کتاب «نامه‌هایی به ناصرالدین شاه» در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

«نامه‌هایی به ناصرالدین شاه؛ مجموعه‌ای از عرایض متضمن اوامر شاه به امین‌السلطان» به کوشش مجید عبد امین، پژوهشگر و سندشناس، هم‌زمان با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت امام حسین علیه‌السلام، یکی از هفت جشن وقف‌نامه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد.

کتاب «نامه‌هایی به ناصرالدین شاه» در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین علیه‌السلام در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران

کتاب «نامه‌هایی به ناصرالدین شاه» در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

«نامه‌هایی به ناصرالدین شاه؛ مجموعه‌ای از عرایض متضمن اوامر شاه به امین‌السلطان» به کوشش مجید عبد امین، پژوهشگر و سندشناس، هم‌زمان با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت امام حسین علیه‌السلام، یکی از هفت جشن وقف‌نامه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، مجید عبد امین کتاب «نامه‌هایی به ناصرالدین شاه؛ مجموعه‌ای از عرایض متضمن اوامر شاه به امین‌السلطان» را برپایه سندهای و مدرک‌های تاریخی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار پژوهیده و منتشر کرده است. رونمایی این کتاب هم‌زمان با برپایی جشن میلاد فرخنده امام حسین علیه‌السلام، عصر سه‌شنبه 20 فروردین 1398 خورشیدی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران انجام گرفت.

روایتی از زندگی حاج حسین آقا ملک و کوشش‌های فرهنگی او

دکتر غلامرضا خواجه سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این آیین فرخنده با گرامی‌داشت میلاد اباعبدلله الحسین علیه‌السلام افزود: «زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک دو دغدغه بهداشت عمومی و ارتقای معارف را داشت و همه ثروت خود را برای تحقق این دو مهم وقف کرد و اداره موقوفات را در اختیار حضرت علی‌بن موسی‌الرضا و آستان قدس رضوی نهاد».

وی گفت: «بهداشت و درمان در خراسان رضوی، چناران، تربت جام و نقاط دیگر عملیاتی شد و کتابخانه و موزه ملی ملک را در مسیر ارتقای معارف بنیان گذارد».

خواجه‌سروی با بیان این که در کتابخانه و موزه ملی ملک، نزدیک به ۲۰ هزار نسخه خطی، همچنین بیش از یکصد هزار اثر منحصربه‌فردی تاریخی در زمینه‌های گوناگون همچون سکه‌ها و تمبرهای تاریخی وجود دارد، افزود: «هدف حاج حسین آقا ملک از این کوشش بزرگ، ترویج فرهنگ وقف و نذر و حفاظت از فرهنگ و تاریخ دیرینه این سرزمین بوده است».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: «امروز باید بکوشیم کاری که واقفانی بزرگ همچون حاج حسین آقا ملک آغاز کردند، پیوستگی یابد».

وی گفت: «واقف در وقف‌نامه خود بر اجرای هفت جشن آیینی یعنی میلاد پنج تن آل عبا و میلاد حضرت رضا علیهم‌السلام و مبعث حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم تاکید داشته، همچنین یادآور شده است باید از هفتم تا یازدهم محرم به مدت ۵ روز در کتابخانه و موزه ملی ملک مجلس سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام برگزار شود».

خواجه‌سروی تاکید کرد: «حاج حسین آقا ملک عاشق اهل بیت علیهم‌السلام بوده و در این مسیر هر آنچه داشته در طبق اخلاص گذاشته و با همان نین به مردم ایران تقدیم کرده است».

وی یادآور شد: «امروزه حدود ۶ تا ۷ هزار نفر در مجموعه موقوفات ملک در تهران و خراسان ارتزاق می‌کنند و این مجموعه یکی از موسسه‌های مهم آستان قدس رضوی است که به عنوان پایگاه فرهنگی رضوی در پایتخت شناخته می‌شود».

ویژگی‌های مشترک قرآن و امام حسین علیه‌السلام

سیدمحمد حسینی، استاد دانشگاه و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه سخنران این آیین، با گرامی‌داشت میلاد حضرت اباعبدالله حسین علیه‌السلام بیان داشت: «این روزها در جشن‌های شعبانیه، زمان مودت با اهل بیت است».

وی افزود: «ما در آموزه‌های دینی از زبان نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم داریم که در هنگام رحلت فرمودند دو میراث گران‌بها یعنی قرآن و عترت برجای می‌گذارند».

رییس هیات مدیره موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان این که قرآن، سید الکلام است، افزود: «برتری قرآن بر دیگر سخنان، بیانات و نوشته‌ها مانند برتری خدا بر بندگان است. امام حسین هم سیدالشهدا است».

حسینی با اشاره به تشابه‌های فراوان میان قرآن و امام حسین علیه‌السلام یادآور شد: «درباره قرآن می گوییم میزان قسط و عدل است، امام حسین هم فرمودند برای قسط و عدل آمده‌اند».

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «یکی از ویژگی‌های قرآن موعظه است و امام حسین علیه‌السلام نیز همواره به دنبال وعظ و سخن بودند».

به گفته وی، تلاش برای شکوفایی استعدادها و رشد افراد، شفاعت، هدایت و دوری از انحراف و اعوجاج، از دیگر ویژگی‌های مشترک میان قرآن و سیدالشهدا است.

وی در پایان با محکوم کردن امریکا به دلیل تروریست خواندن پاسداران جمهوری اسلامی ایران گفت: «امریکایی‌ها که خود مظهر کشتار بوده‌اند سپاه جان برکف ما را تروریست خوانده‌اند و این از طنزهای تلخ روزگار ما است».

رونمایی کتاب «نامه‌هایی به ناصرالدین شاه»

در ادامه این مراسم حمید شاکری، مسوول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به رونمایی کتاب «نامه‌هایی به ناصرالدین شاه» گفت: «در گنجینه ملی ملک افزون بر نسخه‌های خطی، سندهایی نادر و نفیس همچون اصل عقدنامه امیرکبیر و مکاتبه‌ها و نامه‌های دوران قاجار به ویژه روزگار ناصری نیز وجود دارد که در سال‌های دراز حاج حسین آقا ملک گرد آورده است».

این کتاب که هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت حضرت امام حسین علیه‌السلام رونمایی شد، درباره نامه‌هایی تاریخی در میانه‌های روزگار قاجار است که با پژوهش مجید عبد امین، پژوهشگر و سندشناس با همکاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر شده است.

آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین علیه‌السلام (از مجموعه آیین‌های وقف‌نامه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک) با نقالی و منقبت‌خوانی مرشد ابوالفضل ورمزیار و اجرای آیین‌های پهلوانی گروه زورخانه‌ای عیاران پایان یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما: