نمایشگاه گلیم‌های اهدایی حسینعلی سودآور به کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

نمایشگاه «نقش‌بافته‌ها» گزیده مجموعه گلیم‌های اهدایی حسینعلی سودآور، نوه حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت. این نمایشگاه گزیده‌ای از مجموعه نفیس گلیم‌ها و جاجیم‌های اهدایی حسینعلی سودآور به بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران را تا ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ خورشیدی به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه گلیم‌های اهدایی حسینعلی سودآور به کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران

نمایشگاه گلیم‌های اهدایی حسینعلی سودآور به کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

نمایشگاه «نقش‌بافته‌ها» گزیده مجموعه گلیم‌های اهدایی حسینعلی سودآور، نوه حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت. این نمایشگاه گزیده‌ای از مجموعه نفیس گلیم‌ها و جاجیم‌های اهدایی حسینعلی سودآور به بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران را تا 23 مرداد 1398 خورشیدی به نمایش می‌گذارد.

حاج حسین ملک در پی ترویج فرهنگ وقف بود

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این آیین با گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام افزود: «مرحوم حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، دو دغدغه بهداشت عمومی و ارتقای معارف را داشت و همه ثروت خود را برای تحقق این دو مهم وقف کرد و اداره موقوفات را در اختیار آستان ملایک‌پاسبان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام و آستان قدس رضوی گذاشت».

خواجه‌سروی با بیان این که در کتابخانه و موزه ملی ملک ۲۰ هزار نسخه خطی به همراه مجموعه‌هایی منحصربه‌فرد از سکه و تمبر وجود دارد، یادآور شد: «هدف حاج حسین آقا ملک از گردآوری و وقف این گنجینه بزرگ، ترویج فرهنگ وقف و نذر در کشور بوده است».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «ما باید بکوشیم کاری که واقفانی بزرگ همچون حاج حسین آقا ملک شروع کردند، تداوم یابد».

وی افزود: «واقف در وقف‌نامه خود بر اجرای هفت جشن آیینی یعنی میلاد پنج تن آل عبا علیهم‌السلام، مبعث حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم و میلاد حضرت رضا علیه‌السلام تاکید داشته، همچنین یادآور شده است باید از هفتم تا یازدهم محرم به مدت پنج روز در این موقوفه سوگواری شهادت حضرت سید الشهدا علیه‌السلام داشته باشیم».

خواجه‌سروی تاکید کرد: «حاج حسین آقا ملک عاشق اهل بیت علیهم‌السلام بوده و در این مسیر هر آنچه که داشته در طبق اخلاص گذاشته است».

وی گفت: «امروزه حدود ۶ تا ۷ هزار نفر در مجموعه موقوفات ملک در خراسان و تهران ارتزاق می‌کنند و کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از موسسه‌های مهم و مورد توجه آستان قدس رضوی است که به عنوان پایگاه فرهنگی رضوی در پایتخت شناخته می‌شود».

خواجه‌سروی تاکید کرد: «اکنون در تلاش‌ایم خانه حاج حسین آقا ملک در بازار بین‌الحرمین تهران را نیز به زودی به مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی تبدیل کنیم».

وی ادامه داد: «واقف در وقف‌نامه خود به برگزاری هرچه با شکوه‌تر جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام تاکید داشته و این ارادت را با وقف دارایی خود به آستان قدس رضوی اثبات کرده است».

خواجه‌سروی تصریح کرد: «کتابخانه و موزه ملی ملک هر سال در دهه کرامت جشنواره‌ای با نام "ماه هشتم" برگزار می‌کند که امسال یازدهمین دوره آن با گشایش فاز نخست بهره‌برداری از خانه تاریخی ملک در بازار تهران آغاز شد و اکنون با برگزاری جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام نیز با گشایش نمایشگاه "نقش‌بافته‌ها؛ گزیده مجموعه گلیم‌های اهدایی حسینعلی سودآور" پایان می‌یابد».

نقش چشم‌گیر گنجینه‌ها در اقتدار ملی

در ادامه این مراسم همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با گرامی‌داشت دهه کرامت افزود: «خداوند، واقف بزرگوار این مجموعه و همه واقفانی را رحمت کند که با اهدا و وقف آثار ارزشمند فرهنگی، غنایی بیش‌تر به فرهنگ وقف بخشیدند».

وی افزود: «اگر بگوییم گنجینه تاریخی حاج حسین آقا ملک بی‌نظیر است اغراق نکرده‌ایم؛ این موقوفه فرهنگی یکی از سرمایه‌های بزرگ امت اسلامی و مردم ایران است».

حجت‌الاسلام تقوی با بیان این که باید در معرفی این گنجینه بیش‌تر سرمایه‌گذاری شود، یادآور شد: «بخشی بزرگ از هویت فرهنگی و اسلامی ما را این گنجینه فرهنگی نمایندگی می‌کند».

وی ادامه داد: «امروز تهاجم فرهنگی غرب هویت‌ها را مورد حمله قرار می دهد تا ملت‌ها را از درون تهی کند، اگر ما از این منظر به گنجینه‌های تاریخی بنگریم، آنگاه این مجموعه‌ها می‌توانند در اقتدار ملی ما نقش داشته باشند».

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: «کتابخانه و موزه آستان مبارک حضرت رضا علیه‌السلام در مشهد پس از انقلاب بسیار رشد کرد و رهبر انقلاب افرادی را ملزم کردند آثار ایرانی در هر کجا وجود دارد خریداری و به موزه آستان قدس رضوی منتقل شود».

وی افزود: «گردآوری آثار ارزشمند که مربوط به یک ملت است با جدیت دنبال می‌شود و اگر نیاز به بودجه‌ای است باید تامین شود».

تقوی گفت: «وقتی من از کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردم واقعا حیرت‌زده شدم که چه اندازه هنر به کار رفته و چقدر به بازدیدکننده آرامش می‌دهد.

تقدیر از واقفان و اهداکنندگان کتاب‌ها و آثار موزه‌ای به کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک در این مراسم همچنین از واقفان و اهداکنندگان نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپی، چاپ سنگی و سربی و آثار موزه‌ای به این موقوفه آستان قدس رضوی در سال‌های 1397 و 1398 تقدیر کرد».

پخش نماهنگ‌هایی زیبا درباره موضوع امام رضا علیه‌السلام و اجرای منقبت‌خوانی، بخشی دیگر از برنامه‌های آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آمد. 

برچسب‌ها:

نظر شما: