سند ازدواج امیرکبیر مرمت شد

سند ازدواج میرزا تقی خان امیرکبیر با خواهر ناصرالدین شاه قاجار توسط کارشناسان موزه ملی ملک مرمت شد. به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، این سند تاریخی که بر اثر عواملی چون آلودگی های بیولوژیکی و شرایط نامطلوب نگهداری به شدت آسیب دیده بود، پس از مستند نگاری، طرح برداری و طراحی های اولیه مرمت شد.

سند ازدواج امیرکبیر مرمت شد

این مرمت شامل اقداماتی چون ضدعفونی کردن اثر، اسید زدایی، استحکام بخشی، موزون سازی رنگی، ایجاد لایه های پشتیبانی و تثبیت نهایی اثر بوده است.

سند ازدواج امیرکبیر که تاریخ22 ربیع الاول سال 1265 قمری ذیل آن خوانده می شود، با خط نستعلیق روی کاغذی به ابعاد 5/131 در 5/93 سانتی متر نوشته شده و پیرامون آن با طلا ، شنگرف و لاجورد تذهیب شده است.

میرزا تقی خان امیرکبیرکه در فاصله سال های 1264 تا 1268 هجری قمری صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بود، در سال 1265 خواهر شاه را به عقد ازدواج خود درآورد تا از این طریق پیوند مستحکم تری را با خانواده سلطنتی برقرار کند. با این وجود، این وصلت سیاسی سودی به حال امیر نداشت و او درپی تطئه چینی گروهی از درباریان که مهدعلیا مادر همسرش نیز جزء آنان بود، ابتدا از صدارت عزل شد و سپس به قتل رسید.

طبق مفاد سند ازدواج امیر کبیر، ملک زاده خانم، یگانه خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار با مهریه یک جلد قرآن و "هشت هزارتومان نقد اشرفی ناصرالدین شاهی که هرشاهی هیجده نخود وزن دارد" به عقد اتابک اعظم میرزاتقی خان درآمده است. در ذیل این سند، مهر امیرکبیر با عبارت "الملک الحق المبین. عبده محمدتقی" دیده می شود. همچنین دو شاهد ازدواج که مهر خود را ذیل عقدنامه زده اند عبارت اند از "محمود بن محمد علی" و "ابوالقاسم حسنی الحسینی"

سند ازدواج امیرکبیر یکی از هزاران اثر مکتوب تاریخی است که توسط حاج حسین ملک، بزرگ ترین واقف تاریخ معاصر ایران گردآوری و در سال 1316 خورشیدی برای استفاده عموم مردم وقف آستان قدس رضوی شد. این سند طی ماههای تیر، مرداد و شهریور به همراه هشت اثر تاریخی دیگر توسط مرمتگران موزه ملی ملک مرمت شد.

برچسب‌ها:

نظر شما: