نمایشگاه «آثار چاپ سنگی علی‌قلی خویی» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

نمایشگاه «آثار چاپ سنگی علی‌قلی خویی» با نمایش ۱۱ اثر ویژه و برجسته چاپ سنگی با تصویرگری میرزا علیقلی خویی، تصویرگر سرشناس کتاب‌های چاپ سنگی در دوره قاجار، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

نمایشگاه «آثار چاپ سنگی علی‌قلی خویی» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

نمایش 11 اثر ویژه و برجسته بزرگ‌ترین تصویرگر کتاب‌های چاپ سنگی در دوره قاجار

نمایشگاه «آثار چاپ سنگی علی‌قلی خویی» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

نمایشگاه «آثار چاپ سنگی علی‌قلی خویی» با نمایش 11 اثر ویژه و برجسته چاپ سنگی با تصویرگری میرزا علیقلی خویی، تصویرگر سرشناس کتاب‌های چاپ سنگی در دوره قاجار، 14 اردیبهشت 1398 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «آثار چاپ سنگی علی‌قلی خویی» در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، زمینه‌ای مناسب برای آشنایی با شخصیت، سبک و شیوه کاری این تصویرگر بزرگ کتاب‌های چاپ سنگی در تاریخ معاصر ایران است. میرزا علیقلی خویی، پرکارترین و توانمندترین هنرمند در گستره تصویرگری کتاب‌های چاپ سنگی فارسی به شمار می‌آید که آثاری فراوان و بی‌همتا برجای نهاده است. آثار وی نه تنها اصیل و جذاب است، که به آسانی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد شناسایی می‌شود. او که آموخته‌های خود را شاید در تبریز فراگرفته است؛ شهری که چاپ سنگی برای نخستین بار در سال 1245 قمری در آنجا آغاز شد. میرزا علیقلی در 34 سالگی با چاپ نسخه‌ای از خمسه نظامی به سال 1264 قمری خبرگی و کارآمدی‌اش را در جایگاه بزرگ‌ترین استاد تصویرسازی آن زمانه نمایاند. او که با برآمدن ناصرالدین شاه قاجار به دستور دربار به تهران کوچید، بر آثار خود اینچنین امضا می‌کرد؛ فراش قبله عالم، بنده درگاه و خادم مدرسه دارالفنون. دو کتاب «هزار و یک شب» و «طوفان البکاء» واپسین آثار رقم‌دار (امضا شده) وی به شمار می‌آیند.

نزدیک به 35 کتاب در گونه‌هایی ادبی همچون حکایت‌های عامه‌پسند، ادبیات کلاسیک و آثار داستانی با درون‌مایه‌های مذهبی شیعی با امضای علیقلی در پای تصویرها برجای مانده است. میرزا علیقلی همچنین شماری فراوان از تصویرهای پرنقش‌ونگار سرصفحه‌ها و صفحه‌های پایانی روزنامه‌ها همچون وقایع اتفاقیه، در کنار بیش از هزار تصویر کوچک و تزیینی در حاشیه‌های صفحه‌های کتاب‌های خمسه نظامی، کلیات سعدی و دیوان حافظ را نیز طراحی و تصویرسازی کرده است. او در پیکره‌نگاری نقاشی سنتی ایرانی بسیار توانمند بود. ویژگی‌های سبک کاری او موجب می‌شد هویت و شیوه کاری‌اش حتی در اثرهای بدون امضا نیز شناسایی‌پذیر باشد. علیقلی سیمای انسانی را هم در چهره هم در حالت‌های بدن با ساده‌ترین جزییات بازمی‌نمایاند.

هفت کتاب چاپ سنگی «ریاض المحبین» اثر رضاقلی خان هدایت به سال 1270 قمری، (1853میلادی)، «شاهنامه» ابوالقاسم فردوسی به سال 1257 قمری، «خمسه» نظامی گنجوی به سال 1264 قمری، «روزنامه وقایع التفاقیه» به سال 1267 قمری، «روضه الصفا» اثر محمد بن خاوند شاه میرخواند به سال 1271 قمری، «قواعد نظامیه» اثر فرانسسکو متراسو به سال 1270 قمری و «مجالس المتقین» اثر محمدتقی برغانی قزوینی به سال 1269 قمری از گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک و 4 کتاب چاپ سنگی «طوفان البکاء» اثر محمدابراهیم جوهری به سال 1269 قمری، «خمسه» نظامی گنجوی به سال 1270 قمری، «حمله حیدری» اثر ملا بمانعلی راجی کرمانی به سال 1269 قمری، «اسرار الشهاده (دیوان سرباز)» اثر اسماعیل خان سرباز بروجردی به سال 1268 قمری از مجموعه خصوصی علی بوذری، هنر میرزا علیقلی خویی در تصویرگری را در این نمایشگاه در کتابخانه و موزه ملی ملک بازتاب می‌دهند.

نمایشگاه «آثار چاپ سنگی علی‌قلی خویی» در روز شنبه 14 اردیبهشت 1398 خورشیدی با نمایش 11 اثر ویژه و برجسته چاپ سنگی با تصویرسازی میرزا علیقلی خویی، تصویرگر سرشناس کتاب‌های چاپ سنگی در دوره قاجار، در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد. این نمایشگاه تا 13 خرداد 1398 خورشیدی در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از 8:30 تا 16:45 (پنج‌شنبه‌ها تا 15:45) به میزبانی از دوستداران فرهنگ و هنر می‌نشیند. کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ، هنر و تاریخ را به بازدید از این نمایشگاه در ساختمان موقوفه در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» فرامی‌خواند. 

برچسب‌ها:

نظر شما: