یازدهمین جشنواره ماه هشتم با نمایشگاه‌ها، تورهای ویژه و کارگاه‌های آموزشی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم، هم‌زمان با دهه کرامت از روز پنج‌شنبه ۱۳ تا روز یک‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ خورشیدی با برنامه‌های گوناگون در بخش‌های نمایشگاهی، تورهای ویژه بازدید، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های پژوهشی و آیین‌های ویژه گرامی‌داشت، در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت.

یازدهمین جشنواره ماه هشتم با نمایشگاه‌ها، تورهای ویژه و کارگاه‌های آموزشی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

برگزاری برنامه‌های ویژه دهه کرامت در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران

یازدهمین جشنواره ماه هشتم با نمایشگاه‌ها، تورهای ویژه و کارگاه‌های آموزشی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم، هم‌زمان با دهه کرامت از روز پنج‌شنبه 13 تا روز یک‌شنبه 23 تیر 1398 خورشیدی با برنامه‌های گوناگون در بخش‌های نمایشگاهی، تورهای ویژه بازدید، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های پژوهشی و آیین‌های ویژه گرامی‌داشت، در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم با هدف‌های «معرفی فرهنگ رضوی، معرفی آثار هنری و علمی وقفی، ترویج فرهنگ وقف و نذر، تحقق نیت واقف (ترقی معارف) و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» از فرخنده‌زادروز حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله تا میلاد مبارک حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار می‌شود. کتابخانه و موزه ملی با منظومه‌ای از برنامه‌های گوناگون فرهنگی- هنری، دهه کرامت را گرامی می‌دارد. این جشنواره که با برپایی تور «صحنه و پشت صحنه؛ آشنایی با موقوفه فرهنگی ملک» در روز پنج‌شنبه 13 تیر 1398 خورشیدی گشایش می‌یابد، با برگزاری «آیین ویژه گشایش برنامه‌های دهه کرامت و مراسم بازگشایی خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران» در روز شنبه 15 تیر 1398 خورشیدی از ساعت 10:30 رسما آغاز شده و با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت امام رضا علیه‌السلام با برنامه‌های گوناگون فرهنگی و هنری پایان می‌یابد.

بخشی مهم از یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم، نمایشگاه‌های ویژه را دربرمی‌گیرد. نمایشگاه‌های «آثار اهدایی زنده‌یاد حسین زمرشیدی (دربرگیرنده کتاب و مجله، کاشی‌های دست‌ساز، تابلو و تمبر» ، «گزیده گلیم‌ها و جاجیم‌های وقفی حسینعلی سودآور (نوه حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک)»، «گزیده نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپ سنگی اهدایی آیت‌الله شبیری زنجانی» و «نسخه خطی زیارت و آداب آن»، در تالارها و سرسراهای نمایشگاهی ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک از دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی میزبانی می‌کنند. هشت نمایشگاه سیار «عکس‌های قاجاری حرم رضوی، سکه‌ها و نسخه‌های خطی یادبود حضرت امام رضا علیه‌السلام، تمبرهای یادبود حضرت امام رضا علیه‌السلام، آینه خورشید (گزیده آثار حضرت امام رضا علیه‌السلام)، سلطان دل (روایتی از طب‌الرضا)، دستان دعا (گزیده ادعیه متعلق به کتابخانه و موزه ملی ملک)، نسخه خطی زیارت و جاده عشق (مسیرهای حرکت حضرت امام رضا علیه‌السلام در ایران) در مرکزهای فرهنگی و دیگر موزه‌ها و گالری‌های تهران، تصویری دیگر از گنجینه تاریخی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران را به نمایش می‌گذارند.

یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در کتابخانه و موزه ملی ملک، تورهای بازدید ویژه برای مخاطبان این موقوفه آستان قدس رضوی دربرخواهد داشت. تورهای «صحنه و پشت صحنه؛ آشنایی با موقوفه فرهنگی ملک در دو نوبت، بازدید ویژه کودکان در دو نوبت، آشنایی با علوم اسلامی در ایران اسلامی در دو نوبت و آشنایی با هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی» تجربه‌هایی تازه فراروی دوستداران فرهنگ و هنر می‌گذارند. کتابخانه و موزه ملی ملک در این جشنواره همچنین هشت کارگاه آموزشی «نقاشی پشت شیشه و آینه، ساخت کاغذ ابری، گل و مرغ، آشنایی با نقوش هندسی در هنرهای اسلامی (ویژه کودکان)، تذهیب و حل‌کاری، کتابت قرآن کریم و آشنایی با صحافی» برای دوستداران هنرهای سنتی برگزار می‌کند. نشست پژوهشی «فرهنگ وقف و نذر» و نشست نقد و بررسی کتاب «تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا (ع)» نیز در این جشنواره از مخاطبان میزبانی می‌کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این موقوفه برپایه سفارش واقف در وقف‌نامه، هفت آیین جشن و یک مراسم سوگواری برپا می‌کند که آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام یکی از هفت آیین جشن وقف‌نامه‌ای به شمار می‌آید. کتابخانه و موزه ملی ملک بر این‌پایه، در دهه کرامت جشنواره‌ای فرهنگی- هنری با نام «ماه هشتم» طراحی کرده که تاکنون ده دوره برگزار شده است. یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم، کوشش تازه این گنجینه وقفی در تیر 1398 خورشیدی برای گسترش فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی با محوریت فرهنگ رضوی به شمار می‌آید. کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و هنر را به بهره‌گیری از برنامه‌های این جشنواره فرامی‌خواند.

برچسب‌ها:

نظر شما: