مهمان مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک در نوروز 1398 باشید

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آستانه فرارسیدن سال نو و نوروز ۱۳۹۹ خورشیدی به نمایندگی از همه کارکنان بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، با تبریک عید نوروز و آرزوی سلامتی، کامیابی و شادکامی برای همگان به ویژه در رویارویی با همه‌گیری ویروس کرونا و گذر موفقیت‌آمیز جامعه و کشور از این بیماری حاد تنفسی، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به بهره‌گیری از خدمات غیر حضوری و از راه دور و توانمندی‌های مجازی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در بسترهای گوناگون فراخواند.

مهمان مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک در نوروز 1398 باشید

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، خدمات غیر حضوری و مجازی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران را شرح داد

مهمان مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک در نوروز 1399 باشید

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آستانه فرارسیدن سال نو و نوروز 1399خورشیدی به نمایندگی از همه کارکنان بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، با تبریک عید نوروز و آرزوی سلامتی، کامیابی و شادکامی برای همگان به ویژه در رویارویی با همه‌گیری ویروس کرونا و گذر موفقیت‌آمیز جامعه و کشور از این بیماری حاد تنفسی، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به بهره‌گیری از خدمات غیر حضوری و از راه دور و توانمندی‌های مجازی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در بسترهای گوناگون فراخواند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به پویش و همکاری ملی در محدودیت حضور همگانی در فضاهای عمومی که توقف خدمات‌رسانی بسیاری از نهادهای فرهنگی و هنری به ویژه موزه‌ها و کتابخانه‌ها به مخاطبان را در پی داشته افزود: «کتابخانه و موزه ملی ملک نیز خدمات‌رسانی به مخاطبان را به گونه موقت تا آگاهی بعدی متوقف کرده است اما برای عمل به ماموریت فرهنگی خود به نمایندگی از آستان قدس رضوی، همچنین پایبندی به نیات فرهنگورانه و نیک‌خواهانه حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در ترقی معارف و گسترش فرهنگ، همچنان خدمات فرهنگی خود را در دو بخش کتابخانه و موزه به گونه‌ای مجازی به مخاطبان به ویژه پژوهشگران و دوستداران فرهنگ و تاریخ ارایه داده است».

وی یادآور شد «از زمان اوج‌گیری موج همه‌گیری این بیماری که به توقف موقت خدمات‌رسانی حضوری به پژوهشگران و گردشگران انجامید، کتابخانه و موزه ملی ملک، با گسترش و سامان‌دهی خدمات‌رسانی غیر حضوری، مجموعه‌ای از خدمات مجازی خود را در دسترس خدمات‌رسانی پژوهشگران و گردشگران گذاشت.

به گفته مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، پژوهشگران به ویژه دانشجویان و نسخه‌پژوهان بدین‌ترتیب در بخش کتابخانه همچون گذشته توانستند نخست با بهره‌گیری از بانک اطلاعات کتاب‌ها در بخش مجموعه‌ها در پورتال موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org نیازهای پژوهشی خود را در آنجا بجویند. همچنین درخواست‌های خود را برای دریافت تصویر کتاب‌ها به ویژه نسخه‌های خطی به ایمیل بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران به نشانی info@malekmuseum.org بفرستند تا پس از گذراندن روال کوتاه اداری، نیازهای خود را به منابع پژوهشی به گونه مجازی دریافت دارند. پژوهشگران همچنین می‌توانستند در تماس با تالار محققان به شماره تلفن 66700988-021 (داخلی 188) خدمات گوناگون مجازی در زمینه‌های مشاوره تلفنی، جست‌وجو در میان کتاب‌ها و پیگیری درخواست‌های خود بگیرند.

خواجه‌سروی افزود: «کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌تراز این خدمات را در بخش موزه نیز ارایه داد. پژوهشگران به ویژه دانشجویان در صورت نیاز به پژوهش در زمینه آثار موزه‌ای می‌توانستند به بانک اطلاعات آثار موزه‌ای در بخش مجموعه‌ها در پورتال موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org رفته، نیازهای پژوهشی خود را در آنجا بجویند. همچنین درخواست‌های خود را برای دریافت تصویر آثار موزه‌ای به ایمیل بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران به نشانی info@malekmuseum.org بفرستند تا پس از گذراندن روال اداری، نیازهای خود را به منابع پژوهشی به گونه مجازی دریافت دارند. همچنین در تماس با بخش پژوهش و آموزش به شماره تلفن 66700878-021 خدماتی همچون مشاوره و راهنمایی و پیگیری درخواست‌های خود در زمینه پژوهشی بگیرند».

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به فرارسیدن سال نو و تعطیلات پیش رو به ویژه در همکاری با پویش ملی «#در_خانه_بمانیم» برای یاری‌رسانی به کنترل بیماری و فروکاستن از موج همه‌گیری آن افزود: «کتابخانه و موزه ملی ملک کوشیده است نماها و جلوه‌هایی جذاب از گنجینه آثار موزه‌ای و نسخه‌های خطی خود را در بستر فضای مجازی در دسترس و پیش روی مخاطبان بگذارد تا بتوانند در چنین زمان‌هایی از برگ‌های زرین تاریخ فرهنگ و تمدن این سرزمین به گونه مجازی بهره بگیرند. دوستداران فرهنگ و تاریخ به ویژه علاقه‌مندان مجموعه‌های خطی و موزه نیز می‌توانند در بخش فیلم‌خانه وب‌سایت، فیلم‌های مرتبط با آثار گنجینه نسخه‌های خطی و آثار موزه‌ای همچنین تالارهای موزه را به تماشا بنشینند. حساب اینستاگرام کتابخانه و موزه ملی ملک (malek_museum_library) نیز روزانه گزارش‌های جذاب تصویری در زمینه معرفی تالارها و آثار موزه‌ای و نسخه‌های خطی برای دیدارهای مجازی مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. حساب کاربری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در سرویس اشتراک ویدیو (آپارات) نیز در کنار بایگانی سال های گذشته، روزانه فیلم‌ها و کلیپ‌هایی جذاب را درباره نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در گستره نسخه‌های خطی، حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، نسخه‌های خطی و آثار تاریخی، نمایشگاه‌های ویژه و دیگر جاذبه‌های این گنجینه بزرگ تاریخی برای بهره‌گیری دوستداران فرهنگ و تاریخ این سرزمین به اشتراک می‌گذارد. علاقه‌مندان می‌توانند با تماشا و دریافت این فیلم‌ها و کلیپ‌ها با گوشه‌هایی برگ‌های زرین فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی- ایرانی از دریچه آثار تاریخی و نسخه‌های خطی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران آشنایی یابند».

به گفته وی، دوستداران فرهنگ و تاریخ با دسترسی به وب‌سایت سرویس اشتراک ویدیو (آپارات) به نشانی www.aparat.com می‌توانند با کلیدواژه‌های «کتابخانه و موزه ملی ملک»، «کتابخانه ملی ملک» و «موزه ملی ملک» بیش از 40 فیلم و کلیپ گوناگون درباره این گنجینه را تماشا کرده یا دریافت دارند. 

برچسب‌ها:

نظر شما: