخی ملک، یکی از قدیم‌ترین خانه‌های تاریخی تهران به شمار می‌آید که در نوروز 1398 خورشیدی پس از گذشت 22 سال از جابه‌جایی کتابخانه و موزه ملی ملک به ساختمان کنونی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران، از سوم تا دوازدهم فروردین 1398 هر روز از ساعت 9 تا 15:30 از گردشگران و دوستداران اهل تاریخ و معماری میزبانی کرده است. این خانه تاریخی که با به‌سازی، تعمیر و مرمت‌های موردی در سه ماه گذشته تا اندازه‌ای مهیای پذیرایی و میزبانی از میهمانان شده، در نوروز با استقبال گسترده گردشگران ایرانی و جهانگردان غیر ایرانی روبه‌رو شده است. گردشگران با تماشای بخش‌هایی مانند اتاق‌ها، زیرزمین‌ها، آب‌انبار، سرداب و اندرونی خانه تاریخی ملک با گوشه‌ای از زندگی ایرانیان در گذشته آشنا می‌شوند و از دیدن تزیینات معماری خانه در زمینه‌های کاشی‌کاری، سنگ‌تراشی، منبت‌کاری و گچ‌بری لذت می‌برند.

کتابخانه و موزه ملی ملک تا پیش از سال 1375 خورشیدی در بازار بین‌الحرمین تهران در خانه تاریخی ملک برپا بود و در سال 1376 خورشیدی به ساختمان تازه در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جابه‌جا شد. پیشینه خانه تاریخی ملک به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد. حاج حسین آقا ملک در سال 1250 خورشیدی در این خانه زاده شده است. این بنای جذاب، در دو هزار و 500 متر مربع مساحت، دو بخش اندرونی و بیرونی دارد.

گزیده‌ای از تصویرهای بازدید گردشگران از خانه تاریخی ملک را در ادامه می‌بینید؛

برچسب‌ها:

نظر شما: