تفاهم‌نامه همکاری میان کتابخانه و موزه ملی ملک و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) امضا شد

با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا)، فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی، پژوهشی و اشتراک‌گذاری منابع میان این دو مجموعه برپا شده و گسترش می‌یابد.

تفاهم‌نامه همکاری میان کتابخانه و موزه ملی ملک و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) امضا شد

با هدف برپایی و گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی، پژوهشی و اشتراک‌گذاری منابع

تفاهم‌نامه همکاری میان کتابخانه و موزه ملی ملک و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) امضا شد

با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا)، فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی، پژوهشی و اشتراک‌گذاری منابع میان این دو مجموعه برپا شده و گسترش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا)، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به کوشش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار این گنجینه در وقف آن به آستان ملایک‌پاسبان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام افزود: «کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به تاکید این واقف بزرگ معاصر در به‌کارگیری کتاب برای گسترش و ارتقای معارف بشری و استفاده همگان پایه گذارده شده است».

وی از کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان یک مجموعه بسیار غنی و تخصصی نام برد و یادآور شد: «این موسسه برآن است این مجموعه هرچه بیش‌تر به محققان معرفی شود و دانش‌پژوهان بتوانند بهتر و بیش‌تر از منابع آن بهره بگیرند».

خواجه‌سروی به ارتباط و همکاری‌های گوناگون و گسترده کتابخانه و موزه ملی ملک با دیگر کتابخانه‌ها و مرکزهای فرهنگی تهران اشاره کرد و افزود: «امیدوارم انعقاد تفاهم‌نامه میان این موسسه و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) زمینه‌ای شایسته برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور فراهم آورد».

وی با تاکید بر راه‌اندازی تالار موزه‌ای «علوم در ایران اسلامی» برپایه نسخه‌های خطی از دستاوردهای علمی دانشمندان مسلمان در کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: «موزه ملی ملک از کتابخانه ملی ملک جدا نیست چنانکه این تالار نیز با بهره‌گیری از منابع گنجینه کتابخانه شکل گرفته است».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تصریح کرد: «این موسسه همواره نیات واقف و علاقه وی را به کتاب در نظر گرفته و در این چارچوب فعالیت می‌کند. تولیت آستان قدس رضوی نیز بر تحقق نیات واقف بسیار تاکید دارند بنابراین موظف‌ایم در این مسیر حرکت کنیم».

خواجه‌سروی با بیان آن که چشم‌انداز این موقوفه گسترش کتابخانه و همچنین تالار‌های موزه مبتنی بر منابع کتابخانه است، یادآور شد: «می‌کوشیم دانشمندان و دانش‌پژوهان حضوری پررنگ‌تر در کتابخانه و موزه ملی ملک داشته باشند و از امکانات و منابع این مجموعه بیش‌تر بهره بگیرند».

آغازی برای همکاری‌های مشترک فرهنگی و هنری

حسن رجبیان دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) نیز در این نشست گفت: «با انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری، یکی از مجموعه‌های غنی و بزرگ استان قم با یکی از موقوفات آستان مطهر حضرت رضا علیه‌السلام پیوند برپا کرد».

وی افزود: «امیدوارم این تفاهم‌نامه آغازی برای ارایه خدمات فرهنگی و هنری مشترک میان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم باشد».

رجبیان با اشاره به تاریخچه پایه‌گذاری مکتا و شرایط کنونی آن یادآور شد: « کار این مجمع خود در سال 1393 با همیاری و همکاری 16 کتابخانه در استان قم آغاز شد و اکنون 38 کتابخانه در سطح این استان عضو مجمع‌اند».

وی گفت: «همچنین این مجمع با کتابخانه‌های بزرگ کشور مانند ملی، مجلس و دانشگاه تهران تفاهم‌نامه امضا کرده است و ارایه خدمات متقابل ادامه دارد. همچنین برخی از کتابخانه‌های وقفی استان قم مانند کتابخانه تخصصی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و کتابخانه مرحوم آیت‌الله بروجردی زیرمجموعه این مجمع‌اند».

مدیر کتابخانه مدرسه فیضیه قم با اشاره به اهداف و ساختار اداری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) بیان کرد: «این مجمع با سه هدف اصلی اشتراک‌گذاری منابع، تبادل پژوهشگر و صرفه‌جویی در هزینه‌های مجموعه‌ها همچون مبادله بانک‌های فهرست‌نویسی راه‌اندازی شده است. همچنین با برگزاری جلسه‌های ادواری تبادل تجربیات مدیران صورت می‌گیرد».

رجبیان به وجود نزدیک سه میلیون جلد کتاب در مجموع کتابخانه‌های عضو مکتا اشاره و تصریح کرد: «از آنجا که این مجمع، کتابخانه‌های متنوع حوزوی و دانشگاهی، از کتابخانه‌های کهن میراثی تا کتابخانه‌های جدید را دربرمی‌گیرد، بنابراین به طیفی گسترده از مراجعان خدمات می‌رساند. چشم‌انداز مکتا نیز تبدیل این مجمع استان قم به مجمع کتابخانه‌های ایران است».

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا)، این تفاهم‌نامه همکاری را در راستای همکاری مشترک در زمینه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و کاربردی در چارچوب ماموریت، اهداف و وظایف به‌ویژه در حوزه منابع، اسناد، نفایس و آثار فرهنگی و هنری با توجه به ظرفیت‌های هر دو نهاد امضا کرده‌اند. تبادل اطلاعات منابع، اسناد و آثار فرهنگی و هنری، استفاده هرچه بیش‌تر از ظرفیت‌های دو سو برای برگزاری همایش، نشست، کارگاه و نمایشگاه در حوزه کتاب، کتابخانه و موزه، اقدام در زمینه انتشار کتاب و نشریه به صورت مشترک در چارچوب قوانین و مقررات موضوع هر یک از این نهادها، از جمله بندهای این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید.

از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه به مبادله، اشتراک و اهدای کتاب و دیگر منابع اطلاعاتی (داده و فراداده) به منظور غنی‌سازی مجموعه‌ها و تکمیل کسری منابع دو سو، همچنین تهیه و ارسال تصویرهای اسناد و نسخه‌های خطی مورد درخواست دو سو با لحاظ قوانین و مقررات داخلی هر دو نهاد می‌توان اشاره کرد. ارایه خدمات مشاوره‌ای در زمینه کتابخانه‌داری، کتاب‌داری، کتاب، نشریه، اطلاع‌رسانی، توسعه منابع الکترونیک، کتابخانه دیجیتال و نگهداری آثار فرهنگی و هنری از سوی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به مکتا، ارایه تسهیلات ویژه به اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو سو، برخی دیگر از موضوع‌های این تفاهم‌نامه است. مبادله خدمات فنی در زمینه نگهداری و مرمت نسخه‌های خطی و اسناد در چارچوب مقررات داخلی و اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های هر دو نهاد در کارگاه‌های مجازی و متنوع نیز از جمله این موارد است.

برچسب‌ها:

نظر شما: