زن و آینه مکتوب

​نقش اجتماعی و هنری زنان مسلمان از منظر نسخه‌های خطی و مطبوعات

​در این نمایشگاه با بهره‌گیری از نسخه‌های خطی و مطبوعات به بررسی نقش اجتماعی و هنری زنان مسلمان پرداخته شده و زنان صاحب قلم در دوره‌های گوناگون معرفی شده‌اند.

​اسلام بیش از هر آیینی به کتابت و نوشتار که مادر دانش‌هاست توجه کرده است. آنگونه که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده‌اند دانش را با نوشتن آن در بند کنید و این توجه به کتابت از سوی ایشان و ائمه معصومین (علیهم السلام) است که موجب پدید آمدن میراث مکتوب اسلام به عنوان مهمترین مجرای شناخت این دین،پویایی دین مقدس و نشر علم و سوادآموزی شده است. همچنین در سخنان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) کتاب به عنوان یکی از بهترین میراث پدران ما معرفی شده است. با توجه به قداست و حرمت علم، قلم و کتاب در فرهنگ اسلام و تاکید پیشوایان دینی ما بر تشویق به کتابت و نگارش و تجربه حرمت گذاشتن به مصحف شریف از سوی بزرگان دین بود که با عدم امکانات و وجود مشکلات و محدودیت‌های گوناگون خوشبختانه دیری نپایید که میراث عظیمی از علوم و فنون مختلف به وسیله دانشمندان مسلمان مخصوصا ایرانیان به یادگار ماند.

از سوی دیگر ادیان الهی بویژه دین خاتم بیش از همه به احیاء شخصیت والای زن همت گماشته‌اند و خداوند متعال بهترین راه را برای سعادت و رستگاری بشر بی هیچ تفاوتی، اعم از زن و مرد، فراروی آنان گشوده است. معارف و الگوهای حیات‌بخش اسلام در مسیر احیا شخصیت و جایگاه زن تاثیرات بسیاری داشته است. یکی از عالی‌ترین برنامه‌های اسلام قرار دادن انسان‌ها در یک صف بود که ملاک آن بر تقوا،‌ فضائل اخلاقی و ارزش‌های معنوی استوار بود. بسیاری از زنان با تکیه بر این اصول و پیروی از سیره ائمه (علیهم السلام) قله‌های ترقی را درنوردیدند. زنان در تاریخ اگرچه همچون امروز نقش‌های گسترده اجتماعی نداشتند اما علاوه بر آنکه خود به درجات عالی کمال نائل آمدند، با نگارش اندرزنامه‌ها و متون اخلاقی و دینی در تربیت نسل بعد نیز کوشش بسیار به خرج دادند. همچنین با نگارش ادعیه و مصحف شریف به خط خوش افزون بر ذوق و توان هنری خود پیوندهای مذهبی جامعه را نیز حفظ می‌کردند. بسیاری از زنان از جمله ام‌سلمه قاجار عمر خویش را صرف گسترش اندیشه‌های پیامبر اکرم ‌(صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان (علیهم السلام) کردند.

نمایشگاه پیش رو تصویری است از کوشش‌ها، ‌خرد و شایستگی بانوان ایرانی در زمینه نگارش متون اخلاقی و مذهبی و تصویری دگرگونه از پیوند میان هنر و باورهای عالی معنوی در قلمرو تاریخ ایران که گوشه‌های نادیده از این تاریخ را باز می‌تاباند.

تعداد آثار 14 عدد می باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما: