انقلاب اسلامی به روایت نشریات منتخبی از گنجینه مطبوعات کتابخانه و موزه ملی ملک

​انقلاب اسلامی ایران به روایت مطبوعات سالهای 1356 تا 1359 خورشیدی

انقلاب اسلامی به روایت نشریات منتخبی از گنجینه مطبوعات کتابخانه و موزه ملی ملک

در این نمایشگاه مجموعه‌ای از مطبوعات و نشریات سالهای 1356 تا 1359 که در آن وقایع انقلاب اسلامی گزارش شده است در برابر دید علاقمندان قرار گرفتند.

تهران که نه، همه ایران، روزهایی پراضطراب از سر می‌گذرانند. زمزمه‌های تنش و شلوغی را به سادگی می‌توان در خیابان‌ها و گذرهای شهر شنید ... ایران بوی خون می‌دهد انگار ...! خیابان‌ها زودتر از آنچه پنداشته می‌شد، شلوغ می‌شود. هشدارهای تند و تهدیدآمیز حکومت نظامی نیز نمی‌تواند مردم انقلابی را بهراساند. این سرزمین، دیگر تاب ندارد. ایران به ویژه پایتخت، زمستانی تعیین‌کننده در پیش دارند؛ بهمن 57، گویی آشوبی در دل نهفته دارد ...

ایران، این دیگ جوشان، فوران می‌کند ... بازارها که تعطیل می‌شود، ایرانیان در پشتیبانی از چنبش بزرگ ملت ایران به خیابان‌ها می‌ریزند ... هیاهو در خیابان‌های شهرها بی‌داد می‌کند ... صدای گلوله از همه جا برمی‌خیزد ... ارتش دستور دارد مخالفان را بزند که می‌زند ... خیزش اما سرکوب شدنی نیست ... ایران، روز پرفشار و مضطرب کننده را می‌گذراند. دیگر از نظامیان نیز در سرکوب مردم کاری برنمی‌آید ... آنان نیز گویی دریافته‌اند که گل بر جای گلوله نشسته است. نیمه بهمن 57 ناگهان همه هیمنه حکومت رنگ می‌بازد ... به فاصله یک دهه از 12 بهمن که رهبر جنبش پای بر این سرزمین می‌گذارد تا 22 بهمن که نظام کهنه فرومی‌ریزد، این، مردم ایران‌اند که پیروز می‌شوند ... آن‌ها به خیابان‌ها می‌آیند تا پیروزی را جشن بگیرند. این شادی و سرخوشی اما آمیخته با خون آنانی است که از آتش تفنگ‌های نظامیان نهراسیدند.

بهمن 57 گویی ایران بوی تاریخ می‌دهد ... همه خیابان‌ها و گذرها در این ماه انقلابی، گویی مینیاتوری از رویدادها و یادگارهای تاریخی جنبش ملت ایران را پیش روی می‌گذارند. روزهای پرآشوب انگار بر تن شهرها نشسته‌اند و عطری در هوا پراکنده‌اند؛ بوی گلوله و شعار و خیزش مردمانی که خواست‌شان، ایستادگی در برابر ستمکاران بود ... چه روزهایی را ایران در بهمن 57 از سر گذراند!

نمایشگاه «انقلاب به روایت مطبوعات تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک»، تصویری نزدیک از روایت مردمی انقلاب را پیش روی مخاطبان می‌گذارد؛ رخدادهای سال 1357 تا 1359، زمانه‌ای که خون‌هایی بر زمین ریخت تا انقلاب پیروز شد و کوشش‌هایی که به کار آمد تا انقلاب نوپا به بار نشیند. این مطبوعات تاریخی، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران را به نمایش می‌گذارند؛ نمایی از شور و شعوری ملی در سراسر این سرزمین دیرینه ... روایتی از یک انقلاب بزرگ بر برگ‌های اثرگذار مطبوعات ... طومار ستمکارانی درهم پیچیده شد و طومار مطبوعات، حکایت آنان و مردمان پیروز در برابرشان را روایت کرد ...

برچسب‌ها:

نظر شما: