نشست بررسی تاریخچه پیشگیری و درمان سالک در ایران معاصر برگزار شد

نهمین نشست تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام نیز با موضوع «تاریخچه پیشگیری و درمان سالک در ایران معاصر» با سخنرانی دکتر علی خامسی‌پور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس شبکه تحقیقات کشوری لیشمانیوز و دکتر حسین مرتضوی عضو هیات علمی این دانشگاه در روز چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در ساختمان دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و مهمانان با چگونگی درمان بیماری سالک در ایران معاصر و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شدند.

نشست بررسی تاریخچه پیشگیری و درمان سالک در ایران معاصر برگزار شد

نشست بررسی تاریخچه پیشگیری و درمان سالک در ایران معاصر برگزار شد

نهمین نشست تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام نیز با موضوع «تاریخچه پیشگیری و درمان سالک در ایران معاصر» با سخنرانی دکتر علی خامسی‌پور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس شبکه تحقیقات کشوری لیشمانیوز و دکتر حسین مرتضوی عضو هیات علمی این دانشگاه در روز چهارشنبه 27 مهر 1401 در ساختمان دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و مهمانان با چگونگی درمان بیماری سالک در ایران معاصر و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شدند.

فیلم کامل نشست را اینجا ببینید؛

نشست «تاریخچه پیشگیری و درمان سالک در ایران معاصر»

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، سالک، گونه‌ای بیماری پوستی و از بیماری‌های مشترک میان انسان‌ها و دیگر جانوران است. سالک در اصطلاح علمی، شکل پوستی لیشمانیوز است؛ لیشمانیوز نیز گونه‌ای بیماری انگلی داخل سلولی به شمار می‌آید و به سه دسته پوستی، مخاطی و احشایی طبقه‌بندی می‌شود.

این بیماری بر اثر گزش نوعی پشه خاکی پدید می‌آید و احتمال ابتلای کودکان و مردان به آن بیش‌تر‌ است. مطالبی از این بیماری با عنوان بلخیه یا «ریش بلخی» (زخم بلخی) و در رسته آماس‌ها در منابع کهن همچون «ذخیره خوارزمشاهی» یافت می‌شود؛ البته در گویش‌های محلی، همچنین زبان‌های گوناگون مانند عربی و ترکی، نام‌هایی متفاوت برای آن آمده است.

امروزه لیشمانیوز پوستی، از معضلات بهداشتی جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه، از جمله ایران و افغانستان است. کاربرد نامِ سالک برای این بیماری نسبتاً جدید بوده و به پزشکی‌نامه‌های دوره قاجار باز می‌گردد.

استقبال جامعه پزشکی کشور از سلسله نشست‌های «تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام»

مسوول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک ازاستقبال جامعه پزشکی کشور از برگزاری سلسله نشست‌های «تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام» با همکاری این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی و هسته پژوهشی تاریخ پزشکی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد.

پیمان سمندری در حاشیه برگزاری نهمین نشست تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلامدردانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: این نشست‌ها افزون بر دانشجویان پزشکی، مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم و فرهنگستان علوم پزشکی قرار گرفته است.

او گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک دارای مجموعه نفیسی از نسخه‌های خطی پزشکی است که گزیده‌ای از این آثار در تالار «علوم در ایران اسلامی» کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمده است.

مسوول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: با توجه به استقبال گروه‌های دانشجویان پزشکی از نفایس این تالار در بازدیدهای خود از موزه، همکاری‌هایکتابخانه و موزه ملی ملک با دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد.

سمندری افزود: برگزاری برنامه‌های علمی مشترک کتابخانه و موزه ملی ملک با دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از اواخر سال گذشته در قالب برپایی نمایشگاه‌ها و نشست‌های علمی- پژوهشی در زمینه‌های گوناگون شکل گرفت، چنان‌که منابع کهن این برنامه‌ها توسط این کتابخانه و دانش روز آن‌ها از سوی این دانشگاه به ویژه دانشکده طب ایرانی آن فراهم می‌شود.

او گفت: بیش‌تر نشست‌های تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا و شماری از آن‌ها در دانشکده طب ایرانی یا گاه در خانه تاریخی «پیرنیا» برگزار شده است.

این کارشناس مسوول به برگزاری نشست‌های «نسخه‌بینی» در چارچوب این همکاری مشترک نیز اشاره کرد و افزود: در این برنامه دانشجویان طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌توانند با توجه به دروس خود، نسخه‌های خطی پزشکی گنجینه ملک همچون آثار ابوعلی سیناوذخیره خوارزمشاهی را ببینند و با حضور استاد از آموزه‌های آن‌ها بهره‌مند شوند. سمندری گفت: همچنین هم‌زمان با برگزاری این برنامه‌ها، دانشجویان پزشکی می‌توانند از کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کرده، با فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی بیش‌تر آشنا شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما: