هفته دفاع مقدس در آینه گنجینه آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

دوران هشت ساله دفاع مقدس، برهه‌ای حماسه‌آفرین در تاریخ این مرز و بوم به شمار می‌آید؛ دورانی که گرچه سه دهه از آن گذشته، اما وقایع تلخ و شیرینی برای ملت ایران برجای نهاده است. اهل تاریخ و فرهنگ کشور از همان سال‌های نخستین آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق کوشیدند حماسه‌های مستند این دوران و دلاوری‌های شهیدان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان را برای همیشه ماندگار کنند. چاپ تمبر یادبود برای ثبت آن حماسه‌ها از کوشش‌هایی بود که انجام گرفت. مجموعه‌ای از تمبرهای یادبود این دوران که در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود، بیانگر گوشه‌هایی از آن رویداد مهم در تاریخ چند دهه اخیر ایران‌اند.

هفته دفاع مقدس در آینه گنجینه آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

تمبرهای یادبود جنگ تحمیلی را در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران ببینید

هفته دفاع مقدس در آینه گنجینه آثار کتابخانه و موزه ملی ملک

دوران هشت ساله دفاع مقدس، برهه‌ای حماسه‌آفرین در تاریخ این مرز و بوم به شمار می‌آید؛ دورانی که گرچه سه دهه از آن گذشته، اما وقایع تلخ و شیرینی برای ملت ایران برجای نهاده است. اهل تاریخ و فرهنگ کشور از همان سال‌های نخستین آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق کوشیدند حماسه‌های مستند این دوران و دلاوری‌های شهیدان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان را برای همیشه ماندگار کنند. 

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، چاپ تمبر یادبود برای ثبت آن حماسه‌ها از کوشش‌هایی بود که انجام گرفت. مجموعه‌ای از تمبرهای یادبود این دوران که در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود، بیانگر گوشه‌هایی از آن رویداد مهم در تاریخ چند دهه اخیر ایران‌اند.

تنوع طرح و نقش

تمبرهای یادبود دوران دفاع مقدس در گنجینه تمبر کتابخانه و موزه ملی ملک، با تصویرها و نقش‌هایی بسیار در دوره‌های گوناگون تاریخی به کوشش شرکت پست جمهوری اسلامی ایران منتشر شده و در ادامه کوشش‌های حاج حسین آقا ملک واقف و بنیان‌گذار این گنجینه، نیک‌اندیشانی چون محمود کاظمی و محمدصادق ثابتی به این مجموعه وقف و اهدا کرده‌اند. چهار قطعه تمبر یادبود از پنجمین سالگرد دفاع مقدس در 31 شهریور 1364 به ارزش پنج ریال با تصویرهای گوناگون گرافیکی دربرگیرنده مسجد، شهید، اسلحه، بمب، پرنده و نقشه ایران به چشم می‌خورد. آرم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در بخش بالایی این تمبرها به چاپ رسیده است. عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و کل شهر محرم» نیز روی یکی از آن‌ها به چشم می‌آید. همچنین پنج قطعه تمبر یادبودی 10 ریالی با تصویر مشت گره‌کرده و شش موشک در بالای آن از ششمین سالگرد دفاع مقدس در سال 1365 در مجموعه تمبر گنجینه ملک وجود دارد که هریک حماسه‌های دوران دفاع مقدس همچون حماسه‌های خرمشهر، هویزه، ناوچه پیکان و 22 حماسه سوسنگرد در سال 1359 و حماسه شکست حصر آبادان در سال 1360 را روایت می‌کنند. دو قطعه تمبر یادبودی ۲۵ ریالی هفتمین سالگرد دفاع مقدس در سال ۱۳۶۶ نیز با تصویرهایی از رزمنده، قایق و بالگرد زینت یافته‌اند. نقش‌هایی از چند رزمنده با اسلحه و نامه سازمان ملل نیز به ترتیب روی تمبرهای 20 ریالی هشتمین و نهمین سالگرد دفاع مقدس در سال‌های 1367 و 1368 دیده می‌شود. همچنین تمبر یادبود صد ریالی هفته دفاع مقدس در سال 1369 به تصویر لاله و مشت منقوش است. تمبر پنج ریالی نیز با موضوع دو هزار روز دفاع مقدس و نقش نقشه ایران، لاله و مشت در 23 اسفند 1364 در کشور منتشر شده است.

یادبودهایی از شهیدان

از دیگر تمبرهای یادبود هفته دفاع مقدس این مجموعه می‌توان از دو قطعه تمبر 20 ریالی نام برد که در 31 شهریور 1370 و 1371 چاپ شده‌اند. نماد بنیاد حفظ آثار و ارزش های اسلامی همراه با تصویر پرچم کشور و نقش رزمنده، به ترتیب روی آن‌ها دیده می‌شود. تمبری نیز با نقش رزمنده، رودخانه و نخل در مجموعه تمبرهای یادبود هفته دفاع مقدس کتابخانه و موزه ملی ملک به چشم می‌آید که با ارزش 40 ریال در سال 1371 چاپ شده است. سه قطعه تمبر 70، 100 و 200 ریالی با تصویری از شهید سیدمرتضی آوینی، نقش اسلحه و بسیجی و نقش رزمنده‌ای در حال خواندن نماز که به مناسبت هفته دفاع مقدس به ترتیب در سال های 1373 تا 1375 منتشر شده‌اند، از دیگر تمبرهای یادبودی وقفی حاج حسین آقا ملک این مجموعه به شمار می‌آیند. همچنین دو قطعه تمبر دو هزار ریالی در میان تمبرهای یادبود دفاع مقدس گنجینه ملک وجود دارد. یکی از این تمبرها به مناسبت گرامی‌داشت هزار و 400 شهید دفاع مقدس با نقشی از پلاک شهید و طرحی دربرگیرنده ۱۲ مربع سبز و سیاه در 28 مهر ۱۳۸۹ چاپ شده و تمبر دیگر به مناسبت یادبود شهدای دفاع مقدس با نقش بی‌سیم‌چی در پنج مهر 1389 منتشر شده است.

از سکه تا پاکت پستی

سکه ۲۰ ریالی یادبود هشت سال دفاع مقدس در سال 1368 و یک پاکت پستی مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس که از طرف انجمن اسلامی صنف چاپ به رزمندگان جبهه تقدیم شده است، در کنار این تمبرهای یادبود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود. این پاکت پستی که اهدایی سیدحمید میرسید بوده، در 19 تیر 1363 توسط رزمنده‌ای به نام عباس عادلی به عیسی عادلی (پدرش) نوشته و از پاسگاه شهید قدوسی پل کرخه اندیمشک به روستای نوکنده بندرگز فرستاده شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما: