نمایشگاه دایمی سکه

موضوع نمایشگاه:

​سکه نه تنها وسیله­ ای برای مبادلات مالی است، که نشانی از تاریخ، سیاست، هنر و صنعت یک کشور در دوره های گوناگون تاریخی به شمار می‌آید. 

نمایشگاه دایمی سکه

سناریو نمایشگاه:

مجموعه سکه کتابخانه و موزه ملی ملک، منزلگاه حدود ۹هزار قطعه سکه و مدال تاریخی از دوره‌های گوناگون زندگی بشر از زمان پیدایش سکه است که بخشی از آن‌ها در تالار سکه به نمایش درآمده است؛ گنجینه ­ای ارزشمند از ۲۵ سده تاریخ کاربرد سکه از عصر پیدایش آن در سده هفتم پیش از میلاد در کشور لیدیه تا روزگار کنونی که هر بخش آن پنجره­ ای به جهان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران در اعصار گذشته به شمار می‌آید. در کنار فراهم آوردن امکان بهره‌گیری پژوهشگران از آرشیوی غنی، برنامه­ هایی ویژه برای کودکان و نوجوان در گروه­های گوناگون سنی تدارک دیده شده است که با ایجاد فضایی متفاوت، رویکرد آموزش را در مرکز فعالیت­های خود قرار داده است.

در این تالار همچنین بخشی ویژه به نمایشگاه موقت اختصاص داده شده است که نادیده­های گنجینه سکه را به مناسبت­های گوناگون به نمایش می‌گذارد. از جمله این نمایشگاه­ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • ۱-نشان­های قاجار/ ۱۳۸۹
  • ۲-یادنامه‌ها و سکه‌ها؛ سکه‌های یاد بود زادروز امام رضا علیه‌السلام از سکه‌های دوره‌های قاجار و پهلوی از مجموعه آقای عبدالحسین زعفرانی/ ۲۸ شهریور تا ۳۰ دی ۱۳۹۱
  • ۳-پیام‌آور رحمت؛ سکه‌های یاد بود پیامبران به مناسبت میلاد رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله/ ۸ بهمن ۱۳۹۱ تاکنون/ این نمایشگاه به دلیل استقبال بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی تاکنون در محل برگزاری نمایشگاه‌های موقت تالار سکه برقرار است.

از دیگر خدمات این بخش می­توان به ارایه خدمات تخصصی پژوهشی در حوزه سکه به محققان اشاره کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما: