نمایشگاه «به خط خویشتن» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

نمایشگاه «به خط خویشتن» گزیده‌ای از نسخه‌های خطی اهدایی زنده‌یاد آیت‌الله سیداحمد حسینی زنجانی (ره) به کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با دهه کرامت در کتابخابزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برپا شد.

نمایشگاه «به خط خویشتن» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

گام به گام با یازدهمین جشنواره ماه هشتم در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران؛ نمایش نسخه‌های خطی اهدایی زنده‌یاد آیت‌الله سیداحمد حسینی زنجانی

نمایشگاه «به خط خویشتن» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

نمایشگاه «به خط خویشتن» گزیده‌ای از نسخه‌های خطی اهدایی زنده‌یاد آیت‌الله سیداحمد حسینی زنجانی (ره) به کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با دهه کرامت در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برپا شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «به خط خویشتن» گزیده‌ای از 16 نسخه نفیس خطی از مجموعه اهدایی زنده‌یاد آیت‌الله سیداحمد حسینی زنجانی (ره) مرجع عالی‌قدر و از استادان برجسته حوزه علمیه قم را هم‌زمان با یازدهمین جشنواره ماه هشتم در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران در کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآورده است. این مجموعه گران‌سنگ، نگاشته‌های زنده‌یاد آیت‌الله زنجانی را به خط خویش دربرمی‌گیرد، می‌شود. آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی فرزند آیت‌الله زنجانی این گنجینه ارزشمند را اخیرا به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا کرده است. این مجموعه بیش از 60 عنوان نوشته، از رساله‌های چندبرگی تا کتاب‌هایی پربرگ را دربردارد. موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، مجموعه اهدایی زنده‌یاد آیت‌الله سیداحمد حسینی زنجانی (ره) را پس از تحویل و ثبت، مرمت، صحافی، مستندنگاری و فهرست‌نویسی و برای ارایه به پژوهشگران آماده کرده است.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این موقوفه برپایه سفارش واقف در وقف‌نامه، هفت آیین جشن و یک مراسم سوگواری برپا می‌کند که آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام یکی از هفت آیین جشن وقف‌نامه‌ای به شمار می‌آید. کتابخانه و موزه ملی ملک بر این‌پایه، در دهه کرامت جشنواره‌ای فرهنگی- هنری با نام «ماه هشتم» طراحی کرده که تاکنون ده دوره برگزار شده است. یازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم، کوشش تازه این گنجینه وقفی در تیر 1398 خورشیدی برای گسترش فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی با محوریت فرهنگ رضوی به شمار می‌آید. این جشنواره با هدف‌های «معرفی فرهنگ رضوی، معرفی آثار هنری و علمی وقفی، ترویج فرهنگ وقف و نذر، تحقق نیت واقف (ترقی معارف) و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» از فرخنده‌زادروز حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله تا میلاد مبارک حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار می‌شود. کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و هنر را به بهره‌گیری از برنامه‌های این جشنواره به ویژه بازدید از نمایشگاه «به خط خویشتن» گزیده‌ای از نسخه‌های خطی اهدایی زنده‌یاد آیت‌الله سیداحمد حسینی زنجانی (ره) فرامی‌خواند.

برچسب‌ها:

نظر شما: