جنگل مولی (سفرنامه قم)

گنجینه‌ای ارزشمند از آثار خطی و کتاب‌های سنگی و سربی مجموعه آیت‌الله العظمی سیدموسی شبیری زنجانی در سال ۱۳۹۶ خورشیدی به کتابخانه و موزه ملی ملک وقف و اهدا شد. بخشی دیگر از این دهش و بخشش گران‌مایه نیز در سال ۱۳۹۸ خورشیدی انجام پذیرفت. عمده آثار موجود در این مجموعه ارزشمند، دست‌نوشته‌ها و آثار خطی و قلمی سیداحمد حسینی زنجانی پدر حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی است. آن مرد بزرگ از فقهای بنام و امامان جماعت مورد توجه در شهر قم و حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها بوده‌اند که در آبان سال ۱۳۵۲ هجری خورشیدی دعوت حق را لبیک گفته، در صحن حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها به خاک سپرده شده‌اند.

جنگل مولی (سفرنامه قم)

معرفی نسخه خطی شماره 6791 گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک (به مناسبت سال‌روز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها)

جنگل مولی (سفرنامه قم)

گنجینه‌ای ارزشمند از آثار خطی و کتاب‌های سنگی و سربی مجموعه آیت‌الله العظمی سیدموسی شبیری زنجانی در سال 1396 خورشیدی به کتابخانه و موزه ملی ملک وقف و اهدا شد. بخشی دیگر از این دهش و بخشش گران‌مایه نیز در سال 1398 خورشیدی انجام پذیرفت. عمده آثار موجود در این مجموعه ارزشمند، دست‌نوشته‌ها و آثار خطی و قلمی سیداحمد حسینی زنجانی پدر حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی است. آن مرد بزرگ از فقهای بنام و امامان جماعت مورد توجه در شهر قم و حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها بوده‌اند که در آبان سال 1352 هجری خورشیدی دعوت حق را لبیک گفته، در صحن حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها به خاک سپرده شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، از جمله یادگاران سیداحمد بن عنایت الله حسینی شبیری زنجانی کتابی به دست‌خط ایشان به شمار می‌آید که با شماره 6791 در زمره نسخه‌های خطی گنجینه کتابخانه ملک ثبت شده است. این کتاب دربردارنده یادداشت‌ها و خاطره‌های سفر نگارنده از زنجان به قم در سال ۱۳۳۵ قمری است. ایشان البته ۴۲ سال بعد کتاب را بازبینی کرده، دوباره نگاشتند که نسخه گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک در اصل همین نسخه بازنویسی شده بوده که تحریر آن در روز یک‌شنبه ۲۲ محرم ۱۳۷۷ قمری به سرانجام رسیده است.

نویسنده با نثری شیوا و روایت‌گونه همه رخدادهای این سفر را نگاشته، در کنار آن توصیفی دقیق درباره اوضاع اجتماعی و فرهنگی و معیشتی شهر قم، وضعیت مدرسه‌های دینی، طلبه‌‌ها و عالمان، همچنین شرایط بارگاه و آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله بیان داشته است. از نکته‌های بارز در روایت‌های خواندنی کتاب درباره حرم حضرت معصومه، حال خوب و آرامشی است که ایشان همواره پس از زیارت آن بانوی گرامی اسلام داشته و از گشایش‌هایی سخن رانده که همواره پس از حضور در آن صحن مقدس برایشان پدید می‌آمده است. نویسنده در بیش‌تر صفحه‌ها پاورقی‌هایی برای توضیح دقیق مطالب متن اصلی درج کرده است.

محتوای کتاب پس از پایان بخش سفرنامه قم، از صفحه ۱۷۱کتاب تا پایان نسخه، به یادداشت‌های نگارنده و نوشتارهایی درباره مسایل گوناگون زیر عنوان «سوانح متفرقه» اختصاص دارد. در ظَهر نسخه هم ابیاتی پراکنده از شخصیت‌های گوناگون همچون حاج میرزا حبیب درباره واقعه کشف حجاب بیان شده است. در انتهای نسخه پس از اشاره به برخی رویدادهای تاریخی و تاریخ وفات شخصیت‌های مهم شهر قم، ابیاتی از مؤلّف در تاریخ تجدید بنای مدرسه خان، همچنین چند سجع مُهر و تاریخ رحلت مؤلّف نوشته شده است. کاغذ کتاب از نوع خط‌دار بدون رکابه و مختلف‌السّطور در ۱۴۰ برگ تهیه شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما: