نسخه خطی شماره هشتاد و شش
نسخه خطی شماره هشتاد و شش گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از آثار ارزشمند این گنجینه به شمار میآید که به ویژه از لحاظ خط زیبا همچنین تجلید، جدولکشی و سرلوح آن در کنار محتوای بسیار گرانقدر از اهمیتی بسیار برخوردار است. این نسخه دو رساله را دربرمیگیرد؛ در رساله نخست، شماری از سورههای قرآن مانند سورههای یس، فتح، جمعه، عنکبوت، روم و دخان نگارش یافتهاندو رساله دوم شماری از اذکار و ادعیه همچون اذکار نماز اول ماه، نماز شب، زیارت عاشورا، دعاهای کمیل، مکارم الاخلاق، توبه، جوشن صغیر، جوشن کبیر، اعتصام، دوازده امام را دربردارد. همچنین دعاهای ویژه روزانه ماه مبارک و دعاهای دیگر این ماه، شیوه بهجایآوردن اعمال لیله القدر، کیفیت نماز عیدهای رمضان و قربان در آن کتابت شده است.
نسخه خطی شماره هشتاد و شش
گنجی گرانسنگ در نسخههای خطی کتابخانه و موزه ملی ملک
حجتالله قربانی
نسخه خطی شماره هشتاد و شش گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از آثار ارزشمند این گنجینه به شمار میآید که به ویژه از لحاظ خط زیبا همچنین تجلید، جدولکشی و سرلوح آن در کنار محتوای بسیار گرانقدر از اهمیتی بسیار برخوردار است. این نسخه دو رساله را دربرمیگیرد؛ در رساله نخست، شماری از سورههای قرآن مانند سورههای یس، فتح، جمعه، عنکبوت، روم و دخان نگارش یافتهاندو رساله دوم شماری از اذکار و ادعیه همچون اذکار نماز اول ماه، نماز شب، زیارت عاشورا، دعاهای کمیل، مکارم الاخلاق، توبه، جوشن صغیر، جوشن کبیر، اعتصام، دوازده امام را دربردارد. همچنین دعاهای ویژه روزانه ماه مبارک و دعاهای دیگر این ماه، شیوه بهجایآوردن اعمال لیله القدر، کیفیت نماز عیدهای رمضان و قربان در آن کتابت شده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، کاتب و خوشنویس این نسخه از ویژگیهای شایان توجه آن به شمار میآید. محمدهاشم اصفهانی این نسخه را به سال 1209 قمری به خط زیبای نسخ کتابت کرده است. او از استادان مسلم خط نَسخ در سده 12 و اوایل سده 13 هجری بوده است. بسیاری، توانایی او در کاربرد خط نَسخ را در تراز خوشنویسانی همچون درویش عبدالمجید برشمردهاند. نکته دیگر درباره این نسخه در نوع کتابت دعای جوشن کبیر است که در ابتدای هر فراز از این دعا، حروف ابجد با رنگ قرمز به کار رفته است.