برگزاری تور مشاهیر فرهنگی و هنری تهران با محوریت حاج حسین آقا ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری کافه تهرون، زندگی بازرگان فرهیخته را روایت می‌کند برگزاری تور مشاهیر فرهنگی و هنری تهران با محوریت حاج حسین آقا ملک با طراحی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و همکاری سایت فرهنگی- گردشگری کافه تهرون، «تور مشاهیر فرهنگی و هنری تهران با محوریت حاج حسین آقا ملک» به مناسبت فرارسیدن میلاد امام رضا علیه‌السلام و آغاز جشنواره ماه هشتم در این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی، برگزار می‌شود.

برگزاری تور مشاهیر فرهنگی و هنری تهران با محوریت حاج حسین آقا ملک

​«علیرضا عالم‌نژاد» راهنما و پژوهشگر تهران قدیم، طراح و برگزار کننده تورهای محله گردی تهران قدیم در این‌باره می‌گوید: «تهران، شهر خاطراتی است که در سایه تاریخ اجتماعی، سیاسی و شفاهی شکل گرفته‌اند». 

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، حاج حسین آقا ملک و مجموعه موزه و کتابخانه و خانه پدری این بازرگان فرهیخته در بازار بین‌الحرمین تهران هم بخشی مهم از خاطره‌های شهر است که این روزها قرار است به سبک کافه تهرونی علیرضا عالم‌نژاد روایتگری شود.
موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری عالم‌نژاد، تورهای گردشگری نیم‌روزه‌ای را با محوریت شخصیت حاج حسین آقا ملک رقم زده است. او در این‌باره می‌گوید: «همیشه دوست داشتم تور مشاهیر را با محوریت حاج حسین آقا ملک برگزار کنم تا این که موضوع دهه کرامت و جشنواره ماه هشتم در این نهاد وقفی پیش آمد و برنامه‌ای که در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به همین مناسبت برگزار می‌شود، نظرم را جلب کرد».
ظاهرا قرار است تورهایی را با مشارکت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار کنید. این تورها با چه هدفی برگزار می‌شود و چرا برای برگزاری این تورها، موزه و خانه پدری حاج حسین آقا ملک در بازار را برگزیدید؟آغاز برگزاری تورهای شخصیتی از سال گذشته کلید خورد؛ زمانی که برگزاری یک تور «ادبی» به پیشنهاد ما انجام شد. این تور ادبی درباره شخصیت ملک‌الشعرای بهار و حسن مقدم بود. پس از آن نیز پیشنهادهایی از مراکزی چون دانشگاه تهران برای برگزاری تورهای شخصیتی به ما ارایه شد به همین دلیل، نام تو مشاهیر فرهنگی و ادبی را برای این برنامه‌ها برگزیدیم. همواره علاقه داشتیم تور مشاهیر را با محوریت حاج حسین ملک برگزار کنیم تا این که برنامه دهه کرامت و برگزاری جشنواره ماه هشتم در موقوفه ایشان پیش آمد. برنامه‌ای که در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به همین مناسبت، یعنی فاصله میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها تا میلاد امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌شود، نظرم را جلب کرد. هنگامی که موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، پیشنهاد برگزاری این تور را به ما داد، دلیل خوبی به دست آمد تا در قالب تورهای تهران‌گردی، به علاقه‌مندی‌هایمان برسیم.
به نظر شما به عنوان برگزار کننده این تور، مهم‌ترین ویژگی‌های این تور چیست؟یکی از مشکلاتی که در این زمینه‌ها وجود دارد، این است که بسیاری از اطلاعات، درست مستندسازی نشده و پراکنده است. برگزاری این تور بهانه‌ای شد برای این که اطلاعات بیش‌تری درباره حاج حسین آقا ملک، زندگی و مجموعه‌های وقفی این بازرگان فرهیخته و واقف بزرگ پیدا کنیم تا بتوانیم آن را در قالب و سبک کافه تهرون ارایه دهیم. روش برگزاری تورهای کافه تهرون بر اساس قصه‌ها و خاطره‌ها و بیان تاریخ شفاهی سیاسی و اجتماعی است. در نگاه ما، تهران، شهر خاطره‌ها است.
موضوع دیگری که جذابیت این موضوع را می‌افزاید، این است که به گونه عادی، امکان بازدید از خانه زیبا و تاریخی حاج حسین آقا ملک برای علاقه‌مندان وجود ندارد. در نتیجه این فرصت خوبی برای بازدید از این خانه تاریخی در بازار بین‌الحرمین تهران به شمار می‌آید. کسانی که در این تورها حضور می‌یابند، نخستین کسانی خواهند بود که به صورت گردشگر و تهران‌گرد حرفه‌ای، از خانه تاریخی حاج حسین آقا ملک بازدید می‌کنند. این‌ها می‌تواند انگیزه خوبی برای شرکت در این تور باشد.موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، ایده برگزاری این تورها را مطرح کرده و بخشی از هزینه‌های طراحی و برگزاری آن برعهده گرفته است.
چه مسیری برای این تور نیم روزه پیش بینی شده است و شرکت‌کنندگان در مسیر از چه مکان‌هایی بازدید می‌کنند؟ سردر باغ ملی، محوطه میدان مشق، کتابخانه و موزه ملی ملک، مسجد امام خمینی، بازار بین‌الحرمین و خانه حاج حسین آقا ملک، مکان‌های تاریخی است که در مسیر این تور به تماشا خواهیم نشست. شکل‌گیری تهران از حصار صفوی تا امروز، در این تورها روایت می‌شود. قصه‌ها و خاطره‌های زندگی حاج حسین آقا ملک از شنیدنی‌های این تور است. در کنار این‌ها همچنین، از «نمایشگاه گیاهان شفابخش بر اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی» که در دهه کرامت در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود، نیز بازدید می‌کنیم که گردشگران می‌توانند با طب سنتی و کتاب قانون در طب ابن سینا با این شیوه آشنا می‌شوند. شرکت‌کنندگان در تورها، همچنین در همه مسیر، روایت‌ها و قصه‌ها و خاطرات مکان‌های تاریخی مورد بازدید را می‌شنوند.
شرایط شرکت در این تورها چگونه است؟این تورها در چهار نوبت برگزار می‌شود؛ شنبه 16 شهریور، سه‌شنبه 19 شهریور، پنج‌شنبه 21 شهریور و سه‌شنبه 26 شهریور. ساعت برگزاری این تورها هم از ساعت 9 صبح تا ساعت 13 است. هزینه‌ای که برای شرکت در این تور برای هر نفر درنظر گرفته شده، 20 هزار تومان است. تورها در هر نوبت تنها 20 نفر ظرفیت دارند. کسانی که با تورهای کافه تهرون آشنایی دارند، می‌دانند که برای ثبت نام در این تورها باید به سایت کافه تهرون مراجعه کنند. راهنمای ثبت نام در تورها در این سایت وجود دارد.
خدمات ارایه شده در تور مشاهیر فرهنگی و هنری، که این بار با محوریت حاج حسین آقا ملک برگزار می‌شود، چیست؟ مجوز برگزاری تور و بیمه مسافرتی، پرداخت ورودیه‌ها، پذیرایی، وسیله نقلیه و راهنمایی تخصصی، امکانات و خدماتی‌اند که در اختیار شرکت‌کنندگان در این تور قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما: