​آیین سال‌گرد بازگشایی خانه تاریخی ملک

​آیین سال‌گرد بازگشایی خانه تاریخی ملک ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

آیین سال‌گرد بازگشایی خانه تاریخی ملک

آیین سال‌گرد بازگشایی خانه تاریخی ملک برای شهروندان به ویژه گردشگران و تهران‌گردان برگزار می‌شود. بخشی از وسایل شخصی زندگی حاج حسین آقا ملک در این آیین در تالار نیلوفر خانه تاریخی ملک به نمایش درمی‌آید. این آیین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با همکاری هیات امنای بازار تهران برپا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، خانه تاریخی آیین سال‌گرد بازگشایی این مجموعه تاریخی برای شهروندان به ویژه گردشگران و تهران‌گردان را در روز چهارشنبه 20 بهمن 1400 از ساعت 10 برگزار می‌کند. بخشی از وسایل شخصی زندگی حاج حسین آقا ملک در این آیین در تالار نیلوفر خانه تاریخی ملک به نمایش درمی‌آید. این وسیله‌ها و ابزارهای در زمان زندگی حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در همین خانه به کار می‌رفته‌اند.

خانه تاریخی ملک مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که پس از جابه‌جایی این گنجینه به ساختمان نوبنیاد در محوطه تاریخی باغ ملی تهران در سال 1376، در همان سال در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد اما تا سال 1397 خورشیدی خدمات‌رسانی نداشت. این خانه زیبای تاریخی از سال 1397 با انجام پاره‌ای مرمت‌ها با هدف ارایه خدمات فرهنگی- اجتماعی به شهروندان به ویژه گردشگران و تهران‌گردان بازگشایی شد. مجموعه خانه تاریخی ملک در سه سال گذشته برآن بوده است نشانی از زیست فرهنگی- اجتماعی تاریخی در محله بازار را به نمایش بگذارد. این خانه از کم‌شمار خانه‌های مسکونیِ به‌یادگارمانده از محله قدیم بازار در دوره‌های گذشته به شمار می‌آید که همچنان ویژگی‌های فرهنگی- اجتماعی را با خود و در خود دارد. حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک و بزرگ‌ترین واقف فرهنگی تاریخ معاصر ایران در همین خانه گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک را برای بهره‌مندی همگان عرضه کرد و با وقف این گنجینه و خانه بر آستان قدس رضوی در سال 1316 خورشیدی، آن را جاودانه کرد. این نیکوکار بزرگ در خانه تاریخی ملک در سال 1351 خورشیدی درگذشت. کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال 1375 خورشیدی در خانه تاریخی ملک برپا بود اما با پایان‌گرفتن ساختمان نوبنیاد کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران در زمینی که واقف برای همین منظور در نظر گرفته بود، گنجینه کتابخانه و موزه به این ساختمان جابه‌جا شد و پس از گشایش رسمی ساختمان تازه در سال 1376 خورشیدی، کتابخانه و موزه ملی ملک، دوره‌ای تازه را در خدمات‌رسانی به شهروندان آغازید.

خانه تاریخی ملک اکنون خدمات گوناگون فرهنگی- اجتماعی به شهروندان به ویژه گردشگران و تهران‌گردان می‌رساند. هم‌زمان با آیین سال‌گرد بازگشایی خانه تاریخی ملک، مراسم گرامی‌داشت دهه فجر انقلاب اسلامی و جشن میلاد امام علی علیه‌السلام در روز چهارشنبه 20 بهمن 1400 از ساعت 10 برپا خواهد شد. در این آیین از عزت مطهری از پیشگامان و فعالان انقلاب اسلامی و زندانیان سرشناس در رژیم ستم‌شاهی تقدیر می‌شود. همچنین سخنرانی و مراسم آیینی از دیگر برنامه‌های این مراسم خواهد بود که در خانه تاریخی ملک به نشانی «تهران، خیابان 15 خرداد (بازار بزرگ)، پله نوروزخان، بازار بین‌الحرمین» برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما: