بخش قاجاری خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران گشایش یافت

آیین آغاز برنامه‌های ویژه دهه کرامت و یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با گشایش بخش نخست بهره‌برداری از خانه تاریخی ملک و نمایش اختصاصی پرده مفروش متبرک حرم معصومه سلام‌الله علیها و برپایی نمایشگاه عکس‌های تاریخی حرم حضرت معصومه سلام‌الله در دوره قاجار، در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین برگزار شد.

بخش قاجاری خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران گشایش یافت

هم‌زمان با آغاز برنامه‌های ویژه دهه کرامت و یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

بخش قاجاری خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران گشایش یافت

آیین آغاز برنامه‌های ویژه دهه کرامت و یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با گشایش بخش نخست بهره‌برداری از خانه تاریخی ملک و نمایش اختصاصی پرده مفروش متبرک حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها و برپایی نمایشگاه عکس‌های تاریخی حرم حضرت معصومه سلام‌الله در دوره قاجار، در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در این آیین که با حضور مصطفی خاکسار قهرودی قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام مهدی احمدی نماینده تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیه، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران برپا شد، بخش قاجاری خانه تاریخی ملک (مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک) گشایش یافت.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این مراسم با گرامی‌داشت میلاد فرخنده حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به پیشینه خانه تاریخی ملک (مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال 13975 خورشیدی) که از موقوفات حاج حسین آقا ملک به شمار می‌آید، افزود: «این موقوفه هم‌زمان با وقف کتابخانه و موزه بر آستان قدس رضوی تقدیم و سپس موقوفات آن به ساختمانی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جابه‌جا شد.

وی یادآور شد: « کتابخانه و موزه ملی ملک گنجینه‌ای گران‌بها است و در رتبه نخست موسسه‌های هم‌تراز غیر دولتی جای دارد».

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان این که این موقوفه نزدیک به ۲۰ هزار نسخه منحصربه‌فرد خطی، هزاران سکه، تمبر و دیگر آثار تاریخی دارد، تضریح کرد: «واقف این مجموعه در نظر داشته است با گردآوری مجموعه بی‌نظیر خود به اعتلای معارف و نشر علم کمک کند».

وی با تاکید بر این که واقف به صورت هدفمند اجزای این مجموعه را خریده و گرد آورده است، بیان داشت: «هر بخش این موقوفات روایتگر بخشی از علوم و فنون تاریخ پر محتوای ایران و اسلام است».

خواجه‌سروی یادآور شد: «سیر سکه‌ها، تمبرها و کتاب‌های خطی و چاپی حقایقی را به ما نشان می‌دهد و تداعی کننده معارف اهل بیت عصمت و طهارت است».

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «این مجموعه آنچنان ارزشمند است که تنها از سه کتاب وقفی یک بخش موزه علوم در ایران اسلامی پدید آورده است و نشان می‌دهد مسلمانان وقتی اروپاییان در خواب بودند و بویی از علم نبرده بودند، به چه جایگاهی از علم رسیده بودند».

وی با اشاره به این که در زمان تولیت پیشین آستان قدس رضوی تلاش شد خانه تاریخی ملک که از موقوفات حاج حسین آقا ملک به شمار می‌آید، بازگشایی شود، افزود: «با پشتیبانی‌ها و دستورهای ایشان، همچنین بازدیدی که انجام گرفت، این خانه به عنوان مرکز فرهنگی بازار تهران به منظور الگوسازی برای ایجاد بازار اسلامی و ترویج این الگو به دیگر مناطق ایران و کشورهای اسلامی بازسازی شد».

خواجه‌سروی افزود: «از نیمه سال گذشته جریان بازسازی خانه تاریخی ملک ملک آغاز شد و امیدواریم با گشایش بخش نخست این بنای تاریخی، به بازگرداندن ارزش‌های اسلامی به بازار و بازتولید این ارزش‌ها یاری رسانیم».

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان این که پشتیبانی هیات مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک و سازمان موقوفات ملک و همراهی تولیت آستان قدس ر ضوی این اهداف عملیاتی می‌شود، افزود: «بازار از دیرباز در تحولات ایران نقشی مهم داشته به گونه‌ای که در صدر مشروطه و دوره انقلاب اسلامی بازار پشتیبان حرکت‌های مردمی بوده است و ما می‌توانیم این نقش فرهنگی را دوباره به بازار بازگردانیم».

خواجه‌سروی با اشاره به این که زنجیره این کتابخانه‌ها و موقوفات مثل تولیت آستان مقدس حضرت معصومه، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ می‌توانند با هم‌افزایی ما را به اهداف خود برای ایجاد بازار اسلامی نزدیک کنند، گفت: «به این منظور دو نشست تاکنون با محوریت کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شده است».

وی به برگزاری هر ساله جشن دهه کرامت در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک اشاره کرد و گفت: «تاکنون ۱۰ دوره از این جشنواره با نام ماه هشتم برگزار شده است و امیدواریم در دوره یازدهم هم بتوانیم با برنامه‌های تخصصی با هدف شناساندن فرهنگ رضوی و تبلیغ نشر فرهنگ رضوی به اهداف خود برسیم».

هم‌زمان با این آیین، یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم با نمایش پرده مفروش مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و نمایشگاه عکس‌های تاریخی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها در دوره قاجار گشایش یافت. این مراسم با مولودی‌خوانی به مناسبت میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها با حضور گسترده مردم به ویژه اهالی بازار بزرگ تهران به پایان رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما: