​چرا حاج حسین آقا ملک

اگر می‌خواهید با شخصیت و خدمات بزرگ‌ترین واقف فرهنگی ایران آشنا شوید، روزنامه ویژه‌نامه همشهری محله منطقه ۷ روزنامه همشهری را در روز یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ خورشیدی بخوانید.

​چرا حاج حسین آقا ملک

چرا حاج حسین آقا ملک

اگر می‌خواهید با شخصیت و خدمات بزرگ‌ترین واقف فرهنگی ایران آشنا شوید، روزنامه ویژه‌نامه همشهری محله منطقه ۷ روزنامه همشهری را در روز یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ خورشیدی بخوانید

ویژه‌نامه ۱۶ صفحه‌ای «حاج حسین آقا ملک»، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک و بزرگ‌ترین واقف فرهنگی ایران در روزنامه همشهری (همشهری محله مناطق ۷) در روز یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ خورشیدی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «حسین آقا ملک؛ که از نظر اقتصادی و فرهنگی سرآمد روزگار بوده است»، نام ویژه‌نامه‌ای با مطالب و نوشته‌های گوناگون درباره بزرگ‌مردی است که فرهنگ و تاریخ این سرزمین وام‌دار بزرگی و نیک‌اندیشی او به شمار می‌آید. «چرا حسین ملک؟»، «۱۰۱ سال عزت و خدمت»، «حق کسی را پایمال نکرد»، «حافظ اموال فرهنگی و تاریخی»، «همه موقوفات»، «حساب به دینار، بخشش به خروار؛ گفت‌وگو با مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک درباره رفتارهای اقتصادی حاج حسین»، «حاج حسین آقا به روایت نزدیکان»، «مرد فارغ از سیاست؛ نصرالله حدادی از علاقه سیاسیون به ارتباط با حاج حسین می‌گوید»، «بیمه کارگرها در سال ۱۳۱۶؛ مدیر سازمان موقوفات ملک در مشهد از برنامه‌های واقف می‌گوید»، و «حاج حسین در مطبوعات قدیمی»، عنوان برخی مطالب این ویژه‌نامه وزین و پربرگ را دربرگرفته‌اند. این پرونده مطبوعاتی، تصویری روشن از فردی به نمایش می‌گذارد که با بنیان‌گذاری و وقف کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران و نیز اهدا و وقف میلیون‌ها متر مربع زمین در خراسان بزرگ توانسته است به جریان فرهنگ و نیز تولید در بخشی مهم از ایران تاثیر شایان توجه بگذارد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، مطالعه ویژه‌نامه «حاج حسین آقا ملک» را که در روزنامه همشهری (ویژه‌نامه محله منطقه ۷ منتشر شده است، به دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی پیشنهاد می‌دهد. بخشی قابل توجه از این پرونده رسانه‌ای همچنین به عکس‌هایی جذاب و تاریخی از بزرگ‌ترین واقف فرهنگی تاریخ معاصر ایران اختصاص یافته است.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ ایران در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف شده است. این گنجینه پس از جابه‌جایی از خانه پدری حاج حسین آقا ملک در بازار بین‌الحرمین تهران در سال ۱۳۷۶ خورشیدی، اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» جای گرفته است و در روزهای هفته به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی، به مخاطبان خود به ویژه پژوهشگران و گردشگران، خدمات گوناگون فرهنگی می‌رساند.

نظر شما: