​شاهکاری از بانوی خوش‌نویس قاجاری

قطعه خوش‌نویسی شعر عربی در منقبت حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم وائمه اطهار علیهم‌السلام، در کتابخانه و موزه ملی ملک به شیوه زرنویسی بر کاغذ تیره در سال ۱۳۳۸ قمری کتابت شده است.

​شاهکاری از بانوی خوش‌نویس قاجاری

شاهکاری از بانوی خوش‌نویس قاجاری

قطعه خوش‌نویسی شعر عربی در منقبت حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم وائمه اطهار علیهم‌السلام، در کتابخانه و موزه ملی ملک به شیوه زرنویسی بر کاغذ تیره در سال 1338 قمری کتابت شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، ام سَلَمه یکی از دختران فتحعلی شاه قاجار است. مادرش زیبا چهرخانم اهل گرجستان بود. او به گلین خانم شهرت داشت و از او به نام عصمت قاجار هم نام برده‌اند. ام سلمه از بانوان خوش‌نویس سده سیزدهم هجری بود. او خوش‌نویسی را نزد آقا زین‌العابدین اصفهانی و حاج علی آقا فرزند محمدعلی خان نظم‌الدوله آموخت.

این بانوی هنرمند در نگارش خط نَسخ مهارت بسیار داشت و از شیوه رنگه‌نویسی برای زیبایی آثارش بهره می‌برد. او افزون بر خوش‌نویسی در تذهیب هم دستی داشت. ام سلمه از زنان آگاه و فهیم دربار بود و دیگر شاهزادگان را راهنمایی می‌کرد. خوش‌نویسی یک جلد قرآن به خط نسخ در سال ۱۳۰۲ قمری، کتاب الدعا و دعای صباح، از مشهورترین آثارش او به شمار می‌آیند.

برچسب‌ها:

نظر شما: