این‌جا «خطِ اَمان» است ... در کتابخانه و موزه ملی ملک

این‌جا «خطِ اَمان» است؛ گوشه‌ای در کتابخانه و موزه ملی ملک، که هنر و معنویت هم‌نشین شده، جلوه‌ای زیبا از ارادت هنرمندان به مولای متقیان علیه‌السلام را به تصویر کشیده است.

این‌جا «خطِ اَمان» است ... در کتابخانه و موزه ملی ملک

نمایشگاهی ویژه از آثار برتر خوش‌نویسی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران

این‌جا «خطِ اَمان» است ... در کتابخانه و موزه ملی ملک

این‌جا «خطِ اَمان» است؛ گوشه‌ای در کتابخانه و موزه ملی ملک، که هنر و معنویت هم‌نشین شده، جلوه‌ای زیبا از ارادت هنرمندان به مولای متقیان علیه‌السلام را به تصویر کشیده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «خطِ اَمان»، گزیده آثار مرتبط با حضرت علی علیه‌السلام از بهترین خوش‌نویسان ایرانی در دوره‌های گوناگون تاریخی را پیش روی دوستداران فرهنگ و هنر گذارده است.

بیش از ۳۰ قطعه خوش‌نویسی و هشت مجموعه مرقع هنری از آثار خوش‌نویسان برتر تاریخ ایران در کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری گنجینه خط و کتابت کیاکاظمی، بازتابنده جلوه‌هایی از دستاورد هنری ارادتِ هنرمندان به ساحت امیرالمومنین علی علیه‌السلام و خاندان عصمت و طهارت شده است.

در گوشه‌ای از نمایشگاه با «قطعه خوش‌نویسی از انواع خطوط اسلامی» روبه‌رو خواهی شد که خود به تنهایی همچون نمایشگاهی از هنر خوش‌نویسی هنرمندان ایرانی در تاریخ می‌نماید. محمدحسین شیرازی در این اثر به سال 1278 قمری، در 27 کادر، روایت‌ها، نوشته‌ها و حدیث‌هایی به خطوط نسخ، رقاع، انواع کوفی (ایرانی، بنایی و موشح)، تعلیق، شکسته، نستعلیق، سیاق و خطوط تفننی (همچون مسلسل و طغری) هم‌نشین کرده است.

گاه‌به‌گام با هنر خوش‌نویسی ایران که پیش برویم، به قطعه خوش‌نویسی به خط میرحسین خوش‌نویس‌باشی برمی‌خوریم که به خط نستعلیق ممتاز در سال 1288 قمری کتابت کرده است. این قطعه، شعر پرآوازه «دُرّ دریای سرمد است علی ...» را به تصویر کشیده است.

متنی عربی در قطعه دیگر خوش‌نویسی، نگاه جست‌وجوگرِ بیننده را به سوی خود می کشاند؛ اگر زبان عربی بدانی، بیش‌تر شیفته اندیشه‌های نهفته در این متن خواهی شد. این قطعه خوش‌نویسی «بخشی از دیوان منسوب به امام علی علیه‌السلام» را به خط محمدشفیع تبریزی دربردارد. هنرمند خوش‌نویس آن را به سال 1245 قمری کتابت کرده است. ترجمه فارسی روایت چنین است «مردم در اندیشه‌هایی بسیار هستند، حال آن که من، تنها اندیشه‌ام در نیا، دوستی یاری‌گر است که چون روحی در دو پیکر تقسیم شده باشند و در نتیجه، دو پیکر باشند اما روح‌شان یکی باشد».

تابلوهای قطعه‌های خوش‌نویسی و ویترین‌های دربرگیرنده نسخه‌ها و مرقع‌ها، یک‌به‌یک گوشه‌ای از هنر خوش‌نویسان برتر ایران در تاریخ را همچون مروارید در صدف در خود دارند. یکی از آن‌ها قطعه خوش‌نویسی احادیث و دعاهای امام علی علیه‌السلام به خط نسخ ممتاز محمدشفیع وصال شیرازی در سال 1255 قمری است. ترجمه فارسی متن این قطعه عربی چنین است «از سخنان امیرالومنین علیه‌السلام است که "خوارج را بعد از من نکشید که آن که حق را می‌خواهد و اشتباه کرده مانند آن که از ابتدا باطل را می‌خواسته و به آن رسیده است، نیست".». همچنین می‌فرمایند "پروردگارا از تو می‌خواهیم بهترین چیزی را که درخواست کرده‌اند از تو بندگان شایسته‌ات و پناه می‌برم به تو از آنچه پناه برده‌اند از آن بندگان شایسته‌ات. بار الها، مفاسد امور مسلمانان را اصلاح فرما. خداوندا، بدی حال ما را به خوبی حال خودت مبدل کن".

همچنان که در تاریخ غوطه‌ور شده‌ای، ناگاه یک قطعه دیگر خوش‌نویسی، گویی تو را به خود می‌خواند؛ محمد بن یعقوب، خوش‌نویس سده سیزدهم قمری در این آفریده هنری، به خط ثلث که تاریخ 1231 قمری را دارد، مثنی‌نویسی نام پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم و امام علی علیه‌السلام را به همراه شعر منسوب به ابوعلی سینا در مدح امیرالمومنین علیه‌السلام کتابت کرده است.

پایان دیدار نمایشگاه «خطِ اَمان» در کتابخانه و موزه ملی ملک، با روایتی پرمعنا از امیر مومنان علی علیه‌السلام همراه می‌شود که رقم زین‌العابدین سلطانی اصفهانی با تاریخ کتابت 1270 قمری را دارد. هنرمند خوش‌نویس این قطعه را به خط نسخ به عربی کتابت کرده است. ترجمه متن، ما را با اندیشه‌های والای حضرت امیر مومنان امام علی علیه‌السلام همراه می‌کند «دنیا بر چهار چیز استوار می‌ماند: دانش اندیشمندان، عدالت فرمانروایان، بخشندگی توانگران و دعای ناتوانان ...».

نمایشگاه «خطِ اَمان» تا پایان فروردین 1403 خورشیدی میزبان دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی به ویژه هنر خوش‌نویسی، همچنین ارادتمندان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و خاندان عصمت و طهارت خواهد بود. برای بازدید این نمایشگاه می‌توانید از روز شنبه تا روز پنج‌شنبه از ساعت 9 تا ساعت 16:15 به کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران بیایید: «میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، میدان مشق (خیابان ملل متحد)». در انتظار دیدار شماییم.

برچسب‌ها:

نظر شما: