بازی ابزاری برای انتقال روایت آثار موزه‌ای به نسل جدید

مراسم اختتامیه رویداد بازیتن ۳ (نخستین ماراتن طراحی بازی‌های رومیزی و محیطی با محوریت موزه ملک) روز سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳ با حضور طراحان بازی، داوران این رویداد و جمعی از مسئولین و علاقمندان به این حوزه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

بازی ابزاری برای انتقال روایت آثار موزه‌ای به نسل جدید

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، آیین اختتامیه رویداد بازیتن ۳ با اعلام گروه‌ها و بازی‌های برگزیده از میان گروه‌های شش‌گانه طراح بازی و تقدیر از ایشان، عصر سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه برگزار شد.

در این مراسم طراحان بازی‌ها، بازی‌های خود را به مدت هشت دقیقه برای مخاطبان ارائه دادند. بازیهای طراحی شده شامل چهار بازی رومیزی با عناوین «ناتمام راز کمال‌الملک»، «وصیت مَلِک»، «شبی در موزه ملک» و «گنج مَلِک» و دو بازی محیطی «میراث مَلِک» و «هفت گوهر» بود.

 سید مهدی سادات حیات‌شاهی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری خانه خلاق ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، اظهار داشت کار بسیار ارزنده‌ای صورت گرفته است. حوزه بازی هم برای کودکان و نوجوانان و هم برای بزرگسالان در فرهنگ‌سازی گردشگری موثر است و زحمات صورت‌گرفته در این زمینه برای شناساندن ذخایر و میراث فرهنگی ما به ویژه برای نسل جدید تاثیرگذار است.

وی در ادامه تصریح کرد: از ویژگی‌های این رویداد برگزاری آن در جایی است که حاصل تلاش‌های مرد بزرگی چون مرحوم حاج حسین آقا ملک است.

امیر خوراکیان، رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک نیز با تشکر از شرکت‌کنندگان، داوران و تمامی افراد دخیل در برگزاری این رویداد گفت: در مجموعه ملک دغدغه‌هایی وجود دارد که بازی‌ یکی از بهترین کارها برای پوشش بخشی از این دغدغه‌ها است. این دغدغه‌ها شامل: انتقال روایت، قصه و مفاهیم آثار برای نسل جدید، تعامل و مشارکت با مخاطبان و ایجاد جذابیت در حین بازدید از موزه برای آن‌ها است.

وی همچنین از سرعت عمل گروه‌ها برای کشف قصه‌های موزه‌، ارائه ایده‌ها و طراحی بازی‌ها اظهار خرسندی کرد و گفت تمامی بازی‌ها خوب بودند و انتخاب بازی برتر کار دشواری است.

 رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک همچنین اشاره کرد، تلاش خواهیم کرد در اسرع وقت تعدادی از این بازی‌ها را به چرخه تولید برسانیم .

در ادامه اختتامیه از 18 نفر شرکت‌کننده در این رویداد و 6 داور این رقابت تقدیر و تشکر شد.

در بخش پایانی، دو بازی منتخب «ناتمام، راز کمال‌الملک» به عنوان بازی رومیزی و «میراث مَلِک» به عنوان بازی محیطی به عنوان بازی‌های منتخب معرفی شدند.

یادآور می‌شود، بازیتن۳ به عنوان نخستین مارتن طراحی بازی محیطی و رومیزی با حضور ۱۸ نفر از طراحان به مدت سه روز از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ آبان ماه در محل کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری خانه خلاق گردشگری و نوآوری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوی، صندوق پژوهش و فناوری صنایع‌خلاق، برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما: