مجموعه هشت جلدی «آهوانه‌ها» در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

مجموعه هشت جلدی کتاب آهوانه‌ها (حرف‌های خودمانی آهوها؛ مجموعه گفتارمتن‌های خودمانی رضوی) پژوهش و نگارش سیدمحمد سادات‌اخوی، در آیینی باشکوه، با حضور نویسنده و ویراستاران، مسوولان به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به عنوان ناشر مجموعه، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی و شیفتگان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد.

مجموعه هشت جلدی «آهوانه‌ها» در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

هم‌زمان با هفته کتاب، با همکاری به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) و بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران

مجموعه هشت جلدی «آهوانه‌ها» در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

مجموعه هشت جلدی کتاب آهوانه‌ها (حرف‌های خودمانی آهوها؛ مجموعه گفتارمتن‌های خودمانی رضوی) پژوهش و نگارش سیدمحمد سادات‌اخوی، در آیینی باشکوه، با حضور نویسنده و ویراستاران، مسوولان به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به عنوان ناشر مجموعه، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی و شیفتگان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد.

شیفته برنامه‌هایی‌ام که بویی از معنویت از امام رضا علیه‌السلام و خادمان و زائران‌اش دارند

سیدمحمد سادات اخوی، نویسنده مجموعه هشت جلدی کتاب آهوانه‌ها در این مراسم در سخنانی کوتاه‌ گفت: «تقریبا هشت سالی به دلایلی در هیچ جمعی حاضر نشدم و برنامه‌های رسمی را نیز دوست ندارم. سال‌ها مدیریت در بخش‌های گوناگون فرهنگی داشتم، ولی امروز دنبال جایی‌ام که بیش از آداب رسمی، عطر صفای کامل از آنجا برخیزد؛ همچون برنامه‌هایی که بویی از معنویت از امام رضا علیه‌السلام و خادمان و زائران‌اش دارند. حتی کار تلویزیون و کتاب‌نویسی هم دیگر چندان برایم مهم نیست؛ اکنون دیگر زمانی است که می‌خواهم کمی به دلم برسم».

وی با طرح معجزه‌ای از کرامات امام رضا علیه‌السلام و عمری دوباره که در شیرخوارگی با نظر لطف ثامن‌الائمه علیه‌السلام از خدا گرفته است، بیان کرد: «همه عمر فکر کردم چه کنم این لطف را جبران کنم و به این نتیجه رسیدم که مجموعه‌ای با عطر و بوی امام رضا علیه‌السلام برای آشنایی بیش‌تر مردم با آن حضرت فراهم آورم».

این نویسنده، سخن خود را اینگونه پایان داد: «برای رسیدن به حاجت‌هایمان با امام رضا علیه‌السلام حرف بزنیم و از او جواب بگیریم. برای خودمان، دل‌مان، همه مردم ایران و همه دنیا با آن بزرگوار حرف بزنیم».

حاج حسین آقا ملک، کتاب را مبنای ترقی معارف می‌دانست

رضا دبیری‌نژاد، معاون فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در آغاز این آیین، پیش از سخنان سادات‌اخوی، با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به اهالی فرهنگ و ادب بیان کرد: «خرسندیم در موقوفه 81 ساله حاج حسین آقا ملک، کتاب‌هایی با موضوع امام رضا علیه‌السلام رونمایی می‌شود. حاج حسین آقا ملک، کتاب را مبنای ترقی معارف می‌دانست و با همین نیت کتابخانه خود را بر آستان مقدس حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام وقف کرد. او کتاب را یک امر جاری می‌دانست و با همین نیت، کتابخانه ملی ملک نیز همچنان جاری و ساری است».

آثار موفق ادبیات دینی، آثار جوششی‌اند

احمد میرزاده، معاون تولید به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) نیز در این آیین رونمایی گفت: «قدم‌زدن و قلم‌زدن درباره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام توفیقی است که تنها نصیب برگزیدگان و نظرکردگان حضرت احدیت می‌شود. آثار موفق ادبیات دینی، عمدتا آثار جوششی‌اند. یکی از دلایل آن نیز، دشواری‌ها و تنگناهای تولید آثار دینی است».

وی افزود: «نویسنده ادبیات دینی روی یک مرز باریک و خطیر حرکت می‌کند و از هر سو امکان سقوط دارد؛ از یک‌سو ممکن است به ورطه آثار تکراری و مبتذل بیفتد و از سوی دیگر ممکن است به ورطه دروغ‌ بستن نسبت به خدا و پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم‌السلام نزدیک شود. تولید ادبیات به معنای هنر زبانی لذت‌بخش مبتنی بر رعایت یکسری چارچوب‌ها است که انطباق آن با ضوابط دینی کار دشواری است».

میرزاده یادآور شد: «نویسنده حوزه دین برای ایجاد همذات‌پنداری با مخاطب، نیازمند دانستن جزییات است و منابع و اسناد نیز بیش‌تر به کلیات اکتفا کرده‌اند، در نتیجه اگر مخاطب از جزییات آگاه نشود ممکن است به تخیل خود روی آورد و این نقطه خطر است. نکته‌ مهم در این زمینه این است که مرزهای ادب شرعی کجاست؟ متون کلاسیک شیعه مانند اصول کافی، التهذیب و بحار‌ الانوار چندان کتاب‌های سهل و ساده برای کسی که متخصص در امور دینی نباشد، نیستند و اینجا است که نویسنده ناچار می‌شود به آثار بازنویسی‌شده و خلاصه‌های دست چندم این آثار مراجعه کند و این دور شدن از چشمه اصلی شاید مشکلاتی نیز برای اثرش ایجاد کند».

معاون تولید به‌نشر ادامه داد: «مخاطب ادبیات دینی با مخاطب آثار پژوهشی دینی متفاوت است. مخاطب ادبیات دینی، متخصص دین‌شناس نیست، بلکه مخاطب عام است و اگر نویسنده ادبیات دینی به مشهورات توجه کند، شاید نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. حساسیت هم روی آثار دینی زیاد است و اینگونه آثار مورد ممیزی‌های دقیق‌تر قرار می‌گیرند. به دلیل تقاضای زیادی که برای اینگونه آثار وجود دارد، آثار شبه ادبی فراوانی تولید می‌شود که عرصه را برای دیگر آثار ادبیات دینی تنگ و کار را برای نویسنده و ناشر دشوار می‌کند».

وی با اشاره به این که بسیاری از بزرگان ادبیات دنیا معتقدند ادبیت ادبیات به فرم است نه محتوا، افزود: «همین بزرگان در دو مورد معتقدند محتوا در افزایش ارزش ادبی نقش دارد: یک، هماهنگی محتوا و لفظ، دو، محتوا آنقدر بلند باشد که فرصت خلق زیبایی را به نویسنده بدهد. کدام معانی بلندتر از معارف دینی است؟».

میرزاده تصریح کرد: «در به‌نشر سالانه حدود 400 عنوان کتاب چاپ می‌کنیم که 300 عنوان از آن‌ها در حوزه معارف اسلامی است. این آثار شامل آثار پژوهشی دینی، ترویجی و آموزشی، ادبی، دل‌نوشته‌ها و ... است که مجموعه آهوانه‌ها رنگ‌وبویی از همه اینها دارد. نویسنده این مجموعه بزرگ برای ارایه مفهوم مورد نظر خویش، سبکی ویژه پدید آورده است. او از نظر ادبی شاگرد برجسته‌ترین نویسندگان و شاعران انقلاب بوده و سال‌ها است با بن‌مایه‌های دینی، کار، مطالعه و پژوهش کرده است».

برچسب‌ها:

نظر شما: