​کارگاه متن‌خوانی نسخه «کتاب التحفه السعدیه»

​کارگاه متن‌خوانی نسخه «کتاب التحفه السعدیه» ۴ اسفند ۱۴۰۰

کارگاه متن‌خوانی نسخه «کتاب التحفه السعدیه»

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، کارگاه متن‌خوانی نسخه‌های خطی پزشکی با موضوع «کتاب التحفه السعدیه» را با همکاری دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، کارگاه متن‌خوانی نسخه‌های خطی پزشکی با موضوع «کتاب التحفه السعدیه» با هدف نسخه‌بینی و بهره‌برداری از شماری از نسخه‌های این کتاب در کتابخانه و موزه ملی ملک برای سه استاد و پنج دانش‌آموخته پزشکی سنتی دانشگاه علوم پرشکی ایران در روز چهارشنبه 4 اسفند 1400 خورشیدی برگزار شد. دکتر حامد آرضایی عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این کارگاه تدریس کرد.

تصویر و اصل هشت نسخه از نسخه‌های کتاب خطی «التحفه السعدیه» در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، برای این نشست، با رعایت اصول و شیوه‌نامه‌های حفاظتی از نسخه‌های تاریخی در زمانی کوتاه در دسترس شرکت‌کنندگان کارگاه گذاشته شد.

از ویژگی‌های کارگاه این بود که با توجه به نسخه‌های موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، ابهام‌ها درباره پاره‌ای آگاهی‌های نسخه‌های گوناگون این کتاب به ویژه درباره سیر تقدم و تاخر تاریخی نسخه‌های موجود با چالش روبه‌رو شد. پژوهشگران در این کارگاه به دستاوردهایی تازه در این‌باره دست یافتند که این یافته‌ها را در آینده در مقاله‌های علمی تحلیل خواهند کرد. این دستاوردها همچنین نقطه آغازی تلقی شد که بررسی درون‌مایه علمی نسخه‌های این کتاب با اساس گذاشتن نسخه‌های موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک پیوستگی یافته، در چارچوب چند طرح پژوهشی و اثر تازه دانشی در گستره پزشکی سنتی ارایه شود.

پیش از آغاز کارگاه همچنین شرکت‌کنندگان به همراه شماری دیگر از استادان و دانشجویان رشته‌های گوناگون پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی ایران با همراهی دکتر فاطمه اقبالیان مدیر گروه طب سنتی و تاریخ پزشکی این دانشگاه از بخش‌های گوناگون کتابخانه و موزه ملی ملک به ویژه تالار علوم در ایران اسلامی بازدید کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما: