تک اثر چهاردهم: مجله زبان آموزگار

مجلة زبان باغچه‌بان؛ اولین نشریه تخصصی ویژه آموزگاران در ایران که در اواسط دهه 1320 خورشیدی منتشر می‌شد.

تک اثر چهاردهم: مجله زبان آموزگار

​این نمایشگاه بخش‌ها و مطالب گوناگون مجلة زبان آموزگار را به نمایش گذاشته است؛ از مطالبات آموزگاران و مشکلات آنها، تا معرفی ستاره‌اهی فرهنگ در آن زمان و روش‌های نوین آموزشی. همچنین تلاشس شده است گوشه هایی از تلاش‌های گردانندگان مجله برای فراهم آوردن محتوایی ویژه دانش‌آموزان و کودکان نشان داده شود. در بخشی از این نمایشگاه به معرفی مجله زبان آموزگار و معرفی مدیر مسئول آن، جبار باغچه‌بان، و تلاش‌های وی برای بهبود سیستم آموزشی کشور و اقداماتش در جهت آموزش به ناشنوایان پرداخته شده است.

مجله زبان آموزگار

مجله زبان یا زبان آموزگار، ماهنامه‌ای با درون‌مایه اجتماعی و آموزشی بود که با مدیریت جبار باغچه‌بان از یکم بهمن 1323 خورشیدی انتشار آن آغاز شد. این نشریه حاصل شوق همیشگی باغچه‌بان به روزنامه‌نگاری بود. وی به تاریخ 14 اسفند ماه 1322 خورشیدی موفق به دریافت موافقت‌نامه انتشار آن از وزارت فرهنگ وقت شد. باغچه‌بان اعتقاد داشت که پایداری و استقلال شئون یک ملت، بسته به چگونگی فرهنگ اوست و تا فرهنگ اصلاح نشود، امور کشور اصلاح نخواهد شد و این امر بر عهده آموزگاران است. همین موضوع، وی را به سوی انتشار ماهنامه زبان آموزگار رهنمون ساخت. برخی از شماره‌های این مجله صفحه‌هایی برای کودکان داشت که در آن‌ها باغچه‌بان با زبانی صمیمانه و ساده برای کودکان مطالبی را نشر داده است.

برخی از زیباترین شعرهای باغچه‌بان همراه با تصویر و نمونه‌ای از نخستین متن‌های غیرداستانی به فارسی برای کودکان در این صفحه‌ها آمده است. باغچه‌بان در این آثار، با وام گرفتن از برخی عناصر داستانی مانند شخصیت‌ها و فضاهای مناسب، آگاهی‌های سودمندی درباره حیوانات در اختیار کودکان می‌گذارد. در بهار سال 1324 خورشیدی باغچه‌بان پس از سال‌ها تلاش برای انتشار نشریه‌ای ویژه کودکان، بهار کودکان را که پیوست مجله زبان بود منتشر کرد. اما این نشریه به دلیل مشکلات مالی نتوانست به کار خود ادامه دهد. بنا به گفته خانواده باغچه‌بان و با جست و جو در منابع کتابخانه‌ای، چنین برمی‌آید که تنها یک شماره از آن منتشر شده است. مطالب این مجله ویژه کودکان بود و تمامی جنبه‌های آموزش، سرگرمی و لذت در آن گنجانده شده بود. مجله زبان آموزگار به دلیل مشکلاتی همانند نشریه بهار کودکان، بعد از نشر شانزده شماره در اردیبهشت 1326 خورشیدی متوقف شد و باغچه‌بان به دلیل درگیری با مسایل روزافزون مربوط به ناشنوایان، انتشار مجدد آن نشریه را پی‌گیری نکرد.

برگرفته از مقاله گذری دوباره بر زندگی و آثار جبار باغچه‌بان در نشریه تعلیم و تربیت استثنایی به قلم امیر عباس ابراهیمی .

برچسب‌ها:

نظر شما: