​دوازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری «ماه هشتم»

​دوازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری «ماه هشتم» ۳ تیر ۱۳۹۹

دوازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری «ماه هشتم»

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از برگزاری دوازدهمین جشنواره «ماه هشتم» با برنامه‌های متنوع فرهنگی- هنری در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران در دهه کرامت 1399 خورشیدی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی درباره چگونگی برپایی دوازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم گفت: «کتابخانه و موزه ملی ملک با آغاز دهه کرامت از میلاد خجسته حضرت معصومه سلام‌الله علیها تا میلاد مبارک امام رضا علیه‌السلام، برنامه‌هایی گوناگون در گستره‌های کتابداری، موزه‌داری و فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی از سوم تا سیزدهم تیر 1399 در چارچوب دوازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم برگزار می‌کند».

وی افزود: «برپایی این برنامه‌ها در راستای گرامی‌داشت میلاد مبارک امام رضا علیه‌السلام به سفارش حاج حسین آقا ملک در وقف‌نامه معرفی فرهنگ رضوی و گسترش فرهنگ وقف، نذر و اهدا با تمرکز بر برنامه‌های مجازی، با رعایت شرایط جامعه در دوران رویارویی با بیماری کرونا و پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های مربوطه انجام می‌پذیرد».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: «این جشنواره هم‌زمان با سال‌روز میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها با برگزاری تور مجازی از موزه آستانه آن حضرت در قم، همچنین معرفی بانو عزت‌ملک ملک دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک در جایگاه یکی از بانوان واقف این موقوفه آغاز خواهد شد.

دکتر خواجه‌سروی با اشاره به تقدیر از هشت تن از کادر درمانی آسیب‌دیده در دوران رویارویی با بیماری کرونا از سوی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «اختتامیه این جشنواره نیز همچون سال‌های گذشته با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد باسعادت امام رضا علیه‌السلام برپایه وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک برگزار می‌شود».

وی یادآور شد: بنیادها و نهادهایی وقفی همچون موزه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، موزه مقدم، کتابخانه مجتبی مینوی، موزه ملی ایران و موزه ارتباطات، از مقصدهای تورهای مجازی بازدید از کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌های وقفی جشنواره ماه هشتم کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آیند».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: «برگزاری نشست تخصصی مجازی " کتابخانه، موزه، وقف" در کنار هشت نشست تخصصی مجازی در زمینه فرهنگ، هنر و علوم اسلامی با حضور متخصصان برجسته، از دیگر برنامه‌های ویژه دهه کرامت در این موسسه به شمار می‌آیند».

وی با تاکید بر این که اشیای تاریخی و فرهنگی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به وقف‌نامه آن از این موقوفه بیرون نمی‌روند، یادآور شد: «هشت نمایشگاه سیار نیز با بهره‌گیری از تصویرهای نفایس این گنجینه در مراکز عمومی و فرهنگی در دهه کرامت برپا می‌شود».

خواجه‌سروی افزود: «هشت واقف فرهنگی، هشت گنجینه از مجموعه‌های وقفی این موقوفه همچنین ده مجموعه موضوعی از گنجینه آثار تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک با مجموع هشتاد اثر، در روزهای برگزاری این جشنواره معرفی خواهند شد».

وی با اشاره به تولید کلیپ‌های رضوی با بهره‌گیری از آثار موجود در گنجینه ملک به مناسبت فرارسیدن ولادت امام رضا علیه‌السلام گفت: «تصویرها و اطلاعات 500 نسخه خطی نیز از گنجینه کتابخانه ملی ملک که یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید، در این زمان در دسترس همگان جای می‌گیرد».

خواجه‌سروی به پخش گزیده برنامه‌های فرهنگی سال‌های گذشته کتابخانه و موزه ملی ملک اشاره کرد و افزود: «این موقوفه با توجه به محدودیت‌های دوران فاصله‌گذاری اجتماعی به گونه‌ای گسترده‌تر از ظرفیت شبکه‌های مجازی خود برای برگزاری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم بهره می‌گیرد».

وی یادآور شد: دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی با مراجعه به وب‌سایت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org، صفحه اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library و کانال‌های آن در پیام‌رسان‌های سروش و واتساپ می‌توانند برنامه‌های مجازی این موسسه را به تماشا بنشینند». 

برچسب‌ها:

نظر شما: