نمایشگاه «روایت صادق» گزیده نسخه‌های خطی منسوب به امام جعفر صادق (ع) در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

نمایشگاه «روایت صادق» گزیده نسخه‌های خطی منسوب به امام جعفر صادق علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک، با نمایش چهارده نسخه خطی در موضوع‌های گوناگون، بازگشته به سده‌های یازدهم تا سیزدهم هجری، در روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ خورشیدی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران گشایش می‌یابد.

نمایشگاه «روایت صادق» گزیده نسخه‌های خطی منسوب به امام جعفر صادق (ع) در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

هم‌زمان با فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران

نمایشگاه «روایت صادق» گزیده نسخه‌های خطی منسوب به امام جعفر صادق (ع) در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

نمایشگاه «روایت صادق» گزیده نسخه‌های خطی منسوب به امام جعفر صادق علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک، با نمایش چهارده نسخه خطی در موضوع‌های گوناگون، بازگشته به سده‌های یازدهم تا سیزدهم هجری، در روز پنج‌شنبه 23 آبان 1398 خورشیدی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران گشایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «روایت صادق» چهارده رساله و نسخه خطی از حدیث‌ها و سخنان امام صادق علیه‌السلام را پیش روی می‌گذارد. درون‌مایه این نسخه‌ها و رساله‌ها، سخنان گهربار امام صادق علیه‌السلام را در زمینه‌های توحید، خلقت، ویژگی‌های سوره‌های قرآن، فقه جعفری، همچنین رساله‌هایی با موضوع‌های پزشکی و تعبیر خواب دربرمی‌گیرد. شماری از رساله‌های نمایشگاه به نسخه خطی «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» منسوب به امام جعفر صادق علیه‌السلام اختصاص یافته است. این رساله مهم با درون‌مایه‌های اخلاقی و عرفانی در یکصد باب، از علم اخلاق و اسرار حقایق، اخلاقیات، مرحله‌های سیر و سلوک و مراتب ایمان به شیوه‌ای نیکو سخن می‌راند.

دیگر نسخه‌های این نمایشگاه در کنار هفت نسخه از مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، نسخه‌هایی چون اختلاجات الاعضاء مروته عن الصادق، بیان‌الاسرار (در تفسیر مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)، ترجمه توحید مفضل، ضیاءالمصباح، ملحمه دانیال به فارسی از گفته امام صادق علیه‌السلام، منافع القرآن العظیم، گل جعفری به شمار می‌آیند که پاره‌ای از آن‌ها به امام جعفر صادق علیه‌السلام منسوب بوده و پاره‌ای از نسخه‌ها را نیز کسانی چون حسین زاهدی، مفصل بن عمر، یحیی بن محسن بن جعفر صالح، محمد بن حسن مشهدی طوسینگاشته‌اند.

کتابخانه و موزه ملی ملک با برخورداری از گنجینه نزدیک به بیست هزار نسخه و رساله خطی، یکی از شش کتابخانه مهم ایران در زمینه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید. این گنجینه نسخه‌های خطی، مجموعه‌ای گران‌سنگ از دانش‌ها، علوم و حکمت‌ها در روزگاران تاریخ ایران را با درون‌مایه‌های گوناگون در خود دارد که هریک همچون دُرّه نادره در دریای بی‌کران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی‌اند. نمایشگاه «روایت صادق» گزیده نسخه‌های خطی منسوب به امام جعفر صادق علیه‌السلام، هم‌زمان با فرارسیدن میلاد مبارک امام جعفر صادق علیه‌السلام و آغاز هفته کتاب، کوشش این موقوفه آستان قدس رضوی برای نمایش گوشه‌هایی از گنج نهفته در میان مجموعه نسخه‌ها و رساله‌های خطی به شمار می‌آید؛ گنجی که زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک با نیک‌اندیشی در روزگار گذشته گرد آورده و برای بهره‌گیری همگان، بر آستان ملایک‌پاسبان سلطان سریر ارتضا حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام وقف کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما: